Nekromanti Böcker om att spelleda

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Hej! Jag har spelat rollspel i 25 år och spellett mer än jag varit spelare. Självklart har jag utvecklats från mitt 10åriga jag men jag tror att det finns fler nivåer som jag kan behöva lite hjälp att nå. Jag söker alltså böcker i att spelleda. Det får gärna vara lite nyskapande och kreativt men alla förslag tas tacksamt emot!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
För något år sedan försökte jag läsa Gary Gygax bok Role-Playing Mastery men jag hittade väldigt lite användbart bland alla ord så jag gav upp efter ett kapitel eller två. För många, många år sedan läste jag även Gamemaster Handbook till Star Wars D6 2n ed. Den minns jag som lättillgänglig och uppmuntrande med många nyttiga tips. Hur den står sig i dag vet jag inte. Annars har jag plockat upp mycket kring spelledande från att lyssna på podar och observera andra spelledare.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Ojojoj. Det finns hur mycket som helst. Jag har säkert ett dussin böcker på mina hyllor eller i molnet, med olika inriktningar och idéer.
Jag har inte tid att sammanfatta dem alla, tyvärr.
Däremot kanske jag kan föreslå något om jag får veta mer om vilken typ av spel du vill köra och/eller vilken riktning du vill utvecklas i.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
"Unframed - The Art of Improvisation" och "Play Unsafe" tyckte jag var två riktigt bra böcker.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag tycker att Odyssey: The Complete Game Master's Guide to Campaign Management och Never Unprepared: The Complete Game Master’s Guide to Session Prep av Phil Veccione är riktigt bra.
 

illuzive

Veteran
Joined
8 Aug 2018
Messages
155
Vet inte hur uppskattat det här svaret blir, då tråden egentligen handlar om böcker.. Men Matt Colville har en serie som han kallar Running the Game[SUP][1][/SUP] (78 avsnitt hittills) där han först går genom grunderna som DM men sedan gör mer och mer specifika avsnitt som täcker t.ex. hur man skapar intressanta SLPs, random encounters och hur man tidigt introducerar en antagonist för att skapa en mer personlig koppling till denne.

En viss vana vid att konsumera engelska är väl att rekommendera, då det inte finns någon hejd på mängden ord som karln klämmer ur sig - men det är bra ord - så det är bara att vänja sig!

Han fokuserar primärt på D&D 5E, men det mesta är bra tips som lätt går att använda i vilket system som helst.

[1] https://www.youtube.com/playlist?list=PLlUk42GiU2guNzWBzxn7hs8MaV7ELLCP_
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Bolongo;n311773 said:
Ojojoj. Det finns hur mycket som helst. Jag har säkert ett dussin böcker på mina hyllor eller i molnet, med olika inriktningar och idéer.
Jag har inte tid att sammanfatta dem alla, tyvärr.
Däremot kanske jag kan föreslå något om jag får veta mer om vilken typ av spel du vill köra och/eller vilken riktning du vill utvecklas i.
Jag tänker rätt traditionellt spelande. Just nu spelar vi Symbaroumkampanjen. Jag är inte hundra på vad jag är ute efter men jag är nyfiken på att slipa basmomenten: att beskrivs miljöer, involvera spelarna och rollerna i kampanjen, göra intressanta strider, att hålla reda på SLP osv osv. Men jag är också ute efter tips på lite mer originella SLmetoder. Jag har experimenterat lite med att beskriva scener från olika vinklar, snabba cut-scenes, inslag av stämningsscener som spelarna ser men inte rollerna osv.

Så alltså slipa det klassiska men också få hjälp med originella infallsvinklar. Nåt sånt.
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
illuzive;n311820 said:
Vet inte hur uppskattat det här svaret blir, då tråden egentligen handlar om böcker.. Men Matt Colville har en serie som han kallar Running the Game[SUP][1][/SUP] (78 avsnitt hittills) där han först går genom grunderna som DM men sedan gör mer och mer specifika avsnitt som täcker t.ex. hur man skapar intressanta SLPs, random encounters och hur man tidigt introducerar en antagonist för att skapa en mer personlig koppling till denne.

En viss vana vid att konsumera engelska är väl att rekommendera, då det inte finns någon hejd på mängden ord som karln klämmer ur sig - men det är bra ord - så det är bara att vänja sig!

Han fokuserar primärt på D&D 5E, men det mesta är bra tips som lätt går att använda i vilket system som helst.

[1] https://www.youtube.com/playlist?list=PLlUk42GiU2guNzWBzxn7hs8MaV7ELLCP_
Tack! pod går också bra!
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Opoopo;n311828 said:
Så alltså slipa det klassiska men också få hjälp med originella infallsvinklar. Nåt sånt.
Okej. Jag tycker att man alltid kan börja med grunderna genom att rådfråga Robin D. Laws. Jag vet att hans tips inte är allas kopp té, men jag har haft stort utbyte av att läsa honom.

Utgångspunkten då är förstås Robin's Laws of Good Gamemastering, ett litet häfte från Steve Jackson.

