Nekromanti Böner i rollspel.

Calil-Gandir

Veteran
Joined
8 Dec 2002
Messages
98
Location
Kalmar
Någon som har några bra exempel på böner man lätt kan modifiera så att dom ska passa in i rollspel? (På svenska helst)
Te.x böner innan man ska gå i strid, böner innan man ska avrätta någon, eller kanske rentav bordsböner, allt möjligt som kan tänkas passa!
Några ide'er?
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Jag tror att både Vita och Bruna böner är väldigt lätta att använda i rollspel då det är bra mat för rollpersonerna i fantasy-scenarier.

Det finns förstås böner från Sverige men det är nog bättre att importera.

*kunde inte låta bli*
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Egenkomponerat är säkerligen bäst

Varför modifiera böner? Skriv ihop dina egna - jag skulle då tycka det var lite off att plötsligt höra Fader Vår i fjantasytappning mitt under speltillfället. Låter det coolt så är det väl bra helt enkelt. :gremwink:
 

WhitePaladin

Veteran
Joined
25 May 2003
Messages
103
Location
Malmö
Stridsbön:

Store [Gudens namn], giv min arm styrka att svinga mitt svärd, så att mina fiender förgås i ditt namn!
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Funktion?

Hur har du tänkt dig att de ska fungera rent regeltekniskt? *oerhört nyfiken*

Eller är det bara nånting som ska höja känslan?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"Någon som har några bra exempel på böner man lätt kan modifiera så att dom ska passa in i rollspel? (På svenska helst)"

Jag skulle skriva mina egna, det blir enklast så.

"Jag är så hård att när jag kom till denna värld/
så spöa jag först skiten ur storken//
Crom, giv mig nu styrka i båd' armar och svärd/
att riva upp ett extra arselhål på orchen!//"

..eller något annat som låter mer passande...

Vad hade du tänkt dig för värld och spel?
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
...Now pull to holy sprint and count to three. Three shall be the number thou shall count to. Thou shall not count to two unless thou continues to three. Do not count to four. Five is right out. Then throuw the holy handgrenade towards thy enemy who has been naughty in my sight and he shall snuff it...

*boom*

/Ulfgeir
 

Calil-Gandir

Veteran
Joined
8 Dec 2002
Messages
98
Location
Kalmar
Re: Funktion?

Du missförstod mig nog, jag tänkte inte att det skulle fylla någon speciell funktion, utan att det skulle vara en fräck grej liksom.
Lite som dom gör i "boondock saints" om nån nu har sett den.
...Sketa bra film för övrigt
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
För ett tag sedan använde jag som inskription i ett ont tempel några rader ur Kyrkans förbön:

"För alla synder, för lögn och vidskepelse, för allt ont, för djävulens grymhet och list, för pest och hungersnöd, för krig och världsbrand, för ondskans makter i himlarymderna, för uppror och splittring, för eld och våda, för ond bråd död, för den eviga döden."


Jag håller väl annars med om att det kan bli fånigt att importera böner rakt av. Men det kan vara intressant att studera verkliga böner för att få en känsla för vilka principer de följer.
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Re: Funktion?

Okej...förstår fullständigt..

lite "there are two kinds of people in the world my friend..." över det alltså..
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
[color:\\"red\\"]
"För alla synder, för lögn och vidskepelse, för allt ont, för djävulens grymhet och list, för pest och hungersnöd, för krig och världsbrand, för ondskans makter i himlarymderna, för uppror och splittring, för eld och våda, för ond bråd död, för den eviga döden."



[/color]

Det gör ju definitivt intryck, kyrkan är ju en mäktig inspirationskälla för oss.

Mer sånt.

Bombu
 

walderik

Veteran
Joined
4 Mar 2002
Messages
140
Location
Jönköping
Re: Böner i rollspel - förbannelse

Jag läste en cool förbannelse. Kanske inte så praktisk att häva ur sig under en strid, men ger en del insperation:

Genom Guds, den alismäktige faderns och sonens och den
helige andes makt, kraft och välde och i den heliga jungfruns, vår herre Jesu Kristi moders namn, i kraft af de heliga änglarne, ärkeänglarne, S:t Michael och S:t Johannes döparen, i namn af den helige aposteln Petrus och alla apostlar, i namn af den helige Stefan och alla de heliga martyrer, och S:t Adelgunda och alla heliga jungfrur, äfvensom alla helgon i himmelen och på jorden, hvilka kraft är gifven att hinda och lösa - fördöma, förbanna och från moderkyrkan utesluta vi genom förbannelsens bann N. N.
o. s. v. Deras barn måtte blif va fader- och moderlösa; förbannade vare de på fältet, förbannade på åkern, i staden, i sina hus och lador, i bädden, i kammaren, på rådhuset, i byn, till lands och vatten, förbannade vare de i kyrkan, på kyrkogården, i tingshuset, på torget och i kriget; de må tala, sof va, vaka, äta eller dricka, de må gå eller stå eller göra hvad de vilja, förbannade vare de till kropp och själ, till förnuft och alla sinnen, förbannad vare deras lifsfrubt, förbannad frukten af deras jord, förbannade vare alla deras lemmar, hufvudet, näsan, munnen, tänderna, strupen, ögonen och ögonbrynen, hjärnan, svalget, tungan, bröstet, hjärtat, lungan, lefvern, ben och armar, hud och hår; allt hvad hos dem är lefvande och rörligt från hufvudet till fotabjället måtte vara förbannadt o. s. v. Dig Lucifer och hela ditt anhang besvärjer jag vid fadern, sonen och den helige ande, vid Kristi människoblifning och börd, jag hesvärjer dig med alla helgons kraft och dygd, att du aldrig må lämna dem i ro, hvarken natt eller dag, tills du bragt dem i fördärf, fördärfvat dem i vatten eller fört dem till galgen eller låtit vilda djur sönderrif va dem eller fiender skära strupen af dem eller fördärfvat dem i eld
 
Top