Re: Isbjörnsjakt, istroll och behemotar
Som du säkerligen har noterat så har veddofolket en del saker gemensamt med vår världs inuiter. Då dessa jagat isbjörn i hundratals år så förefaller det mig inte särskilt konstigt att veddofolket skulle kunna göra detsamma.
Ja, jo..ehh..
Okej det var väl inte riktigt så jag menade men ibland så formulerar man sig som något som inte kan formulera sig? Det jag menade var att (åtminstone den uppfattningen som jag fick) det verkar som isbörjnsjakt är något som går som en dans. Jag tänkte på stämmningstexten i början (Ja, jag vet att det var deras störste jägare) där en ensam person är ute och jagar isbjörn. Denne jägare upptäcker att isbjörnen är en stor en och bestämmer sig då för att döda den i närstrid. Om där den allmänna inställningen bland veddo blir jag rädd (jag skulle inte vilja gå i närstrid med en isbjörn ifall jag inte fick ha en bazooka med mig) så är det väl inte hos inuiter? (i så fall blir jag rädd för dem med). Jag har fått uppfattningen om att isbjörnar ska vara ruskigt svåra att ha ihjäl men det är inte den uppfattningen jag får då jag läser om veddo (i och för sig står det bara om isbjörnsjakt i stämmningstexten).
Förresten vad syftar klanen 'Isbjörnsjägarna' på egentligen?