Nekromanti B-uppsats - Bra Böcker om Isreael?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Jo...

Jag sitter och ska skriva B-uppsats i historia, och ämnet är tänkt att vara "hur några svenska historiaskolböcker behandlar Israels grundande och konflikten med Palestina".

Skolböckerna - några från 60- 70- och 80-talen, respektive - är på väg.

Däremot skulle jag behöva få tag på lite annan lämplig facklitteratur. Fast här kör jag fast - jag har för lite koll, känner jag, på vilka författare man faktiskt kan citera utan att bli utskrattad, och vilka böcker som skulle kunna tänkas vara värdiga min tid.

Det jag letar efter är alltså:

* Facklitteratur
* ...som behandlar Israels grundande
* ...eller konflikten med Palestina
* ...eller kanske ännu hellre skillnader i hur konflikten mellan Israel och Palestina skildrats i media etc.
* ...och som kan tänkas hittas och fås tag på via bibliotek eller snabba internetbokhandlar.


Jag är säker på att den samlade akademikerklassen här på forumet borde kunna peka mig åtminstone mot rätt författare.

Tackar på förhand.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Inte helt och fullt om Israel men "Terrorismen historia" av Björn Kumm (ISBN 91-89442-51-2) berör på många ställen Israel-/Palestina-konflikten. Bl.a får man en grundlig genomgång av tidiga judiska terroristgrupper som t.ex. Sternligan som var fröet till det som, när staten Israel väl bildades, senare blev Mossad. (Intressant att veta är att dessa på 1940-talet samarbetade med IRA för attentat i Storbritanien.)

/Anders
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Tackar!


Såhär ser min samling ut hittills:

Bregman, Ahron. 1999. Fifty Years War.

Dowty, Alan. 1990. Arab-Israeli Conflict: Perspectives. Harpercollins College Div.

Gilbert, Martin. 1998. Israel: A History. William Morrow.

Herzog, Chaim. 1982. The Arab-Israeli Wars. War and Peace in the Middle East from the War of Independence through Lebanon. Random House.

Holmén, Janne Sven-Åke. 2006. Den politiska läroboken: Bilden av USA och Sovjetunionen i norska, svenska och finländska läroböcker under Kalla kriget. http://publications.uu.se/theses/abstract.xsql?dbid=6748 (accessed December 17, 2007).

Walter, Eytan. 1958. The First Ten Years - A Diplomatic History of Israel. Simon and Schuster.


Då har jag mest kollat vilka källor wikipediaartiklarna på svenska resp engelska använt...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag hade själv en 5 poängskurs om Israel-Palestina-konflikten som en del av mina Historiastudier. Vad jag minns så fanns det rätt ont om aktuell och bra litteratur på svenska. Det gick att hitta en del tvivelaktiga politiska inlagor ifrån 60-talet och tidigare, men i övrigt så såg det illa ut. Den här boken kunde kanske vara något och den här ingick i den litteratur som jag läste. Observera att den senare av böckerna inte täcker inte de senaste tio åren av konflikten.

Jag skulle koncentrera mig framförallt på amerikansk litteratur om konflikten. Kan du inte hitta någon annan uppsats inom samma fält och kolla vad de har använt för böcker? Det brukar vara ett bra tips. Eller att snacka med handledaren.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Det gick att hitta en del tvivelaktiga politiska inlagor ifrån 60-talet och tidigare, men i övrigt så såg det illa ut.
I och för sig vore just politiska inlagor från 60-talet och tidigare alldeles ypperliga i min uppsats, då det är just attityder jag undersöker... Så länge det finns inlagor från båda hållen s a s... =)
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"I och för sig vore just politiska inlagor från 60-talet och tidigare alldeles ypperliga i min uppsats, då det är just attityder jag undersöker... Så länge det finns inlagor från båda hållen s a s... =) "

I så fall så tror jag att det finns böcker både av Herbert Tingsten och Per Gahrton (behöver jag säga vem som stödjer Israel och vem som stödjer Palestina? :gremsmile:) som säkert skulle kunna passa. I alla fall fanns det på universitetsbiblioteket här i Linköping.
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Vill du ha rabitata inlägg så är la Per Ahlmark en gestalt att kolla närmare på. Han har varit inblandad i debatten länge och täcker därmed hela din tidsperiod, skrev bland annat en bok som heter Hatade Israel (lr något) i början av 1970-talet. Och mannen är dessutom en neokonservativ galning som totalt tappar alla perspektiv när staten Israel nämns (min personliga åsikt).
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Absolut! Ahlmark är helt bindgalen. Han har fler likheter med sin absoluta motsats, Ahmed Rami, än han nog ens under pistolhot skulle gå med på. Rami förresten är även han värd att kolla upp om man vill ha ytterligare exempel på helt saklös åsiktshysteri och historieförfalskning, men från andra hållet.

