Nekromanti Börd

Vehener

Veteran
Joined
12 May 2003
Messages
94
Location
Varhelst hatten faller men med hjärtat på Söder.
Sitter inte med reglerna framför mig i exakt detta ögonblick, men frågan har kommit upp ett par gånger under karaktärsgenerering och vi har tacklat den i två steg:
(1) Genom att GM tar den typ av kontakt som i karaktärssammanhanget är sannolikast i närheten av vad man slår på kontaktlistan (slår man x och detta egentligen är en mjölnare så ser GM att x+2 är en gardeskapten) - sålunda blir det fler kontakter som ligger i linje med karaktärskonceptet.
(2) Genom att man som adelsman eller tillhörandes någon annan elit slår ett par kontakter för var och en av de vuxna släktingar man har. Dessa kontakter kan sedan rollpersonen använda sig av via sin släkt (Hallå där farbror Telegon känner inte du Protokollmäster Bysmaus - Jomenvisst har jag inte berättat om den gång vi... zzz, hallå där är du vaken pojk, hälsa från mig och glöm inte bort att påminna honom att han fortfarande är skyldig mig en kagge alviskt månbrus och en åsna som kan skriva sitt namn med vänster framhov).
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Egentligen borde väl alla människor känna mer än två eller tre personer? Frågan är vad man menar med "kontakt", helt enkelt.
Jag brukar tolka det som att det är personer som det är troligt att rollpersonen skulle gå till om han behövde hjälp eller tvärt om. Naturligtvis känner man många fler människor än dessa, men då de är skyldiga en tjänster/man litar på dem/de har visat sig resurskraftiga/osv så är man mest benägen att gå till dem.

Livet som adelsman kan säkert med den här definitionen vara ganska ensamt, medan en bonde mycket väl kan tänkas lita på en mängd personer, såsom sin familj, folket i granngården eller dyligt...

Ett förslag slutligen: Du kan ju göra så att du låter alla (eller bara de som du tycker ska ha extra många bekanta) slå ett antal extraslag på kontakttabellen och skriva upp dem som just bekanta, till skillnad från de "riktiga" kontakterna.

Det är förstås möjligt att även en bekant vill ha hjälp eller kan hjälpa, men det kanske inte är rpns förstaval.
 

Lord decado

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
174
Location
Replot
flera yrken ger extra kontakter om man får framgångsrik karriär... dessa borde räcka. I min spel grupp suckar dom djupt när dom får ett slag på kontaktertabellen. :gremcrazy:
 

Farbror Funkus

Warrior
Joined
6 May 2003
Messages
320
Location
Hemma hos Faster Funkus?
Rika personer har det bra

Man borde ha fördelar när man är i hemlandet eftersom man då kan beordra mindre rankade personer att gör saker.
De lågadliga kanske inte har så mycket makt,kontakter o.s.v.
Men de högadliga därimot, har mycket makt och är väldigt inflytelserika.
Konungen kan t.ex betala en hög med guld för att personen släpps fri om den har blivit fångad i ett annat land.
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Re: Rika personer har det bra

Men de högadliga därimot, har mycket makt och är väldigt inflytelserika.Konungen kan t.ex betala en hög med guld för att personen släpps fri om den har blivit fångad i ett annat land. Det beror hu kontakterna till kungen är...jag tror inte Kungen av soldarn skulle göra det för hertig Amirro....
snarare tvärtom.....

Adliga personer borde få slå ett extra slag på kontakter. Men adliga personer känner oftast andra adliga och andra "fina" personer.
 

Marko.N

Veteran
Joined
6 Jun 2003
Messages
13
Re: Adelsmämn och makt...

Jag är ganska uber på högadeln... Om jag spelleder en Prins (extremt exempel) och han känner för att avrätta 50 fula människor som äter morötter på en söndag så kommer han ha befogenheterna att arrestera och avrätta dessa.
Om han vill bränna en by eller dyl. så kan han göra detta det enda som kan hindra det är hans fader tex kungen eller möjligen hans moder drottningen, Detta får prinsen göra i hela landet och grevar samt hertingar får klaga hos kungen.
Självklar så får dessa handlingar konsekvenser men han kan göra det. inget är omöjligt.

Detsamma gäller för hertingar i sitt "län" då får folket klaga till kungen. och så fortsätter det ner på maktstegen.

Det är ju betydligt farligare att göra omoraliska dåd ju fjuttigare man är... tex en rövare blir avrättad för sådana dåd,
En hertig och baron kanske får böter eller avrättning om det ogillas starkt ev lönnmördade... En prins får förmodligen en varning utav sin fader beroende på relationen... och en kung blir fruktad... detta är min lösning på adelssocialproblem ang makt...

Dessa exempel utgår från att du härjar på din egen egendom och inte i ett främmande land eller län... då får den lilla prinsen skylla sig själv när jargiens legioner kommer för hämnd.... :gremgrin:
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Re: Adelsmämn och makt...

Jag är ganska uber på högadeln... Om jag spelleder en Prins (extremt exempel) och han känner för att avrätta 50 fula människor som äter morötter på en söndag så kommer han ha befogenheterna att arrestera och avrätta dessa.
Gör högadeln så, så kan jag lova dig att de får jobbiga uppror på halsen - nöj dig med att jaga frillor istället. :gremwink:
 

Taskkarr

Veteran
Joined
3 Jun 2003
Messages
22
Location
Stockholm
Re: Adelsmämn och makt...

Naturligvis får man ta konsekvenserna av sitt handlande MEN man kan och har både resurser och befogenheter att göra det! Det är det som är meningen med att vara högadel. MAKT!
 
Top