Ungefär samma idéer, fast mer explicit fokuserade på traditionella fantasy-spel kan man få genom att han skrivit de inledande kapitlen till Dungeon Master's Guide II åt Wizards of the Coast. Vilken upplaga, undrar du? Båda! Han skrev tips till både 3e- och 4e- versionerna av den boken.

?Är man redo att gå ned sig djupt i storytelling-aspekten av hobbyn, kan man gå vidare till Hamlet's Hit Points, där han analyserar hur scener i berättelser struktureras. (Det finns en uppföljare som heter Beating the Story, men den är mer fokuserad på författare än spelledare).

Slutligen kan man få regelbundna tips genom att följa podden Ken and Robin Talk About Stuff.
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Bolongo;n311831 said:
Okej. Jag tycker att man alltid kan börja med grunderna genom att rådfråga Robin D. Laws. Jag vet att hans tips inte är allas kopp té, men jag har haft stort utbyte av att läsa honom.

Utgångspunkten då är förstås Robin's Laws of Good Gamemastering, ett litet häfte från Steve Jackson.

Ungefär samma idéer, fast mer explicit fokuserade på traditionella fantasy-spel kan man få genom att han skrivit de inledande kapitlen till Dungeon Master's Guide II åt Wizards of the Coast. Vilken upplaga, undrar du? Båda! Han skrev tips till både 3e- och 4e- versionerna av den boken.

?Är man redo att gå ned sig djupt i storytelling-aspekten av hobbyn, kan man gå vidare till Hamlet's Hit Points, där han analyserar hur scener i berättelser struktureras. (Det finns en uppföljare som heter Beating the Story, men den är mer fokuserad på författare än spelledare).

Slutligen kan man få regelbundna tips genom att följa podden Ken and Robin Talk About Stuff.
Då börjar jag med Robins lilla häfte och så får jag se var jag landar.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
Här är en bunte vettiga onlineresurser som jag kommit över/skapat under åren:

Play With Intent har samlat en massa friforms-, lajv- och impro-tekniker och kan vara intressant att ögna igenom. Jag har mest använt vissa av teknikerna i rollspeldesign men ledorden upp till sidan sex är vettiga för spelledare som som improviserar mycket och vill involvera spelarna mer.

Spirit of the Century har det bästa spelledartavsnittet jag någonsin läst i ett rollspel. Här har någon suttit och funderat kring vad rollspel egentligen är och sedan skrivit ned det. De går igenom tre olika sätt att skriva äventyr.

Gnome Stew har ett antal vettiga artiklar som belyser olika områden kring spelledande. Läs det som känns intressant.

Urverk spelsdesign har en massa artiklar på svenska, där de äldre artiklarna passar mer traditionella spelledare som vill ta in nya influenser.

The Alexandrian har också en hel del vettiga artiklar. Läs det som känns intressant bland havet av artiklar.
 
Joined
12 Aug 2013
Messages
159
Location
Stockholm
Jag tycker att Dungeon World innehåller en hel del bra grejer kring hur rollspel kan ledas. Det är iaf vad jag som spelare vill ha när jag spelar rollspel. Tipsen funkar också bra även om man inte spelleder DW. Faktiskt, grundbultarna i DW är ngt som jag försöker efterleva vid all typ av spelledning.
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Rickard;n311843 said:
Här är en bunte vettiga onlineresurser som jag kommit över/skapat under åren:

Play With Intent[/URL] har samlat en massa friforms-, lajv- och impro-tekniker och kan vara intressant att ögna igenom. Jag har mest använt vissa av teknikerna i rollspeldesign men ledorden upp till sidan sex är vettiga för spelledare som som improviserar mycket och vill involvera spelarna mer.

Spirit of the Century[/URL] har det bästa spelledartavsnittet jag någonsin läst i ett rollspel. Här har någon suttit och funderat kring vad rollspel egentligen är och sedan skrivit ned det. De går igenom tre olika sätt att skriva äventyr.

Gnome Stew[/URL] har ett antal vettiga artiklar som belyser olika områden kring spelledande. Läs det som känns intressant.

Urverk spelsdesign[/URL] har en massa artiklar på svenska, där de äldre artiklarna passar mer traditionella spelledare som vill ta in nya influenser.

The Alexandrian[/URL] har också en hel del vettiga artiklar. Läs det som känns intressant bland havet av artiklar.
Tack! skummat lite o verkar som bra grejer. Gillade urverks korta och koncisa ton.
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Robert E. Howard;n312084 said:
Jag tycker att Dungeon World innehåller en hel del bra grejer kring hur rollspel kan ledas. Det är iaf vad jag som spelare vill ha när jag spelar rollspel. Tipsen funkar också bra även om man inte spelleder DW. Faktiskt, grundbultarna i DW är ngt som jag försöker efterleva vid all typ av spelledning.
spännande. Antar att jag måste köpa hela rollspelet för att få tillgång till SL delen?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,137
Jag får hålla med ovanstående talare om Gygax bok Roleplaying Mastery. Den var inte sådär världsomvälvande om jag ska vara ärlig.
 
Top