Nekromanti Bågskytte är för bra?!

drakponken

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
189
:gremooo: stridspowergamern tycker att man inte ska göra strid mer highfantasy/über.
I vilket fall, Eon strävar ju efter realism.
Realistiskt sett så kan vääldigt få människor avfyra en pil var fjärde sekund.Alltså tycker jag att man bara borde kunna avfyra en pil varannan runda, eller varje runda med svårighetsökning.

Jag tycker också att tekniken snabbskytte är lite för bra: med en krel-spaz kanske det fungerar, en annars borde bara
mästare så som Solon Teri&co bbehärska den här tekniken.


Mvh:drakponken.
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Re: Bågskytte för bra?!

drakponken said:
:gremooo: stridspowergamern tycker att man inte ska göra strid mer highfantasy/über.
I vilket fall, Eon strävar ju efter realism.
Realistiskt sett så kan vääldigt få människor avfyra en pil var fjärde sekund.Alltså tycker jag att man bara borde kunna avfyra en pil varannan runda, eller varje runda med svårighetsökning.

Jag tycker också att tekniken snabbskytte är lite för bra: med en krel-spaz kanske det fungerar, en annars borde bara
mästare så som Solon Teri&co bbehärska den här tekniken.


Mvh:drakponken.
Nu kan jag inte ange källa men jag har sett dokumentärer och läst artiklar som påstår att de engelska långbågskyttarna kunde avlossa pilar i en ännu tätare följd. Nu får folk gärna rätta mig ifall de har någon källa som säger att jag har fel.
Jag tror inte det är orealistiskt att tränade bågskyttar kan skjuta pilar i en tät följd, eller för den delen sikta och skjuta bra. Men om någon otränad nybörjare använder pilbåge kanske man inte ska låta dem skjuta i en tät följd. Dessutom är det ju rätt troligt att de missar sina mål (det gör iaf jag gör när skjuter pilbåge, och nej jag är verkligen inget bra på det :D)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,209
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Bågskytte för bra?!

Men om någon otränad nybörjare använder pilbåge kanske man inte ska låta dem skjuta i en tät följd.
Men det är ju därför reglerna om Måtta finns - nybörjarna får ta tid på sig att sikta. Vidare har folk ju 0 i grundchans med pilbåge.

- Ymir, påpekar
 

drakponken

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
189
Re: Bågskytte för bra?!

Ja men du ka n använda den med GC armborst med + ob1t6.
Ett faktaprogram sa att en medelmåttig bågskytt kunde avfyra
8 skott i minuten. Sedan siktade ju inte de engelska bågskyttarna, de skulle ju bara sjuta i en 45 graders vinkel.
 

Vincir

Veteran
Joined
23 Feb 2005
Messages
85
Location
Genarp
Re: Bågskytte för bra?!

Regeln med "Snabb dragning" gör ju att ett vapen på ryggen svårare att få tag. Därför kan man ju tillämpa regeln:

Om pilarna sitter på ryggen ökar svårighetsgraden med ett. Eller om pilarna sitter innanför kläderna. (Vilket knappast händer)

Detta, därför att om jag inte har helt fel för mig satte de engelska långbågsskyttarna ner sina pilar i marken innan dem började skjuta.
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Re: Bågskytte för bra?!

Ah, så sant. Jag tänkte inte på det. De bågskyttar som förekommit när vi spelat har alltid varit asbra eftersom vi spelar rätt episkt :gremwink:.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Re: Bågskytte för bra?!

Fahnen said:
drakponken said:
:gremooo: stridspowergamern tycker att man inte ska göra strid mer highfantasy/über.
I vilket fall, Eon strävar ju efter realism.
Realistiskt sett så kan vääldigt få människor avfyra en pil var fjärde sekund.Alltså tycker jag att man bara borde kunna avfyra en pil varannan runda, eller varje runda med svårighetsökning.

Mvh:drakponken.
Nu kan jag inte ange källa men jag har sett dokumentärer och läst artiklar som påstår att de engelska långbågskyttarna kunde avlossa pilar i en ännu tätare följd. Nu får folk gärna rätta mig ifall de har någon källa som säger att jag har fel.
Jag tror inte det är orealistiskt att tränade bågskyttar kan skjuta pilar i en tät följd, eller för den delen sikta och skjuta bra. Men om någon otränad nybörjare använder pilbåge kanske man inte ska låta dem skjuta i en tät följd. Dessutom är det ju rätt troligt att de missar sina mål (det gör iaf jag gör när skjuter pilbåge, och nej jag är verkligen inget bra på det :D)
Vet att det året jag var med i bågskyttetävlingen på Medeltidsveckan på visby så var sista momentet en "rattle-round". Du hade 30 sekunder på dig och skulle på 30 meters håll sätta så många pilar som möjligt i tavla. Man fick börja med pil på bågen. Killen som vann satte 8 eller 9 pilar i tavlan, och missade 1... Med min förra båge klarade jag 6 pilar om jag minns rätt. Har inte testat med den nya (52-punds engelsk långbåge, och den är klen i förhållande till medeltida krigsbågar).

/Ulfgeir
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,927
Location
Nordnordost
Re: Bågskytte för bra?!

