Nekromanti Böckers Förmåga.

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
En gång för ett tag sedan skapade jag som SL en roande bok för ett uppdrag.

Nu börjar jag fundera om det är rimligt med böckernas all lösning.

Grund; För att kunna läsa en bok krävs att du har FV i språket.
Problem: Det finns ingen regel för vad mini kravet är så jag satte det till FV 5 i aktuellt språk.

Grund; Böckerna kan avhandla diverse ämnen.
Problem; Det styrs inte upp hur långt en utbildning kan sträcka sig.

Mitt exempel vart att med grundläggande FV i Språket ochh magi teori så fick den som studerade boken möjlighet att öka upp sin fv med +10 i vardera.
Vidare fick studenten Alstra Biotropi fv 12, Transformera fv12 besvärjelse Fv 12 och ett antal grundläggande effekter.

Är det verkligen rimligt?
Vidare bara för att komma runt problemet med antal sidor så gjorde jag det till föremål som via Ikonotropi och textmagi? skrev sidorna i ett Provisoriskt sätt. Allt projiserat på marken.
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Det låter som du glömmer själva svårighetsslaget som man måste klara för att förstå boken. Olika böcker har olika svårighet beroende på hur lätt- respektive svårlästa de är. En person som skall läsa en bok på ashariska behöver således ha språkfärdigheten ashariska denne behöver också ha skriften som boken är skriven med, exempelvis jargiskskrift.
Observera att färdighetschansen i Eon aldrig kan vara 1-4 den är 0, 5 eller högre. Se sidan 100 i RV-1

Angående din andra fråga är jag inte säker på vad du menar, man kan studera en bok så länge som kunskapsinnehållet är lägre än färdighetschansen. Man får göra ett förbättringsslag per vecka (40 timmar) som man studerar bocken.

Boken som du beskriver är knappast rimlig, den bör vara ett uppslagsverk på flera tusen sidor och i flera band. Det är inte omöjligt men det är ganska orimligt. Att skriva en bok tar ju en vecka per färdighetschans som boken lär ut. En bok som har förkunskapskrav 5 och kunskapsinnehåll 10 tar alltså fem veckor (200 timmar) att skriva.
Läs igenom stycket Bibliotek på sidan 124 i RV-2 så kanske saker och ting klarnar :) Kanske har jag missuppfattat vad du egentligen frågar efter, men det jag funderar mest över -är vilket nutcase som skrivit verket!
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Visserligen kan man tänka sig att man får förbättringsslag mot skriftspråk ju fler böcker man läser, men det bör vara antingen ett 2T6 förbättringsslag per veckas läsning, eller fler veckors läsning för 3T6 slag. Och då krävs det att böckerna har "nytt" språkbruk imo.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Det jag främst frågar efter är; Finns det någon övre gräns på kunskaps innehållet?

Hmm, min krigare är inlåst med magikern i 6 månader. Jag skriver en bok om Strategi och sådant som min krigare har Fv <15 i.
14 färdigheter trycks in i boken, ett slag på Ob4t6 mot hans skrift lyckas och han har då en lättläst bok, vars grund mycket väl kan vara; Läsa/Skriva Ashariska 5.

Just det faktumet att jag inte hittar något som talar emot det gör mig förbryllad.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Regeltekniskt finns ingen övre gräns för hur mycket info du kan trycka in i en bok, praktiskt blir det dock för stora böcker för att bära med sig i många fall.

Man måste behärska färdigheten som man skriver ner i boken. Så du kan inte skriva böcker om saker du inte kan, logiskt. Du kan skriva en bok med 5 i skriftspråket, men den blir mycket svår att läsa i de flesta fall. Misslyckade slag ökar lässvårigheten med två nivåer. Så en med FV 5 i Jargiska som ska skriva en bok om Regelius Fäktkonst, slår en tärning, misslyckas, och har en bok med läsbarhet ob7T6, inte helt lätt. Om du misslyckas med ditt ob4T6 slag, vilket statistiken talar för om du har 5 i språket, så får du en svårläst bok.

Sidantalet är baserat på färdighetsnivån, och om du slänger in flera färdigheter så börjar du hamna på hundratals sidor.

Tiden det tar att skriva är också baserat på färdighetsnivån. Allting står i sidan 123-124 "Att Skriva en Bok" i spelarens bok. Exempelvis för din bok skulle det ta 140 veckor, vilket du inte hinner med på 6 månder.
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Du är så pass förbryllad så jag ger en exempel bok.


Titel: De evigt unga
Förkunskapskrav: Kulturkännedom 8
Kunskapsinnehåll: Kulturkännedom 14 Alver
Språk: Ashariska
Skrift: Jargisk
Läsbarhet: Normal

Att det står alver efter kulturkännedom innebär att utöver färdighetsnivå 14 en person kan lära upp sig till kan den även lära sig specialiseringen alver med den här boken.
Nu har jag inte böcker med mig men jag har för mig att sidantalet är kunskapsinnehållet gånger 10.