/Anders
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Göran Rosenbergs "Det förlorade landet" verkade rätt solid när jag läste den. Israelkritisk från ett "inifrånperspektiv" (Rosenberg växte under tonåren upp i Israel).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
En väldigt bra bok, även om den inte är svensk, är en bok som kort och gott heter 'Jordanians, Palestinians & The Hashemite Kingdom in the Middle East Peace Process' av Adnan Abu-Odeh.

Han var Jordaniens representant i FN och rådgivare till kung Hussein och informationsminister, seniormedlem (senior member på engelska, alltså inte PRO) i FNs fredsinstitut och nu politisk rådgivare till kung Abdullah. Den ger rätt så mycket information om vad som hände bakom kulisserna och varför de olika ledarna agerade som de gjorde.

En bra och saklig bok som ger lite mer än det som man ser i tidningarna, utan att hänfalla till extremism. I upplägg får den närmast mig att tänka på filmen 'Fog of War', där McNamara berättar om sina upplevelser från WW2, Korea, Vietnam och kalla kriget.

Är du i Stockholm kring nyår så får du gärna låna den. Annars finns den på Amazon (fast den var totalt uppfuckat dyr där jämfört med de 5 dinarer jag gav (75 spänn)).

----

Vill du ha en lite lättsammare bild och en bild som ligger mer i tiden (med de danska nidbilderna osv), så rekommenderar jag en titt på Naji al-Ali's verk. Han var en palestinsk serietecknare speciellt inriktad på politisk satir, och hans figurer har blivit mycket populära ikoner. Tex har jag en nyckelringsvariant av Handala i min backspegel.


"Handala is the most famous of Naji al-Ali's characters. He is depicted as a ten-year old boy, and appeared for the first time in Al-Siyasa in Kuwait in 1969. The figure turned his back to the viewer from the year 1973, and clasped his hands behind his back. The artist explained that the ten-year old represented his age when forced to leave Palestine and would not grow up until he could return to his homeland; his turned back and clasped hands symbolised the character's rejection of "outside solutions". Handala wears ragged clothes and is barefoot, symbolising his allegiance to the poor."

Han mördades i London under mystiska omständigheter, och det är fortfarande oklart vem som ligger bakom dådet, men allt tyder på att dådet åtminstone godkändes av israel, även om det inte är bevisat att de formellt gav ordern.

Hans död sätter följande uttalande han sagt om sin figur Handala i ett sammanhang som känns isande profetiskt: "this being that I have invented will certainly not cease to exist after me, and perhaps it is no exaggeration to say that I will live on with him after my death".

Handala kan ses på allt från väggmålningar till T-shirts, alltid med ryggen mot betraktaren. Några exempel. Jag har sett ett foto av en helt underbar väggmålning, målad på den israeliska apartheidmuren, målad så att det ser ut som en bräsch i muren med blå himmel bortom den och Handala som står och tittar genom öppningen. Det är inte bara motivet som är kaxigt, någon har riskerat livet för placeringen. Om någon hittar den bilden, PM-a mig länken.

Jag tror att Naji al-Ali kan ge en insikt om hur vanligt folk har det och hur de ser på situationen.

Amazon:

http://www.amazon.com/Naji-al-Ali-fi-al-...1561&sr=8-2
http://www.amazon.com/Naji-Al-Ali-Kamel-...1561&sr=8-1

----

Allmän kommentar: När du söker på arabiska namn kan det vara värt att söka på olika fonetiska transkriberingar av namnet, eftersom det inte finns något allmänt brukat system för att skriva arabiska namn med vårt alfabet. Typexempel är sångerskan Om Kalsoum, vars namn kan stavas i olika kombinationer av Um Kalthoum, Oum Kalthum, Umm Kalthom osv.
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Märkesverket för hur Israel-Palestina skildrats i medierna är Bad News From Israel (Pluto Press, 2004) av Mike Berry och Greg Philo. Berry och Philo har också nyligen (2006) kommit ut med en bra redigerad översikt av hur det har tänkts kring Israel-Palestinakonflikten genom historien, den heter Israel and Palestine: Competing Histories och är också den från Pluto Press.

hälsar
Örnie
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Tyvärr läser jag inte historiskt inriktade böcker. Intresset sviker. Närmast Israel kommer jag med en bok som handlade om Mossad.

Ad Libris borde kunna ge dig en uppsjö av böcker att välja mellan.
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Re: B-uppsats - Bra B�cker om Isreael?

Ett litet pretentöst förslag:
Om du vill slänga det mig med lite jämförelser eller utblickar i din diskusisonsdel så har det nyligen rasat ett storm i ett vattenglas mellan svenska dagbladets redaktion och intendenten för Forum för levande historia. Frågan i epicentrum är den kommunistiska ideologins betydelse för brott begånga i Sovjet, Kina, Vietnam, Kambodja....

SvD håller stenhårt på linjen att ideologin i sig är en starkt bidragande orsak till miljoner människors död, förslavning och lidande, mellan intendenten har en helt annan attityd. SvD beklagar sig över vänsterelementen inom forum för levande historia och så vidare...

