DoD Bör Trudvang materialet bakas in i en ny DoD spelvärld?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,226
Location
Örebro
Är du licensförnekare? Det är inget som hör hemma i det officiella universumet (a.k.a IRL) ;)
Nej, jag har ingen skarp koll åå copyright-lagarmnas djupare vara och icke-vara så därför frågar jag. :)
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,226
Location
Örebro
En licens för ett varumärke omfattar inget mer än rätten att använda själva varumärket, dvs namnet "Drakar och demoner" eller "Ereb Altor" eller "Chronopia". Det har inget som helst att göra med att det står i nån bok att staden Chronopia ligger på motsatt sida av planeten Altor som kontinenten Ereb.
Så med en här logiken måste du alltså ha rätt för varje specifikt land och stad i världen då också? Eftersom Chronopia ju de facto är en stad i Altor precis som staden O, Gråborg eller Krilloan?
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Så med en här logiken måste du alltså ha rätt för varje specifikt land och stad i världen då också? Eftersom Chronopia ju de facto är en stad i Altor precis som staden O, Gråborg eller Krilloan?
Nu tror jag inte att nån av de exemplen (möjligtvis med undantag av Krilloan) är ett varumärke, så de sakerna faller snarare under upphovsrätten, dvs man bör ha tillstånd från de olika upphovspersonerna (tex Granström mfl).
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,226
Location
Örebro
Nu tror jag inte att nån av de exemplen (möjligtvis med undantag av Krilloan) är ett varumärke, så de sakerna faller snarare under upphovsrätten, dvs man bör ha tillstånd från de olika upphovspersonerna (tex Granström mfl).
Så om du gör random stad från en spelvärdestext till varumärke så går den inte längre att använda utan massa licenser och lagkrångel? Om Target Games hade gett ut Gråborg The RPG som säg ett eget rollspel för att slussa in spelare till DoD så hade det plötsligt varit krångel och stopp - men nu är det inga problem alls om man har Ereb-licensen?

Jag börjar se varför folk säger att copyright-regler makes no sense och vill avskaffa dem. :p
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Så om du gör random stad från en spelvärdestext till varumärke så går den inte längre att använda utan massa licenser och lagkrångel? Om Target Games hade gett ut Gråborg The RPG som säg ett eget rollspel för att slussa in spelare till DoD så hade det plötsligt varit krångel och stopp - men nu är det inga problem alls om man har Ereb-licensen?

Jag börjar se varför folk säger att copyright-regler makes no sense och vill avskaffa dem. :p
Allt som inte är ett varumärke är fritt fram att använda. Upphovsrätten skyddar hela verk så att ingen ska kunna sno din grej och sälja själv. Ett varumärke är något du bygger din produkt runt, så det vill du såklart ha ensamrätt på.

Skulle man avskaffa copyright-regler hade stora kinesiska företag snott allt av alla. På en sekund.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Det skulle kunna innebära ett rejält lyft för Star Wars!? :unsure:
Haha, sant! Men det man glömmer (iaf ofta) är att det är de små aktörernas enda skydd. Visst att regler och lagar kan missbrukas och visst kan stora jättar komma runt det på olika sätt, men utan alla dessa, många gånger internationella, regelverk hade det inte funnits några små studios inom någon bransch. Det är svårt nog som det är, och utan upphovsrätt o.dyl hade det blivit omöjligt. Om något bör lagarnas skärpas ytterligare.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag skulle inte bli rasande om Trudvang och Chronopia var en del av DoD och Ereb Altor men tror att dessa settings skulle vara bättre med egna regler som lyfter styrkorna i settingen. Nu var det flera år sen jag spelade Chronopia och DoD6 men krockade inte de lite obligatoriska DoD-reglerna med settingen man presenterade?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
För mig handlar det inte om rättigheter (även om skillnaden mellan upphovsrätt och varumärke är viktig). De olika spelvärldarna passar helt enkelt inte ihop konceptuellt, oavsett vad Altors baksida säger ;)
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,226
Location
Örebro
För mig handlar det inte om rättigheter (även om skillnaden mellan upphovsrätt och varumärke är viktig). De olika spelvärldarna passar helt enkelt inte ihop konceptuellt, oavsett vad Altors baksida säger ;)
Bu för historierevisionister! 😉
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Breddar gärna frågeställningen till Chronopia. Ser gärna en återutgivning av det spelet ...
En relevant fråga här är; har Chronopia någon bredare dragningskraft idag? Jag vet att det finns en skara forumiter som anser att Chronopia är den bästa versionen av DoD, men hur ser det ut bland svenska rollspelare i stort? Skulle tillräckligt många lockas av nostalgin, eller av konceptet i sig, för att motivera en nyutgåva?
 

revault

Veteran
Joined
25 Feb 2014
Messages
41
Location
Skellefteå
En relevant fråga här är; har Chronopia någon bredare dragningskraft idag? Jag vet att det finns en skara forumiter som anser att Chronopia är den bästa versionen av DoD, men hur ser det ut bland svenska rollspelare i stort? Skulle tillräckligt många lockas av nostalgin, eller av konceptet i sig, för att motivera en nyutgåva?
Dags för en ny "poll"! "Vilken version av DoD väcker starkast nostalgikänsla?" Nu är väl kanske inte forumiterna här helt representativa för alla rollspelare men... kunde ju vara intressant. :)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
En relevant fråga här är; har Chronopia någon bredare dragningskraft idag? Jag vet att det finns en skara forumiter som anser att Chronopia är den bästa versionen av DoD, men hur ser det ut bland svenska rollspelare i stort? Skulle tillräckligt många lockas av nostalgin, eller av konceptet i sig, för att motivera en nyutgåva?
Skulle tro att det är jag och några Chronopiska tornkramare till som anser att Chronopia är awesome. Vi lär inte vara många.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Cereval är typ Trudvang, om man vill ha det i Ereb Altor, med drakfurstarna(?) och månstenen som en extra bonus.
 
Top