Nekromanti Böcker som kommer förbli olästa

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Efter att ha läst oläst tråden så blev jag nyfiken på den relaterade frågan, vilka böcker äger folk som de tror kommer förbli olästa?

För egen del så är det några böcker på originalspråk som ligger bra till.

Ivanhoe av Sir Walter Scott köpte jag under ett kulturellt infall under min första London-resa (jisses vilken massa böcker jag köpte då, de flesta var "såna-man-borde-ha"), men den visade sig vara något tungläst på engelska.

Die Wahlverwandtschaften av Goehte ligger extremt bra till som kandidat, också ett sådant där kulturellt infall. Men ska man läsa en bok på tyska ska man nog börja någon annanstans.

Har några riktigt gamla raringar på franska med som jag starkt tvivlar på att jag tar mig igenom.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag har Sagan om Ringen på japanska. Den ligger nog väääldigt bra till för att aldrig bli läst, om man tar i beaktande att jag givit upp japanskastudierna för överskådlig tid.

As facklitteratur goes, har jag massor som det är tveksamt om jag någonsin kommer läsa i sin helhet. "The power of images in the age of Augustus", är egentligen otroligt intressant, men så outhärdligt tråkigt skriven. Jag orkar nog aldrig läsa mer än brottstycken. 'Filosofins historia' och 'The slavery reader' är groteskt tjocka och långtråkiga, även om den senare har ett antologi-upplägg där vissa essäer är mycket intressantare än andra. "Science & Civilisation in China" kommer jag aldrig att läsa, trots att jag skulle vilja. Det är -för- många volymer, för torrt skrivet, för out-of-date och -för- nischat tillochmed för undertecknad.

Bhagavad-Gita och Upanishaderna kan jag direkt konstatera att jag inte kommer orka ta mig igenom innan pensionen. Möjligtvis om mitt spirande intresse för indisk kultur fullkomligt exploderar; men då ligger forfarande vedorna högre på prioriteringslistan. 'Guldåldern', en gammal kinesisk roman, är också avskräckande tjock och, well...gammal. 'Vendetta' skulle jag lika gärna kunna konvertera till toalettpapper; så totalt är ointresset.

Men det var väl allt på rak arm. Pretty much. Resten av alla böcker jag äger har jag förhoppningsvis läst ut innan jag fyller femtio...om man då inte tar i beaktande takten det tillkommer nya i. :gremblush:

- Ymir, äter chips
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Möh! Guldåldern läser ju jag nu! Fräsch bok, men lite rörig. Vi får väl se om jag hänger med efter 200 sidor. :gremtongue:

Jag kommer aldrig att läsa min Faust (På vers!) och säkert aldrig läsa Theory of Creative Evolution. (Krångligaste boken någonsin) Eller reglerna till D6-systemet.
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Höll ju på att helt glömma bort den absolut fruktansvärda boken som hamnade i min ägo i vintras. En av två skönlitterära böcker skulle läsas under min kurs och jag skulle ner till föräldrarna just då och bad mamma köpa mig den som verkade bäst. Hon hittade båda på en billig pocketrea och köpte helt sonika båda. I mitt val av bok så läste jag första kapitlet ur båda böckerna och fortsatte sedan med den jag gillade bäst.

Förloraren tog jag mig inte ens igenom första kapitlet av, denna bok var "hjälp jag heter Zbigniew" av Zbigniew Kuklarz. Ironiskt nog så påstår Skånska Dagbladet på omslaget till boken att den är lättläst vilket bara stärkte mina fördomar om att Skånska i själva verket inte är Svenska. För jag fann språket så horribelt plågsamt, det var invandrarsvenska möter lunarstormsvenska och jag klarade bara inte av att läsa den. Jag är gammalmodig, jag föredrar riktig Svenska när jag läser, inte några vansinniga nymodigheter.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Blodguden av Joseph MacAnthony

Efter att ha läst oläst tråden så blev jag nyfiken på den relaterade frågan, vilka böcker äger folk som de tror kommer förbli olästa?
Blodguden av Joseph MacAnthony. Jag vet inte ens varför jag har den i min bokhylla. Tror att det är en sån där modern deckare/thriller som jag är otroligt ointresserad av.

Dewil
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
"Generative grammar and narrative form". Jag köpte den på ett infall på ett antikvariat. Det verkar vara en urkel-akademisk, supernavelskådande matrubationssession i obskyrt teoribyggande. Den är säkert fruktansvärt rolig att läsa för bullshitfaktorn, men jag kommer nog aldrig att orka.

/Kalle, som har svårt att tro att generativ grammatik skulle kunna användas för litterär analys.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
Nu har jag ju planerat att jag SKA läsa alla böcker jag har i hyllan, speciellt ett par på tyska, men annars har jag två fina kandidater:
<ul type="square">[*]Die Farm (John Grishams "The Farm")
[*]Meteor (Dan Browns "Deception Point")[/list]

/Hällzon - tysk kiosklitteratur
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
James Joyce Oddysen, den är nog faktiskt köpt för att stå och vara oläst i bokhyllan (nu mer källaren eller myrorna, osäker på vart den tog vägen)

-Gunnar (uppskattade dock hans novellsamling)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Kan nicht läsen das scheise

Svea Rikes Lagbok ligger väldigt bra till här... :gremwink:
Och sedan så har jag en del lexikon (och liknande) från 20-40talet, och dem har jag på grund av att jag samlar på gamla rediga böcker, men läsa dem - nej, icke.
Så... Sådant som inte är ren skönlitteratur, eller som är på språk jag inte kan - har väl en och annan gammal roman på tyska som jag funnit på en del skumma ställen. Kan nicht läsen das scheise - eller hur fan allt stavas. :gremsmile:
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Referenslitteratur och bull

Det finns väl två kategorier av böcker som jag inte kommer att läsa: den ena är sådant som i första hand står i hyllan som referenslitteratur; jag tror tex inte att jag kommer plöja Clausewitz "Om Kriget", men den är juste att ha i hyllan bara för att den är så monumental. En bibel är ju också bra att ha, även om det inte är något jag läser i. Sen har jag en del citatböcker också, knappast något man läser pärm till pärm.

