Nekromanti Bönder

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Har du testat?/images/icons/wink.gif
Inte för att jag nånsin gjort det med framgång men om du mot förmodan skulle lyckas så vill jag gärna veta hur du gjorde. Tänk på att om man gräver ned dem i jorden så kvävs de innan de hunnit slå rot så det funkar inte så värst bra (kanske om man låter trynet sticka upp.. eller varför inte knorren)./images/icons/smile.gif

Rollspel & Rock
 

Vincentus

Veteran
Joined
25 Nov 2000
Messages
56
Location
Bålsta
Självklart!

Vad har du för nåt betyg i biologi? /images/icons/smile.gif

"Amän hörru, faktiskt!"
 

Nån annan

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
93
Självklart!

Visst kan man det...
Tryck ner ett gris-frö i marken en 5-10 cm och så vattna lite och så vips så har du odlat en fin gris...
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Faktum är att man kan problemet är flera doc
Utsädet till skillnad från vete och potatis springer ofta iväg när man ska gräva ner det..
Sen kommer även det problemet med att Utsädet är bra på att gräva sig fram ur backen men lite möda grävskopa gott om gödsel och snart kommer du se hur ett svinbuska växer upp...
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Varför inte?

Det finns ju fiskodlingar t.ex., då måste det finnas grisodlingar, så att man kan sätta ut grisar i hagen när det tryter ;-)

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,423
Torrt gräs

Hö hö.

Det borde nog vara gris uppfödare. Om man ser på det ur en annan synvinkel, grisarnas kanske, borde det nog kallas Gud, kock, grisplågare eller kanske mamma.

Kött är också människor. Eller?

Det som inte dödar det härdar.
--
Yassilus
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Torrt gräs (OT)

<I>Det borde nog vara gris uppfödare.</I>

Visserligen, men "grisodlare" är ju ett eget uttryck i sig och inte ett ord för grisuppfödande farmare.

<I>Om man ser på det ur en annan synvinkel, grisarnas kanske, borde det nog kallas Gud, kock, grisplågare eller kanske mamma.</I>

I grisars fall kan det vara "husse"; de är rätt intelligenta och har en stark flockstruktur (komplett med vaktinstinkter).
Finns en anekdot om en rysk bonde som hade problem med ett par vargar som strök kring hans gård, så en kväll släppte han ut sina två galtar. Mitt i natten blev det ett j-a liv utanför, och när han kom ut nästa morgon låg galtarna på gårdsplanen och såg belåtna ut, och det låg lite blodiga grå pälstussar på marken. Vargarna syntes aldrig till igen.

--
Åke
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
vaktgrisar.

Det påminner mig om en gång då dvärgen i gruppen skulle ut och jaga. Han fick upp ett spår av ett vildsvin och följde det. När de andra i gruppen hittade honom stack de så fort som möjligt därifrån då dvärgen var den mäktigaste krigaren i gruppen. De tänkte att det som dödat en så mäktig krigare måste vara något riktigt ruskigt./images/icons/wink.gif

Man kanske kan föda upp vildsinta galtar som vaktgirsar. Det skulle bli ett mäktigt vaktdjur.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: vaktgrisar.

Nu tänker jag skaka om din värd..
Det finns en stillahavs folk som sedan länge använder grisar på ungefär samma sätt som vi använder hundar..
Allt från jaktgris till vaktgris. Grisar har bättre luktsinne än exempel viss många av jordens hundraser Tryffelsvin i frankrike har man hört talas om..
Dessutom har de upptäckt andra bonusar..
1 Grisen kan användas som en jordfräs innan man sår plantor.. ( grisen ÄTER UPP allt ogräs + luftar jorden )
2 Grisar är som flockdjur mindre bråkiga än exempel vis hundar så de är trevligare mot sin egen flock
3 Grisar är smartare än Hundar det är bevisat.. *ler* ät hund rädda en gris.. *skrattar*
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: vaktgrisar.

Grisar _har_ använts som vallhundar eller motsvarande. Babe har existerat i verkligheten!

Som Åke nämnde är i synnerhet galtar fullständigt ruskiga djur. Detta gällde i synnerhet tidigare grisraser; de var avlade för att dratta omkring i naturen hela sommarhalvåret (ollon = gratis foder, från mark man inte kan utnyttja till annat), inte för att stå i en stia och bli feta.

Stridsgrisar vore en kul ploj för, säg, misslor eller halvlingar eller någon annan korväxt ras (i "Willow" har ju småfolket dem som dragdjur). :) Så grisodlare borde man kanske akta sig för!

Nightowl, som såg en löpsedel om "här finner du kött från glada kor och grisar" eller något liknande igår; det är ju vansinne, inte vill jag att de skall döda de _glada_ korna och grisarna.

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Gris som jordfräs...

Grisar gödslar dessutom medan de arbetar! Och behöver ingen bensin, och ingen förare (bara ett elstängsel, alternativt en svinaherde som ligger och latar sig i närheten).

Nightowl

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ja för fan!

Fy FAAN va mäktigt! Orcher rider ju för övrigt på vildsvin i Warhammer.. Och i svartfolksboken så käkar dom vårtsvin "för att få bättre hy". Jag får DEFINITIVT utrusta något gäng i Mundana med grisar! Hmmm, eftersom vi aldrig har använt misslor så kan jag ju omvandla dom till "Grisvännerna" (Vi har inte mycket övers till Kragg heller.) Risken finns ju förstås att spelarna skrattar ihjäl sig, men det får jag väl fixa..

(Filip: -Ahhh! Missfostrerna (Misslorna) kommer!)

Och föresten så heter det grisodlare. Det påminner mig! Dink Smallwood! Ett gratis spel som ni kan hitta här:
Nej föresten jag hitta det inte själv.. Ni får leta!

Det är sällsynt fult (trots att det säljts i butik) men HEJDLÖST kul! Speciellt om man har sjuk humor.. /images/icons/wink.gif



/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Monstergrisar (OT?)

Långt tillbaka under en session av DuckQuest (sällsynt dum parodisk värld till EDD) krälade RP omkring i Mudd Drainer, alvernas extra uråldriga ruinstad, och då sprang de på en nattnasse och en dödsfot. Detta är bara kul (möjligtvis) om man äger gamla Monsterboken 2...

Iallafall, det finns en sorts spöke som kallas för gloso i sydsvenska spökhistorier. Det manifesterar sig som en stor svart gris och gör sitt bästa för att springa mellan benen på en. Den har nämligen så vassa borst på ryggen att om den lyckas _går man i två bitar_. Aj.

Nightowl, som alltså hade legal precedent för nattnassen.

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Monstergrisar (OT?)

Berättelser från tv4 eller hur? I chronipia fans det dvärgriddare som slogs på grisar. Dom var fruktade krigare och grisarna var fruktansvärda att möta. Det såg faktiskt ganska skräckinjagande ut. Som svar på gurdernas ulav odlar man fram monstergaltar åt misslor. Ganska oseriöst men rätt roligt.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Monstergrisar (OT?)

Nej, "Hexikon som lexikon".

Berättelser från tv4?

Nightowl

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Monstergrisar (OT?)

De hade det med under december. Då hade de ju något om gamla svenska traditioner. Jag trodde du fått det därifrån.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Top