Nekromanti Bågars stykrav

Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Först en liten historia!

Rumbor den brutale är en frakk-trukh. Han har 26 i sty o en stor klubba. Under en utflykt i närheten av sitt hem (letar efter nåt att klubba ihjäl o äta upp) ser han 2 människor. (de är äventyrare på fel plats). Rumbor har inte slagits på flera dar så han går omedelbart bärsärk o springer ner för att slå dem i småbitar. (han gör då 3T6, +4T6 för klubban, +1T6 för kross, +1T6+2 för bärsärk +1T6 för kraftfullt...hmmm 0b10T6+2...) Han slår de stackars människorna i småbitar. Efter att ha slitit vegetationen i småbitar den också (inte så hög psy) sätter han sig ner o pustar ut. Då ser han en tredje människa, på andra sidan en klyfta. Vanligtvis finns det en repbro, men den har människan klokt nog huggit ner medans Rumbor var bärsärk. Människan gör fula miner o skriker saker man inte förstår, men det är klart man blir arg! Rumbor vill döda även denna människa, så han sliter tag i en äventyrares kortbåge (han hette Leffe o hade 11 i sty). Personen på andra sidan börjar springa iväg, men Rumbor skjuter honom på 25 meter. (ja, han träffar!) Då gör Rumbor ob1T6 för bågen, +ob3T6 för sig själv, ob4T6. Den sista människan blir träffad i lungan o dör en plågsam död i djungeln.

Så, vad är det jag vill ha sagt?
Jo, att bågen som Rumbor plockade upp var ju Leffes båge. Antagligen så har Leffe en båge som är anpassad just för hans styrka, dvs att han kan använda hela spännvidden på bågen. Rumbor, som har 15 mer i sty, kommer med all sannolikhet bara att slita sönder strängen om han försöker skjuta med den! Den är helt enkelt inte anpassad till honom. Om vi då tänker oss att han inser att han är jättestark, o tar det lugnt, så kommer det dels att bli krångligt att skjuta (blir konstigt att sikta när man inte tar i), dels så kommer han ju göra skada som leffe (ob1T6 istället för 0b3T6).
Mera är att om Rumbor har en kortbåge, så kan ni ge er fan på att stykravet för den inte är 8! Det kommer snarare ligga på 22...helt enkelt för att det vore bara fånigt annars. Han kan inte använda en båge på ett vettigt sätt om den inte är så hårt spänd. Och nej, den ska inte göra mer i skada. Att den har så mycket högre stykrav visar ju bara att den används av någon med högre sty, alltså gör den mer i skada på grund av det. Det är ju inte själva det hur hårt spänd den är, det är att man kan använda en så hårt spänd båge.

Så. Ska vi komma till lite regler nu?
Om stykrav. Om en båge är designad för just dig, borde stykravet vara runt din sty. Förslaget är -2 till +4 från din sty. Har nån mindre kan de inte använda den (som vanligt). Har de mer kan de fortfarande använda bågen, men de får +ob1T6 på att träffa o gör skada som om man använde max stykravet.
Alltså. Jag, Olle, får en långbåge gjord till mig. Jag har 14 i sty. Stykravet kommer alltså ligga på 12-18. Om nu Rumbor skule plocka upp min båge så får han +ob1T6 och gör ob2T6 i skada (18 i sty).
De bågar som finns beskrivna i boken räknar vi som standardbågar, dvs. de gjordes inte för någon speciell, utan bara för att vara bågar som de flesta kan använda. Alltså, utgå från de vanliga stykraven, lägg på 2 för att hitta vilken sty de är tänkta till..:)
Det borde inte finnas några hinder mot att göra mesigare bågar, designade för folk med tex 5 i sty. Kommer dock inte att göra så ont...
En skillnad det ska vara är att räckvidden ändras beroende på vad den är tänkt för. Använd den som finns för hårt spända vapen. Utgå från den standadiserade tänka styrkan. Om ett vapen är tänkt för högre grundskada, använd avståndsökningen. Gör det för varje ökning av grundskada. Om den är tänkt för lägre grundskada, sänk räckvidden. Nu inser man också att de fick lite extra i skada, eftersom man gör mer i skada på korta avstånd. Tänk på det, inga skadebonusar rakt av.

