Nekromanti Böker

GoblinGurra

Swordsman
Joined
28 Sep 2004
Messages
421
Location
Karlstad
Har ett tag funderat på att läsa en Warhammer 40 000-roman.
Och då undrar jag förstås vilka som är bra?
(Enligt Sf-bokhandelns katalog så är alla bra, och jag har inte råd och beställa alla.)
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
"Bra" är väl att ta i om de böckerna... Men av de jag läst är det väl bara Dan Abnetts Gaunt's Ghosts-böcker som är läsvärda.

De har lite roliga karaktärer och kan bli rätt så spännande ibland.

De är ofta jävligt skitiga också, vilket jag gillar. Skit är tufft.

Men det finns ju betydligt bättre böcker i Space Opera/Space Fantasy genren om man vill läsa den typen av böcker... Och det finns väldigt mycket bättre Science Fiction.
Säg till om du vill ha tips.

/Balderk, spelade faktiskt warhammer 40k för en fyra år sedan sådär
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Okej, här följer en lista på bra Science Fiction och Space opera (ganska svårt att definiera dem genrerna egentligen) som jag har läst. De komme ri den ordning de står i min bokhylla, alltså ingen odning alls.

För att det inte ska ta så lång tid för mig att skriva det här så får du bara författarnamn och titel, det borde räcka för att du ska kunna kolla upp böckerna själv. Jag rekomenderar www.iblist.com som åtminståne strävar efter att vara böckernas imdb.com

Ok, då kommer listan:
Snow Crash; Neal Stephenson
Cryptonomicon; Neal Stephensom (kanske inte sf direkt, men jävligt bra bok)
Perdido Street Station; China Miéville (Mer åt fantasy-sf hållet, svår att kategorisera, men grymt bra)

Ender's Game; Orson Scott Card (Kanske mer än allt annat på listan* vad du sökte från början, men mycket bättre)

2001, 2010, Rendevouz with Rama, Rama II, The Songs of Distant Earth; Arthur C. Clarke (Rama, Rama II tillsammans med Gentry Lee)... Riktigt bra science fiction.

Foundation trilogy; Isaac Asimov (bara läst första boken dock).

Men det finns andra här som läst betydligt mer science fiction och så än jag... Men du har lite att börja med i alla fall.

Men alltså... om du vill läsa WH40k eller WHFB böcker så gör det. Låt dig inte skrämmas över vad jag säger... Det kan vara jävligt kul att läsa, särskilt om man är en väldigt inbiten warhammer spelare. Om man är intresserad av världarna i de båda spelen så kommer du få en jäkla massa information. Jag gillade böckerna när jag spelade kan jag ju säga. Kanske inget jag läser idag, men jag har ju gjort det en gång i tiden så jag dömer ingen. De bästa författarna är i alla fall Dan Abnett och William King, av de jag läst i alla fall.

/Balderk

*Med detta menar jag att det finns WH40k böcker som påminner lite om Ender's Game, men som gör det sämre.
 
G

Guest

Guest
Åsikter

2001 är ju mycket bra bok dock har jag bara sett filmen 2010 och inte läst 2061 (men den kan nog rekomenderas också) men 3001 är mycket bra den med samt möte med rama.

Stiftelse trilogin är på en bok namnet har den fått för att den först publicerades i en tidskrift uppdelad på tre nummer.

Snowcrash tycker jag själv innehåller för mycket religon och action, däremot tycker jag mycke om diamond age och rekomenderar den.

Red / green / blue mars av Kim Stanley robinson är mycket bra också.

Det var nog allt jag kunde komma på för tillfället.
 
Top