Nekromanti Båtar och kampanjer(spoiler vår spelgrupp)

GoblinGurra

Swordsman
Joined
28 Sep 2004
Messages
421
Location
Karlstad
Jag köpte för ett tag sen Sjöfarare och Pirater och bestämde mig för att göra en kampanj på en båt.
Den första Rp:n är en sabrisk handelsman som äger skeppet de färdas med.
Nästa Rp är en klantig styrman.
Resten är bara helt vanliga sjömän.
Det ska börja med att den sabriska handelsmannen behöver mer besättning och shanghajar de Rp som inte redan jobbar på båten.
Sen åker de vidare för att sälja lite varor, men råkar ut får en storm och skeppet hamnar ur kurs...sen fick jag hjärntorka.
Så vad händer med den lilla tvåmastade sabriern?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Öde ö (spoiler min spelgrupp)

Den strandar sönderbruten på en öde ö i en avlägsen arkipelag, där de överlevande ur besättningen måste samsas för att överleva. Men allt är inte som det verkar på ön - där finns mystiska, övervuxna ruiner, och snart börjar märkliga saker hända. Det är nämnligen så, att på ön placerade en forntida civilisation en oneirotropisk monolit som gör drömmar till verklighet. På så sätt blev ön föremål för ett djärvt experiment där man hoppades kunna utnyttja drömmagin för att uppnå enorma ting och uppfylla sina önskningar; men allt slog fel, fasansfullt fel, då de inblandade fann att deras drömliv var snåriga, otäcka labyrinter de inte varit det minsta redo att ge sig in i. Och det är just vad som händer med rollpersonerna och co.

Detta hände alltså i en kampanj jag spelledde för länge sedan - och det var innan TV-serien 'Lost' som säkert har samma koncept. (Den kan säkert också ge inspiration). Den gången var det hela ganska subtilt först, och de märkliga händelser, saker och rentav väsen som monoliten skapade tämligen harmlösa, om än jävligt skumma. Men med tiden, ungefär samtidigt som rollpersonerna kom mysteriets lösning på spåren, visade det sig att monoliten drog mest kraft ur de starkaste drömmarna bland alla på ön, och de starkaste drömmarna är mardrömmar. Och i possen fanns ett labilt Ymir-ångestpaket som blivit misshandlat av sin make innan hon slog ihjäl honom, och en alvisk drakväkterska med überangst och gott om otäcka drömmar, och ja, go figure. Innan de tillslut kunde lämna ön tvangs rollpersonerna kämpa mot de mest fasansfulla drömgestalter, så kraftfulla som de verkligen hade framstått i drömmen.

Hmm, nu slog det mig...jävlar i det vad jag måste spelleda något liknande för min nuvarande spelgrupp.

- Ymir, flummofil
 

GlueBall_UBBT

Warrior
Joined
16 Aug 2003
Messages
238
Location
Kallinge
Givetvis springer båten läck, sjunker och alla ombord drunknar tills de dööööööör!!1

Annars så kan de råka ut för givmilda sjömän som går under benämningen pirater, trevliga köpmän som söker slavar att sälja, öde öar som inte alls är öde, en flaskpost utan post men med en ande som tar skeppet dit någon önskar, kanske de till och med lyckas att navigera tillbaka till rätt kurs för att sälja sina varor, tjäna pengar och bli glada. Tills deras skepp blir stulet när alla slösar upp sina silver på krogen och de står inför tullen med tomma händer. Om man räknar bort kravet på en tullavgift.

Problemen hopar sig och slutligen är alla förrymda brottslingar på Ashaslätten där det knappast finns något vatten än mindre skepp. Där hittar de generösa rövare som erbjuder dem att bli kumpaner. Dessa rövare har en stor ful ledare som alltid berättar samma saga framför elden varje natt. En saga om ett rövarpack som har en stor ful ledare som berättar samma saga framför elden varje natt. En saga om ett rövarpack som har en stor ful ledare som berättar samma saga framför elden varje natt...

Tillslut blir alla sura och måste fly för livet. För efter sig har den en stor ful rövare och hans pack som är livrädda för att avhopparna skall tjalla på var deras gömställe är beläget.

Tada :gremsmile:
 
Top