DoD Bör Trudvang materialet bakas in i en ny DoD spelvärld?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
För oss som på sikt gärna ser att åtminstone en del av äventyren till nya DoD så småningom bakas in en någorlunda koherent spelvärld så uppstår frågan om huruvida Trudvang materialet bör ingå i denna eller inte?

Bör Trudvang bli en egen spelvärld, med en egen historia, fauna, monster och varelser? Eller bör den bakas in och förläggas i ett Ereb Altor eller en ny spelvärld?

Kan och bör Trudvang-materialet kunna samspela med den mer generiska fantasyn från dem äldre förlagorna av DoD?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
Jag tycker att Trudvang vore utmärkt som en egen kampanjvärld till nya Drakar och Demoner. Jag tror att själva själen med Trudvang inte passar med Ereb Altor, så jag skulle inte vilja se att de sammankopplades.

Sen är Trudvang fortfarande Riotminds egendom, så jag tror inte det går att koppla ihop den världen med Ereb Altor. Men det är väl inte helt omöjligt att Trudvang skulle kunna bli en tredjepartsvärld under den nya licensen.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,075
Breddar gärna frågeställningen till Chronopia.

Ser gärna en återutgivning av det spelet, men absolut inte som en del av DoDs ordinarie spelvärd. Tycker inte alls det passar in.

Kanske kan DoD vara regelmotor och Ereb Altor spelvärld i stil Faerun till D&D. Och Chronopia, och på sikt även Trudvang alternativa världar som bygger på samma regler.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,445
Location
Stockholm
Breddar gärna frågeställningen till Chronopia.

Ser gärna en återutgivning av det spelet, men absolut inte som en del av DoDs ordinarie spelvärd. Tycker inte alls det passar in.

Kanske kan DoD vara regelmotor och Ereb Altor spelvärld i stil Faerun till D&D. Och Chronopia, och på sikt även Trudvang alternativa världar som bygger på samma regler.
Jag tänker att om Ligan plockar upp de Grå hallarna, så kan ju en port där leda till Chronopia. Och för den delen till Trudvang. Eller valfri ny värld.

Så jag håller med om att om Chronopia ska ges ut igen så ska det inte göras som en del av "grundvärlden" eller Ereb Altor, utan sin egen grej.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,643
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Precis, det vore kul med flera olika världar med variationer på vad "drakar och demoner" kan vara för något. En värld för Ligans egna äventyr (planterad som ett frö i grundboken, utvecklad genom en remake på Ärans väg), kanske en variant av Ereb (men hur rimmar det med Athos?), en nytolkning av Chronopia, kanske gör Riotminds en tredjeparts-bok för Trudvang - kanske får vi till och med se helt nya världar!?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,255
Location
Örebro
Breddar gärna frågeställningen till Chronopia.

Ser gärna en återutgivning av det spelet, men absolut inte som en del av DoDs ordinarie spelvärd. Tycker inte alls det passar in.

Kanske kan DoD vara regelmotor och Ereb Altor spelvärld i stil Faerun till D&D. Och Chronopia, och på sikt även Trudvang alternativa världar som bygger på samma regler.
Chronopia är redan officiellt en del av Altor så det skeppet har redan seglat.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,255
Location
Örebro
Äsch det är bara att koppla loss! :D
Är det någonting som verkligen väcker min avsky är det när folk håller på med saker som "Nä, det finns bara tre Star Wars-filmer för det var bara dem jag gillar".

Fullkomligt.

Avskyr.

Det.

Beteendet.

:gremsuck:
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,854
Location
Stockholm
Det är bara att bestämma en ingame-anledning till att det är så.

»Sjätte konfluxen bröt loss Chronopia från Altor.«

Boom! Kanon! (Alltså ka´non, inte kano´n.)
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,830
Location
Off grid
Är det någonting som verkligen väcker min avsky är det när folk håller på med saker som "Nä, det finns bara tre Star Wars-filmer för det var bara dem jag gillar".
Hmm.. du pratar om mig. 3 Star Wars filmer, 3 Sagan om Ringen filmer, 3 Drakar och Demoner boxar, 3 Mutant-boxar...
Självklart måste man väl få välja bort ful-franchajsisar om man vill!? Det är ju en fråga om personlig integritet...

//EvilSpook
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,255
Location
Örebro
Hmm.. du pratar om mig. 3 Star Wars filmer, 3 Sagan om Ringen filmer, 3 Drakar och Demoner boxar, 3 Mutant-boxar...
Självklart måste man väl få välja bort ful-franchajsisar om man vill!? Det är ju en fråga om personlig integritet...
Vad man gör vid sina personliga spelbord eller hemma i sin lägenhet är förstås något som var och en får göra som dem vill. Det är dock inget som hör hemma i det officiella universumet.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,830
Location
Off grid
Självklart. Men att hävda att de delar man ogillar inte finns är ju en annan sak.
Med risk för att på nytt komma in på difinitioner/hårklyverier så anser jag såklart att Episode 7-9 finns.
Men de är inte det "riktiga" Star Wars. :rolleyes:

//EvilSpook
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,255
Location
Örebro
Det är bara att snacka med Malmberg om Chronopia-licensen och börja jobba! Du kan dock, oavsett vad @Robert Jonsson tycker, inte lägga den i vilken värld du vill. Ereb Altor är ett eget varumärke så då måste du även förhandla med FL. Då gäller det att ditt spel säljer, om du ska betala alla licenser!
Chronopia-brädspelet, absolut!

Men hur tänkte du med Altors baksida då där det explicit är sammankopplat? Det torde som sagt var inte vara två licenser?
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,643
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Men hur tänkte du med Altors baksida då där det explicit är sammankopplat? Det torde som sagt var inte vara två licenser?
En licens för ett varumärke omfattar inget mer än rätten att använda själva varumärket, dvs namnet "Drakar och demoner" eller "Ereb Altor" eller "Chronopia". Det har inget som helst att göra med att det står i nån bok att staden Chronopia ligger på motsatt sida av planeten Altor som kontinenten Ereb.

Om någon har bättre insikter i sånna här frågor än mina hobbykunskaper får ni gärna rätta mig!
 
Last edited:
Top