Nekromanti Böcker OM rollspel?

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
The fantasy roleplaying Gamer's Bible av Sean Patrick Fannon är inge vidare. Mest en massa info för folk som aldrig spelat rollspel.

Nightmares of Mine tips på hur man spelleder skräck. Inget jätterevolutionerande dock.
 

2ma2

Veteran
Joined
17 Oct 2005
Messages
71
För att veta om du är bra på rollspel måste du veta vad "rollspel" är för något? Detta ska vi inte ta upp alls. Eftersom rollspel är mer ett samlingsbegrepp för olika liknande inriktningar av fritidssysselsättningar kan man snarare fråga sig:

Har jag kul med min spelgrupp?

Om svaret är ja, ja då torde du göra något bra. Notera dock här att en spelare som tidigare haft kul, men i en ny spelgrupp finner betydligt mindre nöje i sin hobby har inte hux flux blivit en dålig spelare. Det är heller inte de andra spelarna som är problemet, då de säkert har kul tillsammans. Eftersom rollspel är så mångfacetterat går det inte att rada upp kriterier för vad som är "bra" kontra "dåligt". Upplevelsen är subjektiv och beror på kollektiva ansträngningar.
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Shared Fantasy - Role-playing games as Social Worlds av Gary Alan Fines, Heroic Worlds av Lawrence Shick och Confessions of a Part-Time Sorceress av Shelly Mazzanoble (fast det är mer ett intro till D&D).

Spelmekaniskt skulle jag rekommendera Rules of Play av Katie Salen och Eric Zimmerman, som förvisso handlar mer om datorspel, men det finns en del man kan plocka även för rollspel - spelmekanik som spelmekanik. Är man intresserad av att forska på spel så rekommenderar jag Datorspelens Dynamik (utgiven på studentlitteratur). De sista kapitlen handlar om datorspelsforskning, men de principerna kan lika gärna appliceras på rollspel.

Beyond Reality av John W. Gosney är en schysst bok om ARGs som man utan problem kan dra lite ifrån, liksom Better Game Characters By Design av Katherine Isbister, och Character Development and Storytelling for Games av Lee Sheldon som funkar utmärkt som tipsböcker för spelledare som vill bygga bra spelledarpersoner.
 
Top