Nekromanti Börja i Fängelse

ThemVSyou

Veteran
Joined
3 Aug 2011
Messages
151
Location
Västerås
Då jag har börjat fundera över lite andra sätt att starta ett äventyr på än den gamla vanliga mötas på ett värdshus och få ett uppdrag grejen

så har börja i fängelse varit en av dem idérna dock undrar jag hur det skulle funka i och med att i EON så får man ju start utrustning från början om man nu vill det och/eller vapen och rustning m.m

Det jag då syftar på är huruvida spelarna ska få utrustning från början och eller pengar och om dem får det på vilket sätt kan vara ett bra att dem får tillbaka sina grejer t,ex hittar kistan där allt ligger i och lyckas dyrka upp låset och ta tillbaka allt eller kanske hitta ett vapen rum där dem kan plocka på sig saker eller det är kanske nån som hjälper dem att fly och då ger dem vapen

Hur dem ska kunna ta sig därifrån har jag en del idér på lut men just hur dem ska få tag i utrustning är det jag funderar på mest.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,351
Location
Helsingborg
Som flyktingar från ett fängelse kommer de i kontakt med undre världen. De har fått ett rykte om sig som hårdingar och rekryteras som underhuggare då de inte längre kan ha ett hederligt arbete. Utrustning medföljer.
Alternativt rebellrörelse, alternativt annan ljusskygg organisation.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Att välja startutrustning och så är rätt träigt, så känn dig inte bunden till reglerna på det viset. Om någon har fått tag på något särskilt roligt via bakgrundstabellen för Föremål kan du låta det föremålet dyka upp under första äventyret, men annars sabbar det inget om rollpersonerna inte får någon utrustning. Låt det bara finnas lite roliga möjligheter att improvisera med saker som finns i fängelset.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Jag spelade ett äventyr en gång där våra rollpersoner blev ihopfösta i fängelset och fick valet att antingen göra ett uppdrag eller möta galgen morgonen därpå. Vår SL såg till att det fanns ordentliga hållhakar på våra RP så att de inte skulle få för sig att sjappa och sedan blev vi utrustade av vår nye arbetsgivare. Det hela blev sedan ett äventyr där vi både försökte utföra vårt ålagda uppdrag och lösa hur vi skulle göra oss kvitt vår påtvingade arbetsgivare.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Istället för att köpa utrustning som vanligt för ABCDX-val köper man fängelserelaterade grejor och fördelar.

För A-val kan man köpa shanks, pruno, brödbitar,

För B-val köper man olika sorters knark

För C-val köper man tjänster och kontakter

För D-val köper man cellrelaterade saker som hemliga tunnlar och bättre toaletter

För X-val köper man mindre insmugglade vapen

Avslutningsvis utgår föremålstabellen och ersätts av fängelsetabellen.

- L
 

ThemVSyou

Veteran
Joined
3 Aug 2011
Messages
151
Location
Västerås
Tack för förslagen alla lät riktigt bra ska böja fundera på att göra ett bra äventyr med kanske något av varje ni har svarat i sig
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Rollpersonerna är ett "chaingang".
Utrustning: Höftskynke, lindor kring fötterna, fotfängsel för alla rollpersoner + 1t4-1 SLP, spade/hacka.

(tänkte jag)
 

Ingtar

Veteran
Joined
15 Jan 2004
Messages
193
Location
Norrköping
Det skulle vara roligt att höra hur det går med ditt planerande av denna kampanj/äventyr? Om det går för sig :gremlaugh:
 

ThemVSyou

Veteran
Joined
3 Aug 2011
Messages
151
Location
Västerås
Just nu i dags läget så är fortfarande i planerings stadiet, skriver ner idér osv

har inte direkt mer kommit på något efter dem har tagit sig ur fängelset ut i det fria igen.
det lämnar jag till gruppen vart dem vill fortsätta, dem kommer att hitta ledtrådar att det är någon eller några som har anklagat dem för något och fått dem slängda i fängelse.

Dem kommer också hitta en lapp med en address till en möjlig allierad eller vad dem kanske tror person(er) som fick dem i fängelse

Under deras vandring ifrån fängelsehålan kommer dem att vandra igenom ett litet grott komplex och ett möjligt kloak system beroende på vart jag placerar det hela just nu funderar jag på någonstans i det jargiska kejsardömet

Så ser det ut just nu det hela kommer nog börja som ett äventyr och kanske fortsätter till en mindre kampanj

Är det någon som har åsikter eller förslag till saker är ni välkomna att dela dem, alla idér tas i åtanke
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Jag hade låtit dem gå miste om sina ABCDE- och X-val. Om man ska följa Eons realistiska anda förvaras deras utrustning med stor sannolikhet inte i en lämpligt placerad kista i närheten av fängelsehålorna utan har snarare forslats bort. Det roliga blir för spelarna att utan utrustning snirkla sin väg ut ur fängelset oupptäckta (eller upptäckta) för att sedan befinna sig ute på gatan där de då måste kämpa för att överleva dagen.
 

ThemVSyou

Veteran
Joined
3 Aug 2011
Messages
151
Location
Västerås
haltageten said:
Jag hade låtit dem gå miste om sina ABCDE- och X-val. Om man ska följa Eons realistiska anda förvaras deras utrustning med stor sannolikhet inte i en lämpligt placerad kista i närheten av fängelsehålorna utan har snarare forslats bort. Det roliga blir för spelarna att utan utrustning snirkla sin väg ut ur fängelset oupptäckta (eller upptäckta) för att sedan befinna sig ute på gatan där de då måste kämpa för att överleva dagen.
Hade tänkt mig något liknande dock att dem vandrar ut igenom fängelsedörren förbi vakter m,m är inte på tal om det blir mer åt hitta en hemlig panel i nån utav väggarna som öppnas till en hemlig tunnel hållet en annan version är att nån utav dem antingen tjuv men om det inte finns någon annan kanske lyckades smuggla med sig en låsdyrk och det finns en galler lucka i golvet som leder till en underjordisk tunnel som mynnar ut någonstans
 
Top