Nekromanti Börja från början...

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Det därna spelet ligger i hyllan. Bligar på mig med de mest syrliga ögon man kan tänka sig. Spottar ut en snus i spottkoppen och svär åt mig. Det vill säga något om att det inte gillar att ligga dammigt och orört. Det vill säga något om att jag borde läsa det. Men fortfarande ligger det kvar i hyllan. Syrliga ögon följer mig i rummet. Svordommar fälls.....

Vi har liksom aldrig kommit på god fot. Jag gillar inte riktigt westernvärlden som den såg ut och än mindre hur jag själv uppfattat den. Min SL - maken - dammar av det med ojämna mellanrum och försöker övertala mig. Men det är samma resultat som när han köpte spelet. Inte just nu....

Har ni något tips om hur han ska gå tillväga för att få en kvinna som mig som inte gillar tanken att spela saloonflicka, våp eller annat på kroken. Vad kan han säga?????? Hjälp oss!!!

Lady Silver Wolf
 

Bernta

Veteran
Joined
30 May 2000
Messages
3
Location
Umeå
Hej!

Det är ju tråkigt att inte gilla Western, då går man miste om något. Men du behöver ju inte var kvinna, varför inte vara en revolverman eller en Sheriff.
Men om du nu vill vara kvinna och itne gillar det så finns ju inte mycklet att göra.
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Låt mig ta det lite från början. Jag gillar Western, jag gillar allt som jag normalt associerar med western. Allt från viss nybyggaranda (a la Mackan som ju för övrigt sänds igen...), indianer och vita, och vilda desperados. Allt är görkul ända tills man kommer fram till den människosyn (kvinnosyn) som faktiskt existerade i det hela. Och existerar i westernfilmer. Jag vill inte spela man, det har jag ärligt talat svårt att greja - är väl för mycket kvinna själv förståss. Då återstår problemet med den snäva kvinnosynen... visst jag kan vara en som bryter mot alla traditioner... kanske en dr Quinn, men det är lite jobbigt i det lång loppet. Men kom gärna med andra förslag och kom ihåg att jag har ett par andra spelare i gruppen som kommer med största sannolikhet spela snabbskjutare eller militärer och då krävs det något extra för att gruppen ska greja det hela.

Lady Silver Wolf
 

ec8or

Veteran
Joined
9 Jun 2000
Messages
1
Ladda ner dollar-trilogin från www.rollspel.com och spela Clarissa, riktigt kul karaktär "fast" hon är tjej, om man kan säga så. Jag tycker heller inte om att spela karaktärer som har annat kön än vad man själv har men jag har haft skitkul när jag spelar Clarissa trots att jag är kille. Tjejer som spelar henne borde ha minst lika kul eller kanske tillochmed roligare.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Varför inte en karaktär som Sharon Stones i The Quick and The Dead. Eller Calamity Jane.

En slags Ripley eller GI Jane fast i Westernmiljö.

/PAX - "Indians, with acid for blood?"
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Det är naturligtvis alltid ett problem i historiska spel hur historiskt ackurat man egentligen ska vara. Att låta alla SLP (och spelarkaraktärer med för den delen) vara totalrasister och ha en skev kvinnosyn för att folk helt enkelt var sådana på den tiden är visserligen historiskt korrekt, men inte alltid särskilt roligt.

Jag brukar välja att tona ned både rasism och konstig kvinnosyn något för att det helt enkelt brukar vara för jobbigt att spela annars. Jag väljer istället att lägga fokus på en annan viktig aspekt av westerneran, nämligen att behoven ofta kommer före etiketten. Jag förklarar:
Faktum var att många frigivna slavar, mexikaner och även kvinnor tog sig till västern för att söka lyckan eftersom det där fanns möjligheter som saknades i de mer "civiliserade" delarna av USA. I en ödemark där det är svårt att hitta andra människor, än mindre _kompetenta_ människor, så blir man helt enkelt tvungen att bry sig lite mindre om sådant som kön och ras. Om de enda kompetenta kofösare ranchägaren på den ensliga ranchen i Llanos Estacios kan få tag på är svarta, mexikaner och halvblod, ja då är det dem han anställer. Om den enda läkare som slår sig ner i Nowhere Gulch, Arizona, är kvinna, så är det bara att acceptera det om man har brutit benet.
En del är dessutom inte dummare än att de faktiskt spelar på existerande könsfördomar. Både Wells Fargo och Pinkerton anställde kvinnliga detektiver, och på en del ställen i västern fanns det kvinnliga federala vicesheriffer. Kvinnor ansågs särskilt som bra kunskapare och spioner. Calamity Jane var t o m anställd som spejare av armén.
I öst fanns det små möjligheter för kvinnor att driva egna affärsrörelser eftersom deras äganderätt var begränsad i vissa avseenden. I västern såg man oftare genom fingrarna med sådant och många kvinnor blev framgångsrika affärskvinnor - i New Orleans var det en kvinna som ägde en av stadens största dagstidningar, och den legendariska spelerskan Poker Alice startade en egen spelhall och saloon för de pengar hon tjänat ihop som gambler.