Så, känner mig rätt nöjd. Kommentarer!
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Idén om att bågar inte har någon grundchans tog vi till oss med öppna armar. Vad gäller skadan så gillar jag mitt alternativ mycket bättre. Om Olle skjuter en pil i dig på 5 meter o Per skjuter en pil i dig på 5 meter så kvittar det ganska mycket hur bra de är. Skadebonus för avståndsvapen kan man få, men hos oss börjar ökningen på FV 20. Om ditt tal om fummel på långa avstånd...tja. Är inte så dumt. Vi använder systemet när man siktar, att först slår man den grundläggande svårigheten, sen slår man extra tärningar för träff/delområden. Bara på de första som man får perfekt/fummel. Om man står still och siktar får alla precisionsanfall, oavsett om de inte har det. Man måste sikta på ett delområde. Missar man delområdet hamnar man på den allmänna tabellen, inte träffområdet.

Dessutom...om jag har 4 i syn kan jag fortfarande skjuta en man på 100 meter med min båge../images/icons/wink.gif har ett alternativt sytem på gång baserat på syn.../images/icons/smile.gif
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Jättebra

Det enda jag kan tillägga är att bågar nog inte är de enda vapen som anpassas efter sina ägare. Egentligen gäller detsamma svärd, yxor o.s.v... Är vapnet för lätt kommer man inte kunna lagra tillräckligt med rörelseenergi i det för att det skall bli ett saftigt hugg och då borde man heller inte få full skadebonus.
Vad styrkekrav och olika skadlighet för olika vapen egentligen försöker modellera är just denna enkla princip: är man stark kan man använda ett tungt vapen effektivt och därmed göra mer skada. Alla former av skadebonus skulle egentligen kunna ersättas med individanpassade vapen och regeln :"om man är mycket starkare än vapnets styrkekrav: +ob1T6 skada".

Så gör jag (om man bortser från att jag inte använder eons regler alls :gremsmile:
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Re: Jättebra

Word.

Du borde vara med någon gång.../images/icons/smile.gif

Så kan vi ge dig nåt vapen som gör mycket skada så du får slå obtärningar i högar!
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
räknade lite på det...

Rumbors kortbåge, som ju är anpassad till ob3T6, är 4 nivåer högre än den vanliga. När jag räknade på avstånden fick den:
10-30-105-260 (avrundat). han kan alltså skjuta mer än dubbelt så långt som en vanlig kortbåge. Nu är inte det så intressant, för det ska in en träffchans baserad på syn....få se nu, vi gör ett utkast på det också.

Kort: 10 meter. (har alltid velat ha kort på 10)
Normalt: Syn*3
Långt: Syn*6
Mkt långt: Syn*10
För varje extra tärning man vill slå över det, räkna på syn*5 till.

Rumbor, som har 12 i syn, får alltså 10-35-70-120-180 (avrundat) i avstånd med sin båge. Det är alltså svårigheten för att träffa, medans de andra avstånden är hur mycket skada man gör (och hur långt bågen når). Sedan har jag fundering på om svårigheten ska modifieras av vapnet, beroende på precision i det o så...hur mycket kommer pilen börja wobbla o så...Kortbåge får nog nåt sånt här: Normalt -5, Långt -10, Mkt långt -15. Då är avstånden nu 10-30-60-105-165. Känns det inte bra för alla?
 

Khronos

Veteran
Joined
22 Apr 2002
Messages
48
Location
Skövde
Ob 10 T-6+2 i skada, hur orkar ni. Trodde inte rollspel gick ut på att lära sig matte, men jag har kanske fel !

Mitt tips är att byta stridssystem, har jag sakt det förut ?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Jättebra

Du borde vara med någon gång...

Får jag spela en lönnmördar-missla? /images/icons/grin.gif

Så kan vi ge dig nåt vapen som gör mycket skada så du får slå obtärningar i högar!

Du förstår väl att jag inte kan använda något annat vapen än en gaffel. Det skulle möjligtvis vara en dresserad kanin då. (eller, givet statistikens obönhörliga lagar, en ganska stor flock dresserade kaniner) /images/icons/smile.gif
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Rumbor, som har 15 mer i sty, kommer med all sannolikhet bara att slita sönder strängen om han försöker skjuta med den!

