Nekromanti Böner för präster/heliga krigare

Saurus

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
192
Location
Vadstena
Jag har ett akut behov av hjälp. Det är så att jag ska spelleda en DoD 6 kampanj och vi kommer börja på utövare, och spela Vildhjarta som verkar helt otroligt kul.

Problemet är det i karaktärsmakandet, jag kan inte riktigt hitta vart man ser hur många böner en Präst/Helig Krigare får börja med överhuvudtaget.

Och hur fungerar det att kasta dom, man ska lyckas att slå under SPI, eller har jag fel?

Spells verkar dessutom extremt svårt? Om man ska dra bort kostnaden för spellen på SPI och där har du vad du ska slå under för att lyckas?

Ni får gärna rätta mig, är i behov av bra svar, tack på förhand =)

Tilläggas bör det att jag kör den första utgåvan av DoD 6 och inte den reviderade utgåvan eller expert.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Ja, man blir väldigt dålig i DoD6. Ett av många fel med de reglerna, i min mening. :gremwink:

Om jag inte minns fel är det också upp till spelledaren hur många böner eller besvärjelser man börjar med. 4-5 stycken kanske kan vara lagom.


/Dimfrost
 

Saurus

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
192
Location
Vadstena
Okej, jag ska sätta 5 böner så man blir bra :gremwink:

Jag kommer att modda reglerna lite för magi faktiskt, jag kommer ha så man bara måste slå under sitt SPI för att lyckas faktiskt.

Verkar för svårt annars =)

Synd att jag inte har den reviderade utgåvan, verkar en aning bättre!
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Problemet är det i karaktärsmakandet, jag kan inte riktigt hitta vart man ser hur många böner en Präst/Helig Krigare får börja med överhuvudtaget.
Antalet böner från början är, om jag inte missminner mig, upp till SL att betämma. Jag har kört med SPI delat med fem, avrundat neråt, för helfärskingar, plus att jag skulle lägga till en för varje extra yrkesnivå om det var fråga om lite mer erfarna figurer.

Och hur fungerar det att kasta dom, man ska lyckas att slå under SPI, eller har jag fel?
Du har fattat helt rätt.

Spells verkar dessutom extremt svårt? Om man ska dra bort kostnaden för spellen på SPI och där har du vad du ska slå under för att lyckas?
CL = SPI - besvärjelsens kostnad. Även där har du fattat rätt.

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Okej, jag ska sätta 5 böner så man blir bra
Det tycker jag är ett bra antal.

Jag kommer att modda reglerna lite för magi faktiskt, jag kommer ha så man bara måste slå under sitt SPI för att lyckas faktiskt. Verkar för svårt annars =)
Det är din kampanj och du får naturligtvis göra som du vill, men jag undrar om det inte skulle göra det ganska obalanserat till trollkarlarnas fördel. Jag har aldrig upplevt att det skulle vara för svårt att lyckas med magi. Det är inte så att du har inte missat att SPI ökas med varje yrkesnivå?

Vad gäller antalet besvärjelser för en nyskapad trollkarl har jag kört med att spelaren för välja ett fritt antal besvärjelser till en sammanlagd kostnad lika med dennes SPI-värde. Det funkar bra oavsätt vilken yrkesnivå det handlar om då mer erfarna magiker får fler besvärjelser än nybörjaren, då de har högre SPI.

Synd att jag inte har den reviderade utgåvan, verkar en aning bättre!
Den plus expertreglerna är den version jag kör med (dock inte magiboken) och tycker att det funkar bra. Fast det som avgör vilken version man ska använda är om man trivs med yrkesnivåsystemet eller ej.

/Anders
 

Saurus

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
192
Location
Vadstena
Vi har ingen trollkarl hittills i våran grupp. Därimot har vi en Präst, en Helig Krigare, en Krigare, en Jägare och en hantverkare.

Jag måste köpa den reviderade utgåvan antar jag. Men denna går ju trots allt spela med ändå =)
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Vi har ingen trollkarl hittills i våran grupp.
Ja, det löser i alla fall problemet med trollkarlars eventuella övertag med dina moddade magiregler. Dessutom så kryllar inte Vildhjarta med trollkarlar heller, i alla fall inte som RPs motståndare, så det lär knappast ha någon större inverkan.

Därimot har vi en Präst, en Helig Krigare, en Krigare, en Jägare...
Nu vet jag inte hur de olika RPna ser ut men det vore kanske en idé att ge prästen en eller två böner extra, så denne inte uppfattas som mindre bra gentemot den helige krigaren som BÅDE har maktböner OCH kan slåss. (T.ex. prästen fem böner och helige krigaren tre eller nått.) En tanke bara.

