Nekromanti Bågskyttarna i Amra

nordan

Swordsman
Jag läste i geografica Mundana om staden Amra och noterade att de anses ha några av Mundanas skickligaste bågskyttar. Jag tänkte därför skriva lite om dessa skyttar och tänkte höra efter lite....
Har någon över huvud funderat över den här notisen? Har någon använt detta? Finns det tankar om dessa skyttar som jag kan använda mig av?

Jag har tänkt mig att det finns ett gille där som livnär sig på att träna upp skyttar och också har vissa kopplingar till armén av samma anledning. Jag kommer också utgå från att Solon Teri har haft någon form av kontakt med detta gille (är någon "pappa" till den figuren och finns det isåfall åsikter?).

Jag tänkte också skriva en stridskonst och funderar över vilka moment som bör ingå. Jag har tänkt mig kortbåge som grund och eventuellt också hornbåge. Frågan är om långbågar är något som används i Jargien och om sådana isåfall bör vara med. Jag vill helst inte ha alla tre, då blir det för likt Solon Teris teknik även om jag har tänkt mig en "ovanlig" stridskonst. Teknikurvalet är ju ganska begränsat vad gäller avståndsvapen. Här funderar jag också på om Fokus skulle kunna bli något i en sådan konst. Vad anser ni om Fokus till avståndsvapen?

Nordanskog - slumpvis kreativ.

Ludwig

Veteran
Detta kanske är relativt Off-Topic. Men jag fick en lust att köra in en gammal och hederlig "Bountyhunt".
Att bli jagad utav en grupp på fem till sju special-tränade bågskyttar kan vara en omväxling än de klassiska lönnmöradare/tiraker som brukar få jaga rollspelspersoner. Speciellt ifall ett par av dem är tränade i spårning.
För vissa så känns det säkerligen platt och enformigt. Jag tror dock att det kan vara en udda nagel i ögat på äventyrarna, speciellt ifall vi pratar om tillbakadragna/passiva "hunters. Kanske är mitt förvrängda sinne som gör hela denna text oläslig, men du gav mig just en idée. Tack.

nordan

Swordsman
Re: Bågskyttarna i Amra (OT)

Det som tilltalar mig mest med den idén är att jag tror att det är ett enkelt sätt att sätta spelarnas intelligens och kreativitet på prov... hur ska de göra med problemet? Min första tanke som spelare vore att gillra någon sorts fälla, vilket skulle kräva en hel del planering osv... spännande.

Ludwig

Veteran

Min första tanke som spelare vore att gillra någon sorts fälla, vilket skulle kräva en hel del planering osv... spännande.
Tänkte med på det scenariot. Därför jag adderade att en av dem borde vara en skicklig jägare. Dels, ifall gruppen är passiv så är det svårare att gillra fällor efter dem. Låt oss säga att äventyrarna kör en kampanj, man har inte direkt tid att gillra fällor varje fjärdingsväg man reser. :gremwink:
Du är innne på något bra med det angående att sätta äventyrarna på prov. Hur skulle de hantera en situation där de upptäcker att värdhusets fönster krossas utav pilar som haglar smattrande mot huset. Agerar de relativt lungt så är det bara att sätta in eldpilar. Skulle de försöka skydda alla hyresgäster? Eller gäller det att försöka fly bäst på egen hand?
En sådan kort belägring kan ge intressanta följder. :] Det är inte direkt bara att rusa ut med svärdet ovanför huvudet med sitt starkaste stridsropp.

Regmolar

Swashbuckler

Skulle vara riktigt intressant... första personerna börjar springa ut och förvandlas omgående till nåldynor (bäst med inga vittnen), medan RP står inne i värdshuset mellan en tilltagande eld och ett gäng gömda och dessutom riktigt skickliga bågskyttar. Är det säkrare att lämna huset genom ett bakfönster och hoppas att det inte finns lika många skyttar där? Ta sig ut i skydd bakom ett bord och hoppas att det inte sitter någon på taket eller snett bakom? Eller offra gäster och personal som som avledningsmoment ("Ser du det här svärdet? Du har en möjlig död där ute, eller en garanterad död här inne. Du väljer.")