Rumbors styrka har i det här fallet nästintill ingenting med saken att göra. Det spelar ingen roll om han så hade haft 100 mer i styrka - bågen skulle funka fint för honom ändå (fast den skulle fortfarande vara lika klen som när Leffe använde den). Skulle han däremot haft armar som var exempelvis 50cm längre än Leffes så skulle bågen nog börjat protestera....Men skulle den bara hålla ihop så skulle den bli kraftigare pga det längre draget.
Så länge man har styrka nog att dra bågen så är det draglängd och enbart draglängd som kan påverka kraften i bågen.

/Tobbelobbe
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Hela båg skiten är väl fel. Så vitt jag vet så behöver man väl vara stark för att använda den typen av bågar som dom använder. Vill säga att styrke kraven i Eon inte är realistiska. Rätta mig om jag har fel. Men en normal båge har väl 45 punds kraft. Vilket är 90 eller 22,5 kg med en hand. Det är tungt. Man borde vara starkare en 8.
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Någon "normal" båge som sådan existerar inte. Dragstyrkan varierar ju alltid från person till person och användningsområde.
Men, en normalt byggd vuxen människa (medelsvensson) som har lite erfarenhet av bågskytte har inga som helst problem att skjuta med en 45-pundare. Däremot om samma medelsvensson aldrig har skjutit båge förut har han med all sannolikhet inte en chans att dra bågen fullt ut.

/Tobbelobbe - har sett stora starka karlar misslyckas med att dra upp en liten ynka 25-punds båge ;-)
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Re: Kanniner OT

En dresserad vit, mördarkannin! (Skada, Ob12T6+5, FV 30, hoppar alltid mot halsen) :)

Kan endast dödas med heliga handgranater.
 

cernael

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
250
Location
Ystad, Sverige
Liten tanke

Hårdare spända bågar borde ha en flackare pilbana, som gör det lättare att träffa på avstånd.

/Cernael san
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Re: Jättebra

"Får jag spela en lönnmördar-missla? "

Klart att du får! Vi håller inte så hårt på traditionerna.

Annars...om dragkraft, det är väl precis vad jag sa?
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
"Ob 10 T-6+2 i skada, hur orkar ni. Trodde inte rollspel gick ut på att lära sig matte, men jag har kanske fel !"

Förstår inte riktigt vad matte hade med detta att göra? dessutom är ju Rumbor bara min exempelperson...den läskigaste rp vi nånsin gjort gjorde ob7T6+2....(om man bara tittar på skada alltså)

"Mitt tips är att byta stridssystem, har jag sakt det förut ? " [sic!]

Eller modda det så att det funkar!/images/icons/wink.gif
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Jättebra

Annars...om dragkraft, det är väl precis vad jag sa?

Det såg väldigt rimligt ut... Man klassar ju t.o.m. bågar i dess dragkraft. Om något är en 120 kilopondbåge så är det en 120-kilopondbåge även för Bergatrollet Gremnir. (*snap* /images/icons/smile.gif)
 

Alvdräpe

Veteran
Joined
16 Feb 2001
Messages
69
Re: Jättebra

"Får jag spela en lönnmördar-missla? "

Hade inte du en idé om en kragghatande missla en gång i tiden? Vill minnas att han skulle skylla sin familjs död på kraggisarnas överbeskyddande tendenser samt allmänna klantighet, och viga sitt liv åt att lära andra misslor att vara brutala.
Något åt det hållet var det i alla fall.

"Du förstår väl att jag inte kan använda något annat vapen än en gaffel. Det skulle möjligtvis vara en dresserad kanin då. (eller, givet statistikens obönhörliga lagar, en ganska stor flock dresserade kaniner)"

Så länge vi kan tvinga dig att slå absurda mängder ObT6:or är vi nöjda. Förr eller senare kommer du lära dig älska det. Eller gå under i helvetiska plågor.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Jättebra

Hade inte du en idé om en kragghatande missla en gång i tiden? Vill minnas att han skulle skylla sin familjs död på kraggisarnas överbeskyddande tendenser samt allmänna klantighet, och viga sitt liv åt att lära andra misslor att vara brutala.
Något åt det hållet var det i alla fall.


Japp! Kragg är onda! Befria er från förtrycket!

Så länge vi kan tvinga dig att slå absurda mängder ObT6:or är vi nöjda. Förr eller senare kommer du lära dig älska det. Eller gå under i helvetiska plågor.

AArrgghhhh!!!!
 
Top