...och en hantverkare.
Modigt (både från spelarens och SLs sida). I mitt tycke är hantverkarna så kassa som äventyrare i jämförelse med de andra yrkena att de aldrig dykt upp i min kampanj. Fast det ger i alla fall en intressant grupp.

Jag måste köpa den reviderade utgåvan antar jag.
Eller om du ska vänta på DoD7. Om inte annat så kanske den reviderade versionen och expertgrejorna reas bort i samband med släppet nästa år. :gremtongue:

Men denna går ju trots allt spela med ändå
Absolut. Om du tycker att första utgåvan funkar bra (vilket den definitivt gör i mina ögon) så finns det ingen anledning att byta upp dig. Om inte annat för att det är ett sjuheslsikes meck att anpassa rollfigurerna till den reviderade utgåvan. Jag fick sitta och slita i timtal för att få ordning på mitt spelgäng på sex spelare!

/Anders
 

Saurus

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
192
Location
Vadstena
Jag har bestämt mig isåfall för att inte ändra magiregeln.

Jo det gjorde jag, den Helige Krigaren har fått 3 böner och prästen 5. Annars suger prästen.

Jo vi märkte att hantverkar var lite dålig då dom sprang på Lindormen och skulle slå sönder den (vilket dom gjorde) men två perfekta slag på raken av lindormen höll på att kosta hantverkar-dvärgen benet.

Släpps det nya DoD redan nästa år? :gremsmile:
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Släpps det nya DoD redan nästa år?
Japp, men de kommer att förändra reglerna ganska mycket och om du är en inbiten BRP-fan så ska du nog kolla vad det är först. Sedan tycker jag att du kan hoppa över den Reviderade utgåvan. Köp DoD 6 Expert istället. Den är inte svårare än den reviderade utan snarare lättare att förstå sig på och du får mer material. Det du missar är besvärjelserna och bönerna men eftersom de är i princip samma som i första utgåvan, och du redan har den, så klarar du dig ändå.
 

Saurus

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
192
Location
Vadstena
Okej. Kollade på formuläret till den reviderade utgåvan och det verkade helt sjukt.

En SK för varje typ av vapen? Verkade lite jobbigt.

Ne får se vad jag skaffar för något.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
En SK för varje typ av vapen? Verkade lite jobbigt.
Det kommer du aldrig att komma ifrån. Visserligen finns det system som har en allmän attslåss-färdighet men de flesta delar upp det på enskilda vapen eller vapengrupper.

Egentligen är det inte så komplicerat. Du har en viss SK i ett vapen och den SK´n kan du dela upp i pareringar och attacker. Det knöligaste är att det är rena felskrivningar i SK-kapitlet i den reviderade så exemplen hänger inte riktigt ihop med texten. RM har inte heller en errata på sin hemsida utan du får söka på trådar i deras forum.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Jag kan sälja Expert:Rollpersonen för en hundring + frakt om det är intressant.


/Dimfrost
 

Saurus

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
192
Location
Vadstena
Slarvigt gjort!

Jag har ändå inte den reviderade utgåvan, ska försöka få tag på expert.
 

Saurus

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
192
Location
Vadstena
Vore ganska intressant, ganska torrt på pengafronten nu tyvärr. Men vilka mer böcker behövs för att spela DoD: Expert? Det finns, antar jag, en grundregelbok som bara heter DoD: Expert?
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Det finns, antar jag, en grundregelbok som bara heter DoD: Expert?
Nej, det är Rollpersonen Expert vi talar om. Det som RM gjort är att gå tillbaka till det gamla system som brukar kallas BRP i den boken. Däremot är det helt kompatibelt med t.ex. Jorges, trots att den är utformad efter det karaktärsnivåsystem som finns i den första upplagan av grundreglerna.

Om du har första upplagan av reglerna och Expert: Rollpersonen så är det bara att kicka igång. Jorges Bestiarium är också bra att ha.
 

Saurus

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
192
Location
Vadstena
Okej! Så det funkar alltså, men jag tänkte på det där med deras monstrenas FV i att slåss?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Re: Böner för präster/heliga krigare (ANT)

men jag tänkte på det där med deras monstrenas FV i att slåss?
Det funkar som tidigare; de har ett specificerat antal attacker med en specificerad chans att lyckas.

/Anders
 
Top