Nekromanti Börja spela

BJD

Veteran
Joined
5 May 2001
Messages
16
Hej på er alla kåbojer. Jag har tänkt att börja spela rollspel. Är western ett bra spel att börja med. Jag känner ingen annan som spelar rollspel. Är det enkeltSnälla svra på min fråga.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Ja, det är enkelt. Man behöver en 20-sidig tärning. Sedan slår man och lägger till sitt färdighetsvärde för färdigheten, drar bort/eller lägger till eventuell svårighetsgrad och är resultatet över 20 så är det lyckat. Undantaget är vapen som det krävs att komma upp till 50 för ett perfekt skott (träffar där man siktar), annars används en träffmall som berättar om skottet träffade (och var) eller missade.

Dessutom finns oerhört mycket bakgrundsinformation i regelboken, och skaffar man boxen så får man även modulen Laglöst Land och lite andra gobitar.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Tryck på länk märkt “sök”

Detta forum har en alldeles utmärkt sökfunktion. Om man t ex söker på “rekommendation” eller t o m på frasen “Är Western bra?” eller något liknande, så får man upp hemskt många träffar.

Som jag tidigare påpekat är nämligen den fråga du ställer Westernforumets kanske i särklass mest ställda fråga, och den har också besvarats om och om och om och om igen...Jag gissar dock att rollspel.nu-rekordet innehas av frågan “Kan ni ge mig tips på bra musik till rollspel” (el motsv), men den brukar i allmänhet dyka upp på det allmänna rollspelsforumet.

Så, ett hett tips till alla nybörjare: om ni undrar över något kan ni ju kolla med sökfunktionen om någon kanske undrat över något liknande tidigare, och vips kanske ni hittar det svar ni söker.

Bästa hälsningar
Örnie
PS Ja, Western är både bra och enkelt DS
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
TMFAQ

<I>Jag gissar dock att rollspel.nu-rekordet innehas av frågan “Kan ni ge mig tips på bra musik till rollspel” (el motsv),</I>

Själv tror jag att The Most Frequently Asked Question är "Varför är jag grisodlare?", i tät konkurrens med "Hur många inlägg måste man skriva innan man blir nåt annat än grisodlare?" (-:

--
Åke
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: TMFAQ (OT)

Tror inte det, frågan "DoD Chronopia är skit?" med varianter vilket av dem är bäst etc... slår nog det mesta...

Riddaren - tycker det och avslutar denna tråd med det

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 
Top