Nekromanti Böcker i WFRP

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Nu vet jag inte om Pratchett var först med idén, men det är där jag hörde det i alla fall. I så fall kan man fortsätta och säga att det vore hemskt att trycka böcker eftersom det finns risk att man använder materialet i plåtarna till något annat. "The metal remembers", så att säga.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Ah... vore det inte roligt om nästa tryckning, säg 1000 flygblad om konungens förträfflighet, råkar explodera om man läser dem högt? :)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,473
Location
Stockholm
Felix och Gotrek

Enligt Warhammer-kanon är böckerna om Felix och Gotrek egentligen skillingtryck som sprids i stor upplaga i Imperiet. Dock anses dessa vara sagor och påhitt, men de är populära ändå.

Jag gillar tanken på att det finns en motsvarigheten till Biblen, baserat på Sigmar-sagan. Är det någon som kan tyska som kan komma med några bra titlar?

Also spracht Sigmar, typ.

M.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Malleus...

Jag gillar tanken på att det finns en motsvarigheten till Biblen, baserat på Sigmar-sagan. Är det någon som kan tyska som kan komma med några bra titlar?
Jag vill minnas att många banners och dylikt bar märkningar på latin om man kikar på bilderna i arméböckerna till figurspelet. Det borde väl nästan gå igen i de mer officiella böckerna medan det torde finnas friare tolkningar och översättningar för folket, inte sant? Här finns ju en uppsjö av möjligheter gällande äventyr där man jagar falska "Sigmar-biblar" (Ninth gate anyone?) osv.

F.ö. är min tyska för rostig och oälskad för att jag ska våga mig på nåt utan ordbok/grammatik tillgänglig. :gremfrown:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,473
Location
Stockholm
Fråga om Gutenberg

Är det någon som vet om Gutenbergs tryckpress kunde ha uppfunnits tidigare, eller om det var så att det skedde utveckling alldeles innan som gjorde att Gutenberg kunde uppfinna tryckpressen?

M.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Fråga om Gutenberg

Okej, det här blir en rätt förenklad version, och jag kollar inte upp någonting, så det finns säkert fel. Dessutom lyssnar jag på två webradiokanaler samtidigt, och det är inte så bra för koncentrationen. Och så struntar jag i de kinesiska och koreanska tryckpressar som fanns redan under 600-talet, så om någon vill säga något om dem är fältet helt öppet.

---

Så vitt jag förstår finns det väl inget stort tekniskt hinder som undanröjdes alldeles innan tryckpressen uppfanns, men däremot kan jag tänka mig en del ekonomiska och sociala faktorer. Framför allt uppkomsten av ett “kulturliv” (i brist på bättre term) som var skilt från den katolska kyrkan — även om bibeln var den första bok som trycktes så hade det knappast funnits någon marknad för tryckpressen om alla böcker som tryckts varit för kyrkans behov.

Så även om tryckpressen förstås ledde till ökad läskunnighet i samhället misstänker jag att det delvis var den ökning av läskunnigheten som skedde innan tryckpressen som gjorde att marknaden för böcker blev så stor att någon kände sig motiverad att utveckla en merr effektiv trycktecknik (tryckpressar fanns i Europa innan Gutenberg också, men då använde man träsnitt av hela sidor, så de hade aldrig samma potential för snabb produktion av stora upplagor. Fast å andra sidan var de säkert en viktig del av den utveckling som ledde till Gutenbergs tryckpress, så... äh, nu stänger jag av den ena webradiostationen så jag kan tänka ordentligt).

Den enda rent tekniska sak jag kan komma på är att papper, som väl är ungefär det enda praktiska materialet att trycka böcker på (kan man ens trycka på pergament? Jag har aldrig hört talas om det i alla fall, men det kan ju bero på att det var ett dyrt material också) hade introducerats i Europa relativt nyligen (1200-talet, kanske? Antagligen som något slags konsekvens av korstågen, eftersom papper kom till Europa via araberna. Fast i Warhammer-världen finns väl varken Europa eller araber, så det är kanske irrelevant). Men jag skulle inte säga att det var någon direkt orsak, eller så. Det är nog den sociala utvecklingen som är viktigast.

Äsch, det blev inget bra svar, men det får väl duga. “Good enough for role playing.”

Edit: länk (wikipedia)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,208
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Fråga om Gutenberg

Well, kineserna uppfann den tusen år tidigare, så...

I övrigt var Quan'talis inlägg ganska uttömmande - man får inte glömma papprets betydelse, och renässanssamhället. Men kineserna uppfann tryckpressen utan ett alls särskilt anmärkningsvärt blomstrande vetenskapsliv, och den verkar märkligt nog inte ha lett till några större samhälleliga förändringar för dem. I Europa förändrade den världen för alltid. (Till saken hör kanske att det västerländska skriftspråket med dess flexibilitet gynnades långt mer av trycktekniken än det kinesiska - det var knappt lönt att använda lösa typer i Kina).