Ett minst sagt jobbigt läge.

nordan

Swordsman

Värdshusidén låter intressant. Den kan bli ännu roligare om man har gett någon sorts tillfälle för spelarna att lära känna de olika personerna där så att de inte bara behöver lämna/skydda person1 t.o.m. person7 utan istället några figurer som de känner sig "bekanta" med.

Med fälla menade jag någon mer sofistikerad variant än just fysiska fällor. Alltså inte björnsaxar utan kanske någon variant där man lurar förföljarna att man gått i en viss riktning (kanske genom att någon i gruppen "offrar" sig som lockbete) för att kunna genskjuta gruuppen och ta ner dem ("Now the hunter becomes the hunted" etc...). Om förföljarna genomskådar detta kan det hela utveckla sig till ett virrvarr av kontra-bluffar, motåtgärder och kringgångar. Ju större spelargruppen är desto större möjligheter kommer de ha att genomföra avancerade manövrar och arbeta med flera åtgärder samtidigt. Här kommer också deras lojalitet att sättas på prov om någon hamnar i ett farligt läge och de andra kan välja mellan att hjälpa eller komma undan. Ett sånt läge skulle man också kunna skapa genom att på något vis få spelarna att förstå att det inte nödvändigtvis är alla rollpersoner som är jagade, alternativt att alla är jagade på grund av något som bara några eller en gjort... då kan det bli lojalitetskriser inom gruppen.

nordan

Swordsman

Se mitt andra inlägg. Det scenario du målar upp gillar jag. Speciellt om gruppen har olika moraler som hamnar i konflikt mitt i yran.

En annan sak som vore intressant vore om gruppen inte enbart bestod av rollpersoner, utan också några SLP som följt gruppen ett tag och som spelarna litar på. Tänk om en av dessa är en medhjälpare till förföljarna... lite som greken i "Kanonerna på Navarone".

Ludwig

Veteran

Jag har begrundat denna idée ytterligare och givit den lite extra tanke. Att ha ett gäng ytterst skickliga "prisjägare" efter sig är verkligen som att ha olyckan efter sig.
Hur länge står rollspelspersonerna ut med den ständiga nervositeten om att få en pil i ryggen?
Vad händer ifall nästa äventyr utspelar sig i en by/stad där de håller en pilbåge-tävling i gammal Robin Hood manér?

Värdshuset kan man spinna vidare på lite mer ingående med.
Vart ska de ta vägen? Vart ska de fly med besökarna i värdshuset?
Troligtvis så är den mest logiska lösningen eventuellt att försöka millra ut med gästerna och ta till flykten med hästar (som troligtvis redan har blivit frisläpta). En annan logisk baktanke i detta är ju källaren. Röken försvinner ju uppåt, likaså har elden en tedens att brinna sidleds och uppåt.
Kanske det finns en gäst som vet en hemlig väg ut från källaren, eller ska de gömma sig där tills morgondagen gryr och stadsvakten kommer?
Det är lika enkelt för en invånare att påpeka att ingenting utav detta hade hänt om det inte vore för rollspelspersonerna. De skulle bli lika hatade som pesten och fruktade som olyckskårpar när de drar fram på landsvägen. För vem vill låta dem sova under sina tak när "jägarna" bränner allt i sin väg för att finna dem.
Annars kan man helt enkelt köra på det klassiska; "De har kidnappat min fru/dotter/son/familjemedlem".

Nadorou

Veteran
Att bli jagad utav en grupp på fem till sju special-tränade bågskyttar kan vara en omväxling än de klassiska lönnmöradare/tiraker som brukar få jaga rollspelspersoner. Speciellt ifall ett par av dem är tränade i spårning.
För vissa så känns det säkerligen platt och enformigt. Jag tror dock att det kan vara en udda nagel i ögat på äventyrarna, speciellt ifall vi pratar om tillbakadragna/passiva "hunters. Kanske är mitt förvrängda sinne som gör hela denna text oläslig, men du gav mig just en idée. Tack.
Jag vet inte om du sett det, men det finns väldigt likt avsnitt av serien Avatar: The Last Airbender som handlar om det här (Säsong 1, avsnitt 13 - The Blue Spirit, närmare bestämt). Det är förvisso väldigt överdramatiskt, men visar ändå på hur mycket spänning en sådan jakt kan ge.