Då denna myndighet har en kunskapsspridande roll - gav som du säkert känner till "Om detta må vi berätta" som handlade om förintelsen - finns det flera beröringspunkter med skolböcker.

Dessutom är det snabbt och enkelt fïör dig att ta åt dig debatten, det är några insändare och inlägg på ledarsidorna i en av Sveriges största morgontidningar. Du kan ta till dig kontentan i på en kafferast, sammanfatta debatten snabbt och sedan kan du raljera och jämföra lite i dina slutsatser.

Se även ett inlägg i min blogg för länkar:
http://sjalvgodochbitter.blogspot.com/2007/11/svd-goes-pravda.html
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Du behöver egentligen inte leta särskilt länge, eller djupt ned i de "historiska" arkiven heller för den delen, åtminstone om du kan tänja lite på det övergripande ämnet för uppsatsen :gremwink: Gör bara en jämförande analys över ett antal dagsaktuella nyhetssändningar/nyhetsartiklar från svenska media i ämnet. För den som är noggrann och läser mellan raderna och kritiskt granskar det som sägs, finns det mycket att hämta även ur reportage/telegram från idag. Bara medias själva VAL av vilka telegram/artiklar/nyhetsinslag som visas är ju mäkta intressant.

Ett tips är att jämföra hur man från västlig medias sida behandlar Fatah annorlunda än Hamas, och varför. I detta finns det också mycket att hämta. Varför blev man i västvärlden i dagarna plötsligt villiga att betala ut 46 miljarder till "palestinierna"? Men vilka palestinier är det som kommer att få ta del av dessa krediter? Knappast Hamas eller de som i demokratisk ordning har valt denna organisation som regeringsföreträdare :gremwink:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Du behöver egentligen inte leta särskilt länge, eller djupt ned i de "historiska" arkiven heller för den delen, åtminstone om du kan tänja lite på det övergripande ämnet för uppsatsen
Fast det vill jag inte.


Jag ska avslöja att jag egentligen inte intresserar mig för ämnet. Egentligen ville jag skriva om hur svenska historiaböcker under tiden 1950-2000 skildrade Soviets agerande under andra världskriget. Olyckligtvis har det nyligen skrivits en ordentlig avhandling om den saken, och min lärare föreslog att jag istället skulle ta hur Israels bildande visades upp i sagda skolböcker. Jag hade inget bättre att komma med, så det fick bli så.

Den här tråden har varit rätt hjälpsam, även om massor av boktipsen går betydligt djupare än jag är beredd att göra för en B-uppsats - särskilt som jag som sagt inte är intresserad av konflikten israel-palestina själv. Jag må anse mig vara vänster, men i den konflikten har jag inte sett någon anledning att ta ställning. Alls. Det brukar jag kunna få skit för, men så är det.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag skrev om svensk medierapportering kring Kuba-krisen i min B-uppsats. När man ska analysera beskrivningen av konflikten, snarare än själva konflikten, tillkommer ju ett gäng källböcker som handlar om hur man kan tolka media, etc. Jag har inga titlar i huvudet, men det är viktigt att visa att du har på fötterna i själva analysen.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Bra förslag

"Märkesverket för hur Israel-Palestina skildrats i medierna är Bad News From Israel (Pluto Press, 2004) av Mike Berry och Greg Philo. Berry och Philo har också nyligen (2006) kommit ut med en bra redigerad översikt av hur det har tänkts kring Israel-Palestinakonflikten genom historien, den heter Israel and Palestine: Competing Histories och är också den från Pluto Press."

Jag tycker båda låter som utmärkta förslag till komplement av Kranks studiefokus. Man kan enkelt ha med ett kapitel likt "Bilden av konflikten i media" för att sedan göra jämförelser med sin egen studie. Är den förstnämnda boken för fokuserad på USA - det finns en risk - låter bok nummer två fortfarande väldigt intressant.

Kör på dessa, Krank!
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Bra förslag

Berrys och Philos böcker (i alla fall Bad News from Israel) är mer fokuserade på Storbritannien än på USA (Berry och Philo är brittiska - eller kanske mer exakt skotska - akademiker).

hälsar
Örnie
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Re: Bra förslag

Kör på dessa, Krank!
Hittade båda för under 150:- på Adlibris, så de bägge blir definitiva tillägg.

Det lokala biblioteket hade inte en enda av de andra böcker jag hittat som jag ville ha, så jag lånade Muren (Albons & Boström) som handlar om just muren som byggs (från den palestinska sidan), Staten Israel - Drömmar och Verklighet (Meyerson) som verkligen ser från den "judiska sidan" såvitt jag förstått, samt Israels Uppkomst och Historia (Öhberg).

Ingen av dem kändes särdeles klockrent användbar eller seriös, får jag säga. Men, de är säkert bra att sno citat från och dryga ut sin referenslista...

Däremot var jag också och hämtade åtta styckna historiaböcker från 60- 70- och 80-talen. Jag har dessutom redan en från 90-talet, så mitt källmaterial kommer nog att göra sitt jobb, skulle jag tro.
 
Top