Däremot brukar man numera ifrågasätta hur stor roll Gutenberg själv hade i själva uppfinningen - det verkar istället ha rört sig om ett antal olika processer som ledde fram till den. Däribland kan man inte helt utesluta influenser från Österlandet.

Utan att vara alltför petnoga skulle jag dock ta för givet att vilken högstående (i.e., hyfsat mekaniserad och urbaniserad) och dynamisk medeltidskultur som helst hade kunnat göra uppfinningen, så länge där finns papper, bläck och en litterär tradition. Det kriteriet uppfylls både av Tangkina och ungrenässansen i Europa, men kanske inte av västerlandets högmedeltid.

- Ymir, spekulerar
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
OT

"Däremot brukar man numera ifrågasätta hur stor roll Gutenberg själv hade i själva uppfinningen "

Det gäller väl å andra sidan i stort sett varenda uppfinning, från pryl till princip.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,109
Location
Tindalos
Re: Felix och Gotrek

Vad hade du tänkt dig för titlar? Ge några förslag på svenska.
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Fråga om Gutenberg

Litet tillägg till andra lärda utläggningar i tråden.

John Man, som har skrivit en bok i ämnet (anmäld här: http://www.svd.se/dynamiskt/rec_litteratur/did_8754468.asp), menar att uppkomsten av någon slags prototypisk entreprenörskapitalism var en viktig orsak till tryckpressens och tryckkonstens snabba spridning.

Som andra skribenter påpekat var förutsättningarna för genomslaget sociala (den stora klassrörlighet som alltid förekommer i samband med/efter krig, farsoter och annan ödeläggelse), ekonomiska (en klass personer sugna på att tjäna pengar på ett nytt medium/ny teknik) och kulturella (uppkomsten av ett "kulturliv" samt olika typer av politiska rörelser som behöver sprida sina idéer) snarare än tekniska. Det man behöver rent tekniskt är att kunna gjuta små saker (typer) och veta hur en skruv fungerar (man har ju vinpressar så det är inte så svårt).

Med alla dina frågor undrar nu förstås vän av ordning vad som rör sej i den Seterska hjärnan. Vad är det för grandiosa kampanjidéer kring idéspridning och tryckteknik som ligger och bubblar under ytan? Berätta, godammit!

hälsar
Örnie
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,473
Location
Stockholm
Jo, serrö

Jag tänker skapa ett äventyr som kretsar kring böcker och pamfletter i WFRP, och det ska innehålla en hel del fippel kring hur böcker produceras, diverse bokbål, hädiska texter och illterata bönder och herremän.

Alla svar som jag fått här och på RPGnet och BI:s forum har gett så mycket att jag funderar på att skriva en hel artikel bara om böcker och böckers roll som äventyrskatalysatorer.

För böcker är det bästa som finns, och också det farligaste!

M.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,473
Location
Stockholm
Några titlar på svenska

Sigmars resa

Sanningar och lögner: korruption i vårt moderna samhälle

Sigmars bok

Bondepraktikan

Sigmars lidande

XXXXs profetior

M.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Några titlar på svenska

Sigmars Sanning(ar)?
Sigmars Sibyllor (med reservation för korvgubbestavningar)
Sigges Snuskblaska (nu med erotiska kopparstick!)


Storuggla, vem stal rakgrejorna
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Messerschmidt-kommentarer

Fast i Warhammer-världen finns väl varken Europa eller araber
Det finns faktiskt ett Araby pa Warhammer-kartor...

Billigt papper var en konsekvens av att man kunde framstalla lump-papper, som tillverkades av lump (=bortkastade klader). Att man kunde gora detta berodde i sin tur pa att klader blev billigare, vilket ytterst mest berodde pa att spinnrockar istallet for slandor blev det vanligaste sattet att tillverka garn.

Erik
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,109
Location
Tindalos
Re: Några titlar på svenska

Warheiten und Lügen: Korruption in Unserige moderne Gesellschaft.

Är inte riktigt säker på böjning av unser. Har tappat tyskan för ett bra tag sen. Kanske någon annan?
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Re: Messerschmidt-kommentarer

Lump gave mkt bättre papper än oslitet linne, så det var också en stor faktor.
Och papper på cellulosa kom först på 1800-talet om jag inte missminner mig.
 

Eskil

Warrior
Joined
10 Oct 2001
Messages
292
Re: Böcker om böcker i WFRP

Jag är väldigt säker på att det i Kim Newmans (Jack Yeovil) warhammeromaner dyker både tryckta pamfletter och efterlysningsskyltar. Exemplet från Gotrek och Felix har redan nämnts, det att Felix i en del av Trollslayer (om jag inte missminner mig) funderar över i vilken form och på vilket språk han skulle publicera deras äventyr. Hans slutsats då är att det ska göras tillgängligt till alla genom att tryckas på Reikspiel och inte "Classical" vilket verkar vara Imperiets motsvariget till latin.

Rörandes Sigmar så har jag ett minne av att det ska finnas en bok kallad "The Book of the Hammer" men om den behandlar Sigmar eller inte är jag inte helt hundra på.
 
Top