Nekromanti Bågens grundskada?

Lord decado

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
174
Location
Replot
Re: Legolas gämnförelse

Man kan inte gämnföra en eon rp med legolas, lotr är ursprungligen en bok , där författaren kan välja om Legolas (exempel) träffar eller inte. I ett rpg kastar man tärning vilket medföljer en viss risk att missa när man apsålut inte vill det.
talar ev egen erfarenhet
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Men om man skulle använda någon form av gummi (sanari kanske har nåt på G) till att spänna bågen med, då skulle man ju kunna spänna den i princip hur långt som helst (tänk bara på en kondom).

Mvh Victor Palm...

...Bågar, bågar & åter bågar, när ska folk inse att raketkastare är effektivare? :gremwink:
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Legolas gämnförelse

Nja, rollspel blir också till en sorts bok, eller iallafall äventyrsstilen som finns i vissa böcker.

Dessutom var det inte jag som drog upp jämförelsen först
 

Hanoi

Veteran
Joined
5 Jan 2003
Messages
79
Location
Lidingö
Re: Hehe.. (OT)

Tror han menar Mjuk-läder ... med en liten felstavning...

ne, tror iofs han mujk-läder, dvs mörkt läder.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,208
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Ovadi'an Geal If

Personlig stridskonst, och uppresning passade Första Snöns allmänt smidiga kampstil ganska bra. Rätt käckt att kunna kasta sig bakåt och skjuta snett uppåt mot en närgången fiende, för att sedan snabbt komma på fötter igen, tex.

- Ymir, förklarar
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,208
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Teknik, teknik, teknik.

Skulle inte en trukh kunna ha en avancerad bågskyttekonst, då?

Heh...jag visualiserar mig just nu en närsynt frakktrukh med serinenaé...det vore grejer, det... :gremwink:

- Ymir, som tycker att Henéa borde ha en båge med lägre STY-krav än noloin
 

maldino

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
97
Location
Eskilstuna
Re: Legolas gämnförelse

men det går därimot att jämföra legolas rörelser och tekniker i filmerna med vad som går att göra i Eon.

Vad säger ni om att tillåta en bågskytt att lära sig "Kross" i teknik och att på så sätt höja grundskadan på samma sätt som en man med klubba skulle göra?
 

maldino

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
97
Location
Eskilstuna
Re: Ovadi'an Geal If

Låter nästan lite väl mycket "Steven Seagal" för mig men det kan ju faktiskt vara praktiskt ibland när rp:n mot all förmodan inte har lyckats med att skjuta ihjäl motståndaren på håll.
Det är kanske bättre att lägga poäng på att lära sig "speja" så att man hinner se fienden först innan de hinner överraska så att stridstekniken blir aktuell?
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Så här är det.

Det diskuteras ganska ofta huruvida det är styrka eller teknik som ska avgöra en pilbåges skada. I EON är det väldigt enkelt att visa hur det går till med två påståenden.

1. Styrka avgör grundskadan
2. Teknik avgör träffsäkerhet

En stark person kan spänna en kraftigare båge än en svag person. Visst kan man argumentera att en van bågskytt på 60kg med normala muskler lättare kan spänna en pilbåge än en nybörjare på 110kg som är bodybuilder. Men det är en felaktig jämförelse när det gäller att avgöra pilbågars skador.

Teknik, öga-hand koordination och erfarenhet avgör träffsäkerheten. Det är HÄR som skadan avgörs. Två personer med samma styrka men med olika träffsäkerhet kommer i det långa loppet att göra olika mycket skada. Om man kan få in träffar i ömtåliga punkter oftare än sina kollegor så kommer man att göra mer skada också.

Rörlighet avgör till viss del hur väl man träffar (grundegenskap för Pilbåge) men det är styrka och teknik (färdighetsvärdet) som avgör skadan till absolut största delen.

Man kan tycka att det är orättvist att en stor Trukh som aldrig hållit i en pilbåge gör mer skada med den än en skicklig Henéajägare. Men sätt igång och skjut på saker med dessa båda herrar så ska ni se att Henéan gör mer skada i långa loppet eftersom han träffar oftare.

Ob6T6+2 som missar gör ju mindre skada än Ob2T6-1 som träffar.

Eller hur?

/Duddmannen
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,208
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Ovadi'an Geal If

Tja, Tjall i 'Thorgal' gör så, och jag tyckte det var coolt, och en passande nöd-manövrer för Första Snöns del. Att Steven Seagal gör det visste jag inte, jag har för god filmsmak för att frivilligt tillskansa mig sådana kunskaper :gremsmirk:

Och jodå, Snön är rätt okej på att speja också.

- Ymir, förklarar
 

Azdeus

Veteran
Joined
28 Aug 2002
Messages
170
Location
Hemsjö, Västergötland
Re: Så här är det.

Glöm inte att högre FV gör mer skada, alltså kommer Henea-alven antagligen att göra rätt mycket skada med tanke på att han antagligen har ett par (Minst med tanke på hur krigiska dom är) års erfarenhet mer än vad den stackars Trukhen.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
"borde man tex: inte sticka hårdare ju starkare du är också då? "

Absolut. Använd vår variant: (STY+RÖR+RÖR)/3 för stickskada. Vad gäller bågars skador och räckvidder har vi gett dem många nya regler. Säg till om ni är intresserade.
 
Top