Böcker inspirerade av rollspel?

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
592
Location
Göborg
Jag tror inte den här vinkeln har diskuterats förr men räknar med att bli korrigerad om jag har fel.

När jag läser en del böcker slås jag av hur likt världarna och handlingen är rollspelsäventyr och jag kan inte göra mig fri en känsla av att författaren antagligen är en spelledare med alldeles för mycket fritid. Känner ni till några böcker som ni misstänker eller (ännu hellre) vet är inspirerade av författarens rollspelskampanjer?

De jag misstänker är Theft of Swords av Michael J. Sullivan och The Lies of Locke Lamora av Scott Lynch men inget som jag vet. The Pariah av Anthony Ryan skulle också kunna vara en kandidat. Jag skulle gärna se ett rollspel (och då särskilt världsböckerna) för Retribution Falls av Chris Wooding men det är inte det jag frågar efter (det finns en gammal tråd om det) och jag söker inte heller böcker som omtalar rollspel (likt Storm Front av Jim Butcher) – det får bli en egen tråd om någon vill utforska det.

I de tre bokserierna finns en mycket gedigen värld uppbyggd till en mycket högre grad än jag upplever att de flesta författare beskriver sina världar. Det tillsammans med upplägget med en liten grupp (kompetenta) huvudpersoner som rör sig ganska självständigt genom historien gör att jag ser rollpersoner och rollspelskampanjer i bakgrunden. Jag tror inte huvudpersonerna i de böckerna är rollpersoner men jag tror att världarna och intrigen är sprungen ur kampanjer. Någon mer som ser det så eller ser jag bara det jag vill se?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Riftwar av Raymond E. Feist är så baserat på en rollspels kampanj att han råkade sno saker från en publiserad spelvärld författaren inte visste att hans GM använde.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Misstänker var rollspel: Magician och de följande böckerna av Raymond E. Feist
Det vet vi att de var. Fast de utspelar sig några hundra år före rollspelskampanjens "nu". En del material från den kampanjen blev till och med publicerat som rollspelsmaterial, innan Feist började skriva sina böcker.

Oath of Swords (och efterföljare) av David Weber lär vara baserat på en rollspelskampanj han körde en gång i tiden.

Balanced Sword trilogin av Ryk Spoor vill jag minnas utspelar sig i hans spelvärld.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
363
Location
Stockholm
Perdido Street Station av China Miéville. Vet att Miéville spelade en del rollspel och det är ett väldigt expansivt värdsbygge - ett random äventyrargäng hyrs tom in vid tillfälle.
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
247
Gunilla Jonsson & Michael Petersén - Döden är bara början, De levande döda + tredje delen som jag väntat alldeles för länge på nu. (Kult)

Anders Fager - För gudinnan (Kult)

Rafal Kosik - Cyberpunk 2077: No Coincidence (Förvisso bygger det på ett VG men det bygger ju i sin tur på ett RPG så…)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
Det vet vi att de var. Fast de utspelar sig några hundra år före rollspelskampanjens "nu". En del material från den kampanjen blev till och med publicerat som rollspelsmaterial, innan Feist började skriva sina böcker.
Vad handlar det om för spel?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,923
Andreas Roman skrev väl ett gäng fantasyböcker som utspelar sig i Eons värld?

@Mekanurg har skrivit Spiran och staven som såvitt jag förstår utspelar sig i Gondica-spelvärlden?

Terry Pratchett spelade ju rollspel. Detta är ingenting jag fått från officiella källor, men jag skulle nästan kunna ta gift på att en hel del av innehållet i hans Discworld-böcker är inspirerat därifrån.

EDIT: Nu ska sägas att jag inte vet om böckerna ovan är inspirerade av egna kampanjer. Kom efter inlägget postats på att så behöver det ju inte vara trots att de är inspirerade av rollspel
 
Last edited:

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Empire of the petal throne tror jag det var.
På sätt och vis. En av de två världarna som möts var inspirerad av Tekumel, världen från EPT, även om Feist hävdar att hans SL inte berättade det, så han visste inte att han plankade. Den andra världen, Midkemia gavs senare ut som en spelvärld.

Jag tror det var en tidig version av D&D de faktiskt spelade.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Elizabeth Moons Paksenarrion-böcker sägs ju vara inspirerade av D&D (i synnerhet, om man ska tro TV Tropes, att Moon tyckte folk spelade paladins för dåligt och ville skriva ett bättre exempel).
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Om böcker som skrivits specifikt ur/till en rollspelsvärld kanske det är värt att nämna Blodsmak (MUA, utspelar sig i Göborg) och Lintovaffären (Oktoberlandet) med.
 

aknaton

Apostat
Joined
3 Jun 2008
Messages
219
Location
Ronneby
Steven Erikson Malazan book of the fallen lär vara baserad på en hemmabyggd GURPS värld.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
592
Location
Göborg
Perdido Street Station av China Miéville. Vet att Miéville spelade en del rollspel och det är ett väldigt expansivt värdsbygge - ett random äventyrargäng hyrs tom in vid tillfälle.
Jag funderade på dem men de kändes lite för långt ifrån rollspelsbordet för att jag skulle vilja nämna dem.

Som @Franz säger har nog Terry Pratchett spelat rollspel, det är rätt tydligt i hur trollkarlarna beskrivs, men i Magins färg/Det fantastiska ljuset hör huvudpersonerna ljudet av tärningar och plötsligt dråsar det ned ett ilsket troll bredvid dem på stigen och som sedan går till attack, uppretat över att blivit bortslitet ifrån sitt hemtrevliga berg. En slumpmötestabell kan knappt beskrivas tydligare.

För övrigt tänker jag mig en ganska lös tolkning av "inspirerade av författarens rollspelskampanjer", författaren behöver till exempel inte var spelledaren även om jag misstänker att de två rollerna ofta går hand i hand.
 
Top