Real Life Roleplaying
Jag får väl tipsa mig själv om mina fynd (och indirekt alltså även er!

). Jag har sett till de här böckerna tidigare men "återupptäckte" dem nu i natt.
Holistic har en serie de kallar Real Life Roleplaying där det hittills finns tre släpp; bakgrundsböcker som handlar om Afghanistan, Colombia och Somalia. En fjärde släpps i dagarna och behandlar FBI.
Afghanistan d20. Hahaha! "Ut och skjuta kameljockeys istället för att offa spetsöron när man skall levla?" Eller...? Nej, det är inget skämt.
Afghanis are not orcs with assault rifles, green berets are not paladins, and nobody has resurrection spells. All the combatants have real motivations, usually based on doing what they believe is right.
Så skriver Holistic på sin hemsida (läs hela stycket "Why Afghanistan: D20?" om andan faller på:
http://www.holistic-design.com/News/WhyAfganistan.html )
Jag tycker det känns väldigt fräscht på nåt sätt. Inte bara det faktum att de är amerikaner med vis självdistans utan också att en speltillverkar tar sig för att göra något mer av sina resurser än att släppa "bara ännu ett Science Fjantasy"-spel. Jag välkomnar dessa släpp och ger dem en liten applåd i min stillhet. Dessa kan bli köp för min del.
Fler böcker i "verkligheten"? Hogshead Publishing, mest kända för Warhammer Fantasy Roleplay, har ju ny ägare och nya produkter. Deras linje heter "Crime Scene" och har säkert tagit en god del inspiration från den framgång som TV-serien CSI har fått. Böckerna som finns än så länge är Police Investigation och The Mob - vad dessa innehåller kan vi nog gissa oss till?
Verkar finnas en del andra intressanta grejer där ute också - en bok som jag kommer sikta på att få tag på hyffsat snart är Digital Burn, en helt vanlig Cyberpunk-setting till D20 Modern. Ingen magi, inga drows, ingen Palm of Gargantuan Corruption. Gött!
Såja... nu har jag väl sagt nog med onödiga grejer. Spela på!