Som sagt tidigare du kan skriva in massor i en bok, men jag skulle vilja se den bok med så många sidor. Din tanke med magisk text förstår jag inte alls. Regeltekniskt så är den förutbestämt text innehåll så magikerna måste redan har en färdig text att utgå från och slänga magi/göra alkemi för några få futtiga sidor i taget. Det låter som ett livslångt jobb.

Som tidigare nämnt blir boken väldigt lång du talar om så det kan inte vara en bok utan flera band som hör ihop.

Du kan dessutom inte slå ett färdighetsslag för hela boken utan bör nog göra det för varje färdighet du trycker in.

Böcker är väldigt balanserade i Eon men som du fick en sidhänvisning, läs det kapitlet noga. Förstår du inte. Ta bort möjligheten att skriva böcker.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Nja, förståndet är det nog inget problem med.

Det som var min stora fråga var om det var rätt av mig att tillåta flera färdigheter i samma bok.
Där vissa bara löst var anknutna till förkunskapskravet.

Som jag ser det så är det inga regler mot att trycka in en karraktärs samlade kunskaper i en bok. Sedan att det kan vara lite problem att binda ihop boken i slutet...
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Hmm, jag förstår din frågeställning bättre nu. Alla som kan språket boken är skriven på har möjlighet att läsa och lära ur den, men har man en färdighets chans på 5 är det föga troligt att man lyckas men det är inte helt omöjligt. Missar man slaget har man ju slösat bort en hel vecka!

Att trycka in flera färdigheter i en och samma volym borde vara möjligt, men jag skulle kräva av spelaren att alla slag måste lyckas annars räknas hela boken som misslyckad med dess påföljder.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Det är nästa steg i diskusionen:
Om man nu avkräver separata slag för varje färdighet, varför inte göra boken i kappitel form och sedan binda in de olika lyckade färdighets slagen i samma bok, en kodex.
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
varför inte göra boken i kappitel form och sedan binda in de olika lyckade färdighets slagen i samma bok
Blir det verkligen en och samma bok då?? Mer som flera som ryms bakom en rygg -färdighetsbibel :gremlaugh:

Det går väl att göra så men det medför inga speciella för- eller nackdelar vad jag vet. rent generellt känns det dock vettigt att kräva lyckade motståndsslag för respektive färdighet som en text skall avhandla. Skriver du en bok om Thalaskisk historia behöver du få alla fakta rätt, skall boken samtidigt innehålla kunskap om kulturkännedom i riket behöver denna information också stämma. Missar man slagen blir boken en nivå svårare att läsa per färdighet som man inte klarar.

En intressant sak är och att jag inte kan hitta en max gräns för kunskaps innehållet -Det borde ju begränsas av författarens kunskaper?!
MEN det verkar inte som det står alltså kan man lyckas skriva en bok med högre kunskapinnehåll än sin egna färdighets chans om man behöver inte ens lyckas med motståndslaget. Det kan ju inte vara meningen ?
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Författaren måste besitta kunskapen som ska förmedlas i texten.

Högre färdighetsvärden = Mer kunskap.

Jag tolkar det som att du kan skriva upp till ditt färdighetsvärde.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Nja, en andestrid senare med kungens numera döda historiker... :gremsmile:

Men, seriösare; Ja i Grunden så tolkar jag det så också.
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Det känns nästan för självklart för att det inte skall vara så! Kanske har man därför missat att det inte uttryckligen står så!
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Nja, det finns en uppsjö av personer som Anlitar skrivare för att på ett bättre sätt formulera deras ord eller hur?

Så frågan om FÖRFATTAREN måste ha kunskapsinnehållet är faktiskt vettigt.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Om man använder sig av diktering för att skriva så bör väl ett slag mot undervisning eller berättarkonst eller typ, nåt sånt, också slås- Eller kanske ett slag mot färdigheten som dikteras.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Satt och tvär räknade hur lång tid det tog för NPC´n att göra boken.

2240 timmar. Det tar med andra ord 1års skriverier på heltid.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Lite OT men är det egentligen lite konstigt med tio sidor per färdighetsnivå? I synnerhet om man sedan tänker att varje förbättringsslag kräver fyrtio timmars läsning. Tio sidor tar alltså fyrtio timmar att läsa likväl som fyrtio att skriva? Känns lite mysko, även om man kan argumentera om dom bristande stavningsreglerna, grammatikreglerna, väldigt konstiga handstilar, stora sidor osv.
Föreslår att det istället tar 80h att skriva och att man skriver 20-40 sidor för varje steg i färdighetsvärde.

