Nekromanti Bönder, byar och dagsverken

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Hepp,

Då nuvarande kampanj börjat lida därhän så har det blivit dags att försöka sätta sig in i förläningsreglerna. Jag har dock fått lite huvudbry när det gäller det här med dagsverken. Det är bara de ofria bönderna som gör dagsverken och det brukar vara 75% av en bys invånare som är ofria bönder. Så långt är allt frid och fröjd. Men, när man slumpar fram storleken på en by, 3T6x5+30, står det att det är jämnt med könsfördelningen, men hur är det med barn och åldringar? Rimligtvis finns båda kategorierna i en by och dessa lär inte vara så arbetsföra som vuxna. (Vilket skapar en sidofråga för åldringar, även om man inte tog ut pension, fanns det någon viss ålder där länsherren slutade kräva att gamle Olof skulle ut och slita på åkern om han var ofri? Arbetsplikten och skatter togs kanske ut per hushåll och inte individ, så det löste sig kanske den vägen, även fast man valt att göra alla formler per individ i Riddaren?)

Så, vad är då frågan? Jo, är det så att antalet invånare som man slumpar fram bara är antalet vuxna och arbetsföra invånare och att barn och gamlingar inte ingår där? (Och hur mycket extra folk kan man då räkna med i en by?)

Följdfrågan, om antalet invånare är det totala, är inte nivån för hur mycket dagsverken man kan ta ut per invånare högt om man ändå ska räkna på 75% av byns hela befolkning som ofria?

Mvh / Phelan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Vilket skapar en sidofråga för åldringar, även om man inte tog ut pension, fanns det någon viss ålder där länsherren slutade kräva att gamle Olof skulle ut och slita på åkern om han var ofri?"

Ze little fact som alla förbiser: länsherren har inte så god koll på befolkningen att han kan kräva att gamle Olof ska jobba åt honom. Förmodligen vet han inte ens vem han är.

Istället gör man så här: varje åker delas in i remsor. En remsa tillfaller varje gård, och bredden på den remsan avgörs av gårdens storlek i proportion till de andra gårdarna i byn (ofta i antalet folk som bor på gården eller bredden på gården). En remsa motsvarande en tiondel av åkerns totala storlek tillfaller länsherren och brukas gemensamt. Sen får byns invånare själva dela upp arbetet, så länge som länsherren får sin skatt.

Exempel: Kalles gård är 28 steg bred. Medelbredden på en gård i just den här byn är 20 steg, och det finns 8 andra gårdar. En ny åker öppnas, som är 50 meter bred. En remsa motsvarande 5 meter tillfaller länsherren, och resten får byn dela på. Kalle får en remsa som är 28*(45/(9*20))=7 meter bred. Alla intäkter från den remsan tillfaller honom. Alla intäkter från länsherrens remsa tillfaller länsherren i skatt, och denna remsa brukas gemensamt av alla ofria bönder i byn.

Huruvida gamle Olof jobbar beror väldigt mycket på Olofs hälsa, och är inte länsherrens eller de övriga bybornas sak. Möjligen är det Kalles sak, men Kalle är en förstående och Daak-trogen person och förstår att gamle Olof är vid sin ålders höst. Dessutom, om Kalle inte tar hand om Olof så kan han ju knappast begära att Kalles kottar ska ta hand om Kalle när Kalle når upp i Olofs ålder.

Ze point? Sånt där sifferbjäfs är rätt onödigt, egentligen. Det som är intressant är hur en by funkar och hur mycket skatt länsherren hämtar in, inte hur många som är för gamla för att jobba eller huruvida gamle Olof är så antik att han bara orkar att röka pipa. Sifferjoxet gör dig inte till en bättre spelledare, så strunta du i det.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Om jag varit mer masochistiskt lagd hade jag, krälandes i dammet, tackat för den pedagogiska uppläxningen. Så är dock inte fallet, och även om det är snällt att du besvarat sidofrågan så har jag dock kvar huvudproblemet, dvs hur många personer bor det faktiskt i en by? Anger formeln 3T6x5+30 på s 39 i Riddaren totala antalet invånare eller bara arbetsföra?

Mvh / Phelan
 

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Sjuka och barn!

:gremgrin:Om jag ska vara ärlig har jag ingen aning om detta men....

Jag "Nofux Foss" äger Marö I Asharien och när min SL slog fram var det bara folk som kunde arbeta och sedan la han till "resultatet"/2 och så många barn var det men de gamla har vi inte räknat med.
 

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
Hååå..
Nu e vi inne på snurriga saker som brukar vara helt individuellt beroende på byn..
I vissa små byar är det kanske vanligt med många barn och i andra inte..
Medelåldern i mundana ligger väll kring 30-40 år för människor så åldringar är väll inget att ta in i disskusionen..
Tänka att varje "familj" har 1-3 barn vilket vi snittar till 2 och på 5-6 vuxna finns två familjer vilket ger 4 barn på 6 vuxna..
(detta är bara en höftning som kan kännas rimlig..)
Tänk då också på att barnen inte behöver vara småbarn och att de börjar jobba lite smått på gården vid 12 kanske till och med 11 års ålder så..
Gör som du vill:
(kanske 2 barn under "användbar" ålder per 6 vuxna eller dylikt)

-Herr Björn som tycker att alla människor är redskap om de inte är rika :gremtongue:
 
Top