Problemet ligger kanske inte så mycket hos dig som hos en ev spelledare som tror att man måste spela alla NPC:s som kvinnohatare för att vara "historiskt korrekt". Spelledaren kan istället betona att det i västern inte är en riktigt lika stor apparat att bryta mot traditionerna - särskilt inte om man har någon värdefull färdighet/kompetens att bidra med.
Om allt annat misslyckas kan man ju vara en kvinna som klär ut sig till man, något som historien är full av exempel på. Se den alldeles utmärkta westernfilmen "The Ballad of Little Joe" för en gestaltning av det fenomenet (undvik dock filmen "Bad Girls" om du inte är en utpräglad självplågare).

mvh
Örnie
PS Lång erfarenhet av Westernspelande och spelledande visar att just en läkare i gruppen bättrar på gruppens överlevnadschanser avsevärt - en Dr Quinn-typ skulle definitivt kvala in "som det där extra som krävs för att gruppen ska greja det hela"...DS
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Nej, varför skulle man nödvändigtvis spela våp eller saloonflicka bara för att man spelar en tjej? Tycker jag definitivt inte att du skall... Örnies svar var mycket bra och värt att ta fasta på. Inte minst för att vi valt att spela på det sättet själva:)

En kvinna väcker uppmärksamhet, i en omgivning där männen är kraftigt överrepresenterade sticker hon ut. Samtidigt som de flesta faktiskt inte spottar på henne, utan snarare försöker se lite mer rekorderliga ut, dra en hand genom håret, ta av hatten och säga ma'am... Är hon dessutom inte ett våp utan har skaffat sig en kompetens som behövs kommer hon garanterat att bemötas någorlunda vettigt. Western erbjuder en chans att skapa sig en egen plats i tillvaron, det är en individcentrerad myt fylld av framtidstro och självsäkerhet. Och som Örnie sade, i ett samhälle där det är ont om folk i allmänhet, och de med specialkompetens i synnerhet, går det praktiska före fördomarna.

Några exempel på hur man kan spela kvinna i Western finns i olika äventyr på rollspel.com. Clarissa i Dollartrilogin (En kista full med dollar, Dollar före döden och en Dollar till Djävulen) är en vacker och skjutskicklig kvinna som vågar spela på sin charm utan att någonsin släppa på sin självständighet, Devon i The Mexican Connection är en pojkflicka i bästa Calamity Jane stil, medan Ellie, också i The Mexican Connection, är den självklare ledaren och den som resolut ser till att det som behöver göras blir gjort.

Kvinnor var uppskattade som detektiver, typ Pinkerton, Wells Fargo och Secret Service. Kvinnliga spelare förekom, men även i mindre exklusiva yrken som pensionatsägarinnor - Red Bramsford i Trinidad var kvinna och indian vilket inte hindrade henne från att bli en respekterad affärskvinna - handelsbodsägare, sömmerskor och liknande. Många spelgrupper ser också gärna sig själva i tidningen och då är en reporter eller författare i sällskapet aldrig fel. Även andra kan tänkas vara beredda att berätta mer för en kvinna än en man, vilket öppnar vägen för flera intressanta reportage och nöjda tidningsägare. Comanche är en annan kul, om än påhittad, förebild - tjejen som driver ranchen. Om du vill kan du ju helt enkelt ta över gården/ranchen/farmen.

Sedan beror så oerhört mycket på vilken typ av spelgrupp ni vill ha för övrigt, om ni vill slå er ner i den lilla hålan eller åka runt Western. Resande teatersällskap var vanliga, men bör i så fall involvera fler i gruppen om det skall bli lyckat. Under sommaren kommer vi att presentera ett sådant sällskap som det lätt går att ansluta sig till på rollspel.com - Mini har gjort en utmärkt kampanjmiljö med en uppsjö äventyrsuppslag och små intriger.

Eh, tja, jag kan spåna rätt länge så säg till om jag skall fortsätta...

/tove
 

Red Dust

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
129
Location
Gotland/ Lund.
Jag har läst några av inläggen här på forumet och håller med "Anders & Tove", jag tycker att "Örnies" inlägg låter bra och vettigt. Även om jag håller förhållandevis stenhårt på spelmiljön (så gott det går), så måste man i mitt tycke vara beredd att modifiera lite för att anpassa spelet till spelarna, och detta har inte någon världsomkastande mening.

Det enda jag kan eventuellt lägga till är att "bolla" lite synpunkter och intryck med SL, så kanske det hela löser sig.

M.v.h.

Red Dust.
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Utmärkta spåningar från både dig och Örnie, nu återstår det nog bara för mig att dunka vett i skallen på min SL/make och dra edra förslag inför honom. Sedan återstår det nog inte så lång tid innan en annan också ser charmen i även Western.

Lady Silver Wolf
 
Top