Den andra kategorin är sådant som jag får i present av oförstående släktingar, tex bokutgåvan av "Saving Private Ryan" eller annat junk. De står egentligen bara kvar i hyllan för att det inte gått tillräckligt lång tid sedan julafton för att jag ska kunna skänka bort dem, alltså ett slags karantän... men med tiden gallras de bort olästa (och i den här kategorin hamnar förvisso rätt många av citatböckerna...).

Allt annat har jag iaf ambitionen att läsa, även om den säkerligen är orealistisk...
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Re: Referenslitteratur och bull

Men böcker man avser att läsa i, även om det inte är sträckläsning från pärm till pärm, är trots allt något man läser i. Har en hel uppsjö med astronomiböcker som jag läser bitar i då och då men jag anser mig fortfarande läsa dem.

Bibeln skäms jag nästan över att jag inte orkat läsa mer än brottstycken ur, den känns som en sån där "borde-ha-läst-bok". Har ju både gamla bibeln samt bibel 2000 (mamma tyckte det var bra julklapp till oss alla när den kom).
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Referenslitteratur och bull

Bibeln skäms jag nästan över att jag inte orkat läsa mer än brottstycken ur, den känns som en sån där "borde-ha-läst-bok".

Jo, förvisso. Samtidigt är det inte så himla enkelt att läsa Bibeln pärm till pärm och förstå allting. Hur läser man Bibeln på ett smart sätt, så att man får en lite djupare läsupplevelse än att bara hänga upp sig på det skumma språket och de konstiga allegorierna? Finns det en "annotated Bible"? Eller ska man anmäla sig till "Bibelstudier"? Finns det sekulära bibelstudiegrupper?
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Re: Referenslitteratur och bull

Bra fråga, hur läser man egentligen bibeln smartast?

Det skumma språket i all ära, då har jag svårare för att läsa bibel 2000 där det skumma språket har normaliserats, bibeln ska liksom bara ha lite skumt språk ju.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Well, i nuläget så har jag faktsikt inga böcekr såhär som jag känner att jag aldrig i hellsike kommer att läsa.. De är alal på min att-läsa-lista.
Så, för min del så är de alal i pipelinen at läsas.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Förlorade sagornas bok II av Tolkien. Jag kom igenom bok 1, och den får Silmarillion att framstå som ett lättläst literärt mästerverk. Något den inte är. Bok 2 var värre, och jag gac upp efter mindre än halva boken.

/Ulfgeir
 

Sanjuro

Warrior
Joined
12 Mar 2003
Messages
298
Location
Luleå
Re: Referenslitteratur och bull

Bra fråga, hur läser man egentligen bibeln smartast?
Som den traditionellt lästes förr - i halvmörker, i sänghalmen, efter en hård dags slit på fälten, en liten del i taget. Efter en sisådär 2-3 år har du läst igenom både gamla och nya testamentet, och då kan du börja om från början igen!
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
Jag resonerade som så: efter ett tiotal flyttar fram och tillbaka genom landet och tusentals kronor i utgifter enbart på att transportera mina mer än 1500 kilo böcker kors och tvärs, så kom jag fram till att jag med stor sannolikhet nog inte skulle komma att läsa en hel del av dem, och en ännu större del hade jag läst men skulle inte läsa om. Så jag tog och sålde, gav brort/gjorde mig av med nästan rubbet. Jag har väl kvar ett fyrtiotal, men det är essensen: Steinbäck, Gardell, en del fantasy (Tolkien, Card, Kerrs första fyra) och en del andra spridda skurar. Så just nu har jag läst allt jag har. Tidigare låg jag väl på omkring 50 % av de 1500 kilona... (De fyllde ett helt hyfsat stort släp med kåpa från golv till tak välpackade i kartonger. Men vem behöver lexikon när det finns internet och bibliotek?)

/Daniel
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,010
Location
Umeå
Re: Referenslitteratur och bull

Du läser den inte från pärm till pärm, utan börjar med Lukas eller Johannes, fortsätter med Paulus texter och läser lite här och var i resten av NT. Fortsätter med GT men skippar de ganska ointressanta släkttavlorna i början och avslutar med uppenbarelseboken. Fast det beror på vad du är ute efter också.

Jag kommer nog inte att läsa:
SAOL
Robert Jordan, vilken bok det nu var som jag slutade med.
Terry Pratchett, Skivvärlden, frugan har alla böckerna, men jag gillar inte hans humor, så det blir nog ingenting läst efter de två böcker jag tvingade mig igenom
Impro, jag tål inte snuskgubben helt enkelt
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: Referenslitteratur och bull

Terry Pratchett, Skivvärlden, frugan har alla böckerna, men jag gillar inte hans humor, så det blir nog ingenting läst efter de två böcker jag tvingade mig igenom
Vilka två böcker var det du läste?

Dewil, nyfiken
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,010
Location
Umeå
Re: Referenslitteratur och bull

Minns inte riktigt vad de hette, Light nånting och Color of magic. Det skulle vara del 1 och 2 iaf.
 
Top