Och relativt sett var förmodligen snubben som vann på Gotland amatör, sett med medeltida mått. :)
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Ja nog kan man nog med lite träning skicka iväg en pil med 4 sekunders mellanrum.

Men i Eon skulle jag inte rekomendera det om man inte var skicklig.

Du siktar ju oftast innan du skjuter vilket sänker svårigheten med ob1t6 men tar en runda längre. Yes, kan sikta bröstkorg med normal svårighet nu!

Sen Krell-spaz skyttarna är ju kända för sin dödlighet på slagfältet iochemd alla salvor dom hinner få iväg

Krell spazet bygger ju delvis på Dom kinesiska "Zhūgě nǔ"(får säkert rättning) armborstet, vilket en skytt kunde få iväg 10 skäktor på 15 sekunder. Krell spaz känas mer avancerat
För mer läsning

/poseur gillar armborst.
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Med realismen kan jag nog hälpa till. Har själv inte skjutit så mycket, men det har flickvännen, så enligt säkra källor ska man inte ta mer än 5 sekunder på sig för varje pil. Däremot borde kanske pilarna göra lite mindre skada eftersom en (1) pil oftast inte är tillräckligt för att döda motståndaren, utan för att sinka honom och då göra honom till ett bra mål för många fler pilar och/eller svärd och andra vassa metallföremål.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Det låter som en riktigt bra källa i mina öron.

Fast å andra sidan tar man bort grundskadan(vilket är befängt på bågar) så är dom fullt tillräckliga. Om inte annat kan man justera grundskadan så att den är lika hög(låg) som STYK på bågen. Dvs en båge med 13 i STYK får plus ob1t6+2 på skada(förutsatt att man kan spänna den).

Fast jag kör att bågarna ger skadan som står och inget mer.
Ger en större anledning att använda armborst, vilket dom flesta i min spelgrupp hatar.

/poseur springa på lektion nu
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Har sett någon husregel för det där, där man bestämmer vid tillverkningen hur spänd (dvs. för hur mycket STY) bågen är gjord. En tyngre båge gör mer skada men kräver mer muskelstyrka av användaren.

Kommer inte ihåg detaljerna dock, men tror inte de vore allt för svåra att återskapa...
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Bågskytte för bra?!

Jag har alltid haft en liten känsla för att bågskytte i rollspel är fruktansvärt övervärderat. Min invändning är att de flesta har uppfattningen att effektiviteten med bågskytte i militära förband har översatts till att de med rätta är lika effektiva för prickskytte på individnivå.

Så, du som har lite lite praktisk erfarenhet och kanske sett några skickliga skyttar också - din känsla för hur svårt är det egentligen att utnyttja en pilbåge (och inte femtio som skjuter salvor mot områden och inte individer) effektivt mot enskilda mål? Som kanske också är ohemula nog att röra lite på sig?

Mvh / Phelan
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Re: Bågskytte för bra?!

Det beror lite på. På lite avstånd så kan ju måltavlan hinna flytta på sig. En kraftig plåtrustning är definitvt att rekommendera att ha på sig om man tänker bli använd som nåldyna.

Skulle säga att max-avståndet där det är fungerande med en långbåge att försöka precisionspricka någon (är beroende på bågens styrke, snabbhet i bågens kast, dina pilars utformning - för stora fenor bromsar upp mycket), är ca 60 meter. De går betydligt längre (typ över 300 meter i vissa fall). Utomhusavstånd på tävlingar är 40 meter för långbåge i sverige.

Om målet inte har rustning, eller endast en lätt tygrustning så lär personen ha väldigt ont.

Jag tränade tidigare inomhus (18 meters avstånd) med att försöka pricka magic-kort. så du kan få upp en riktigt bra träffsäkerhet.

Min uppfattning är att bågskytte oftast är för klent i olika rollspel.

Kolla lite på lite trick-skjutningar på Youtube. Exempelvis av Byron Fergusson så kan du se vad man kan göra.

/Ulfgeir
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Bågskytte för bra?!

Sedan siktade ju inte de engelska bågskyttarna, de skulle ju bara sjuta i en 45 graders vinkel.
Det där stämmer inte. Medeltida bågskyttar fick träna väldigt mycket för att bli tillräckligt skickliga för att vara effektiva.
Ett vanligt sätt att träna träffsäkerhet för slagfältet var att spänna upp ett tygstycke på marken och lobba in skott på det.

/Joel
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Re: Bågskytte för bra?!

På lite håll så blir det svårare att träffa målet när detta rör på sig (+ob1t6 vid normalt avstånd), sedan har motståndaren ibland en sköld och själv har jag brukat addera ytterligare ett tur-slag för målet beroende på om denne har något slags skydd (oftast ob3t6) och rollpersonen inte siktar på specifik kroppsdel. Sedan kan ju målet också försöka blockera eller undvika, även om det kanske inte är vidare lätt. På så sätt sjunker effektiviteten en smula för bågskytten som måhända får iväg många pilar men med minskad effektivitet.

Slutligen så har de flesta rollpersoner som är grisodlare eller inte mycket bättre oftast inte tillgång till mycket mer än kort- eller långbåge. Det senare har ett STY-krav på 12 vilket ju raderar mer än hälften av populationen och kortbågen är inte så värst effektiv mot mål med någon slags rustning.
 
Top