Nekromanti Böcker om spioner

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Hej. Är det någon som har bra förslag på litteratur om spioner? Vill bedriva lite research inför några rollspelsidéer.

Det jag tänker mig är fack- och populärvetenskaplig litteratur, så inget av Ian Fleming. :)
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
824
Location
Stockholm
En före detta kollega till mig skriver spionromaner nuförtiden och är rätt framgångsrik med det.
Jag vet inte om hans böcker är just det du söker här, men hans blog kan vara intressant i sammanhanget, han är rätt mycket into analys av reala spionrelaterade saker.
http://jeremyduns.net/
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Kolla på Anders Jallai´s hemsida.

Hans romanböcker om Anton Modin är bra inspiration.

Läses i ordningen:

Spionen från FRA
Landsförrädaren
Natoagenten
 

AgnusDaak

Veteran
Joined
11 Aug 2012
Messages
32
Location
Lund Sverige
Andy McNab är min personliga favorit, här är hans oficiella hemsida, men hans böcker finns även i stor utsträckning översatta till svenska http://www.andymcnab.co.uk/
Författaren har eget förflutet inom SAS, till skillnad från många fåtölj-agenter som mer är författares egna idol-alteregon. (vilka säkert kan ha sin kvalitet, men fortfarande är det mer övertygande med folk som skriver av egen erfaranhet). McNab har dels givit ut ett par böcker som bygger på egen erfarenhet men kör också en serie om en fiktiv agent vid namn Nick Stone. Båda dessa delar av hans författarskap rekommenderas varmt och läser dennas böcker med stor behållning.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Kodboken av Simon Singh handlar (såklart) specifikt om chiffer.

Men, den är så jädra bra att jag rekommenderar den ändå. Och helt off topic är den ju inte, chiffer och koder är rätt viktiga verktyg för en spion.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Port Kad, The Rim
Stockholm som spioncentral av Wilhelm Agrell. Stockholm 1939-45, där ryssar, tyskar, britter och amerikaner spionerar på varandra. Populärhistoria.

Declare av Tim Powers. Brittiskt spionage 1939-62 med tonvikt på Frankrike och Mellanöstern. Kim Philby är en tung biroll. Lite "Cthulhu" också. Seriöst och spökligt i bra blandning. Författaren är väl påläst.

Från början till slutet, en memoar av ärkeförrädaren Stig Wennerström. Läs mer på CIA:s webbplats >>>>
 
G

Guest

Guest
Läs några böcker av John le Carré. Dessa ger i min mening en ganska nykter bild verksamheten "spionage". Spännande men inte "fantastiska" (i meningen överdrivna som t.ex. James Bond är).
Han är dessutom själv före detta MI-5/MI-6 inhämtare men tvingades sluta efter Kim Philby-incidenten.

Ska du bara läsa en bok så är "The Spy Who Came in from the Cold" ett hett tips då den i princip går igenom en inhämtningsoperation från början till slut.

Filmen "The Tailor of Panama" är inte helt dålig heller.

Edit: Förresten, en annan riktigt bra spionrulle är "Farewell" från 2009. Handlar om en fransk "diplomat" och dennes ryske kontakt. IMDB
 

Owlbearpig

Bäst i Sverige på rollspel
Joined
22 Oct 2012
Messages
241
The Big Breach av Richard Tomlinson. Handlar mycket om hur han blev trakasserad och satt i fängelse efter att ha fått sparken från MI6, men också en hel del om utbildningen där och vad han gjorde i aktiv tjänst.
 
Top