Vad gäller frågorna så finns det inga begränsningar bortsett från att "papper" och skrift är dyrt, tar tid och är tungt. Dessutom ska förkunskapskrav vara på alla färdigheter som lärs ut och att man alltså ska slå mot mot det lägsta av språk och skrift varje vecka och dessutom bara för EN färdighet varje vecka.
Innehåller EN bok flera färdigheter (låt oss säga tre) så borde man kanske var TREDJE vecka slå förbättringsslag för alla TRE. Dessutom borde det gå fortare att läsa och förstå boken om man redan bemästrat en av färdigheterna.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Det var så här jag hade gjort den boken jag talade om. Som var grunden till ett uppdrag/Kampanj.

Lektor Chengals Biotropiska fulkomlighet.

Biomantikern Chengal var en inte allt för omtalad magiker men en omtalad lärare.
Hans livs storverk var att skriva ned en så komplett bok att man skulle kunna sätta en novis framför boken och denna skulle kunna lära sig Biotropins hemligheter.
Efter 70 års idogt arbetande vart boken klar.
Dock drabbades Mundana av andra Tirak-kriget och boken gick förlorad.

Boken är gjord på ett mycket egendomligt vis. I sin rätta bemärkelse så är boken ett demoniskt aggregat och där igenom ett magiskt maskineri.
Typ: Demoniskt aggregat (19)
Animera föremål M4 Atax
Bild M1. Ikonotropi
Blända M4. Foto
Illusion M1 Foto
Ljus M1 Foto
Skyddscirkel M4 Semotropi
Skrift M1 Semotropi

Installera aktivator: M3 Alkemi
Installera Generator M4 Alkemi
Transformator Foto M4 Alkemi
Transformator Atax M4 Alkemi
Transformator Ikon M1 Alkemi
Transformator SemoM4 Alkemi
Perpetuell Indestruktibilitet M8 Alkemi
Projektor: Animering M4 Alkemi
Projektor: Blända M4 Alkemi
Projektor: Skydd M4 Alkemi
Projektor: Skrift M4 Alkemi
Projektor: Diagram M4 Alkemi
Projektor: Bilder M4 Alkemi

Aktivering: En varmblodig varelse vidrör rutan och säga tydligt: Lektor Chengals samlade lära på Ashariska.

Glasrutan fungerar som så:
När Aktiveringen sker alstrar Generatorn 1 filament, gör om dem till ataxatropi och lägger en animera föremål på sig själv, för att på så sätt kunna byta mellan de 4 transformatorerna och de 9 projektorerna.
Där efter väver den en blända M4, för att slutligen väva en skyddscirkel M4 med sig själv som centrum.
När allt detta är gjort börjar den att bygga upp boken. Bilderna först, sedan diagrammen och sist skriften.
När tavlan är klar kommer den att hålla igång och uppdatera boken, animeringen och skyddet. Så kommer den att göra tills man tar bort kroppen från glasrutan.
Alla misslyckade aktiveringar leds in till den som håller i rutan, sedan är det upp till denna att ta hand om problemen som kommer där av.
Artefakten projicerar Chengals samlade kunskaper på 1 stor cirkel på golvet. Diameter: 6m Man börjar läsa från mitten och läser sig sedan utåt.

Chengals skrift:
Författare: Lektor Chengal
Språk: Coloniansk
Läsbarhet: 2t6
Förkunskaper: Magiteori 12.
Kunskapsinnehåll: Alstra Biotroip 10, Besvärjelse 10 och Stoppa Blödning M2 + Biomantisk långtidsutmatningsreduktion M2.
Tillgänglighet: Unik.
Tid att studera: Man måste studera 40h för 1 öknings slag. Alltså kan boken göra att studenten är ockuperad i : 24*40= 960timmar. ½års oavbrutna studier.

Man kan vara 3pers som studerar åt gången. En fjärde bör koncentrera sig på att vara säkerhets ventil för artefakten.
Utförande:
Artefakten är en totalt 4kg tung talriks stor glasruta, men installationerna är gjorda på en mängd olika metall poletter, som glider omkring i 40% sprit.
I rutan är det ingjutet guld och silver trådar.
När rutan aktiveras så kommer en pollett i Siluna metall att glida till mitten av guld cirkeln, Generatorn.
Där efter kommer Transformatorerna tecknade på Somida metall att sakta cirkulera Generatorn. Den transformator som ska användas kommer att glida runt efter en silverbana.
Längst ut kommer Projektorerna som alla är tecknade på Opaler av 5karat. Den projektor som ska användas kommer att lägga sig utmed silverbandet som löper längst ut.

Transformatorer – 4st Somida mynt.
Projektorer – 6st Opaler.
Generatorn – Siluna metall myntet.

Hela verket kostade: 54600sm + glasmästaren+ metallen = 60.000sm. Vilket gör att som bok och artefakt så är des värde kring 600.000sm.
 
Top