Nekromanti Bågar, bågar, bågar..och armborst

Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
I den här tråden talade jag om vissa problem med avståndsvapen. Har lite nya saker att säga, så här kommer regler.

Svårigheter för att träffa. Jag vill öka avstånden ganska ordentligt, men lägga till en klasul att så fort något rör på sig i mer än promenadtakt så får man +ob1T6 på att träffa.
Avstånd för att träffa:
Kort -10 (armborst 15)
Normalt - Syn*4
Långt - Syn*8
Mycket långt - Syn*12
Extremt långt - Syn*16

Ni förstår...
På det ska vi lägga en modifikation som beror på vilket vapen vi skjuter med. Förts hade jag tänkt att det skulle vara ett fast värde, säg att kortbåge skulle ha -20 på långt. Problemet då blev att det inte är konsekvent, en person med 20 i syn får obetydlig skillnad, medans någon med 5 förlorar hela avståndet. Lösningen blev att uttrycka svårigheterna för att träffa med en förlust per avståndsenhet. (nu låter jag krånglig). I stil med: Kortbåge, -1/10. Det betyder att för varje 10 meter man skulle ha på det svårighetsavståndet så sänker man avståndet med 1 meter.
Efter det insåg jag att armborst borde vara riktigt bra på just detta på de korta avstånden, men förlora den fördelen på långa avstånd, när man inte längre kan se direkt var man skjuter. Då ville jag ha ett sådant värde för varje avstånd (normalt, långt, mycket långt). Kortbåge hade då -1/15, -1/10, -1/5, för att visa på kortbågens tappade styrka på långa håll, vilket gör att pilen inte går lika rakt, svårare att träffa.
Ska vi ta ett exempel så långt?
Pelle har 12 i Syn. Pelle har en kortbåge. Först kan vi räkna ut Pelles avståndssvårigheter.
Kort=10, Normalt (syn*4)=48, Långt (syn*8)=96, Mycket långt (syn*12)=144. Nu ändrar vi för kortbågen. Kort=10, Normalt (48-48/15)=45, Långt (96-96/10)=86, Mycket långt (144-144/5)=115.
Detta är pelles olika gränser för hur svårt det är att träffa. Om han vill skjuta någon på maxavstånden för kortbåge (125 meter) så får han alltså ob6T6. Man behåller fortfarande skadeavstånden från boken. Skadeavstånden kan ändras genom det vi går igenom nu.

Nu återkommer vi till det jag talade om i förra tråden. Tänker inte gå igenom allt igen, lösningen står kvar. Vad jag vill ändra på är stykravens vidd. Vill öka vidden till -2 och +5 från det tänkta värdet. (istället för -2 o +4). Sen har det slagit mig att om skadeavstånden ökas på detta sätt, kan det då inte tänkas att pilen går rakare fram till sitt mål? Ska man ändra vapnets modifiationer för de olika träffavstånden när skadeavstånden ändras? Föreslår att man ökar nämnaren med 20% för varje ökat skadeavstånd. Om man skulle ha positiv träffmodifiering, sänk nämnaren istället.
Nu vill ni verkligen ha ett till exempel.
Pelle har fortfarande sin båge. Vad vi inte talade om är att han har 18 i styrka. han skulle inte ens kunna använda en vanlig kortbåge (som ju får maxsty på 15). han har sett till att få en båge gjord till sig själv. Bågmästaren har spänt den till sty 18, ob2T6 skada. En vanlig kortbåge är spänd till sty 10, ob1T6 skada. Alltså ska vi öka skadeavstånden 2 gånger (2 steg uppåt på grundskadan)
Skadeavstånden blir: Kort (5*1.2*1.2)=7, Normalt (15*1.2*1.2)=22, Långt (50*1.2*1.2)=72, Mycket långt (125*1.2*1.2)=180.
Hans kortbåge går nu 180 meter som maxavstånd.
Träffavstånden blir ändrade till:
Kort=10, Normalt (48-48/(15*1.2*1.2))=46, Långt (96-96/(10*1.2*1.2))=89, Mycket långt (144-144/(5*1.2*1.2))=124
Sen föreslår jag att man rundar av siffror. Så här ser Pelles båge ut:
Träffavstånd: 10-45-90-125
Skadeavstånd: 5-20-70-180

Vad gäller de extrema avstånden undrar ni nu? Vilken modifikation till träff får man där? Om vapnet hade bättre än -1/5, sänk till det. hade det så, sänk nämnaren med 1. Gör så för varje extra nivå ni försöker skjuta på. Varför nu någon skulle försöka skjuta på ob7T6...

Glöm inte att ge en tärning svårare så fort något rör sig.
Glöm nu inte heller att alla som siktar en runda automatiskt får precisionsanfall och måste sikta på ett delområde. Om anfallet missar delområdet träffar man på den allmänna tabellen. På avstånd över Mycket långt gäller inte detta längre. Där kan man inte sikta ordentligt, träffar alltid allmänna tabellen.

Tror jag fått med det jag ville säga.
Undrar om någon orkade läsa hit?

Ha det bra. :gremwink:

Om ni ber snällt ger jag lite avståndsmodifikationer för vapen.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Wow... jag är lite förstummad över ditt arbete. Du gillar regler, va? Imponerande insats.

Jag måste erkänna att jag inte riktigt orkar sätta mig in i allt, för det blir uppenbart alldeles för mycket slit för min smak. (Jag har ändå läst 2-3 gånger...) Däremot har jag en allmän invändning mot att låta SYN styra avståndet såpass mycket. Ligger inte problemet främst i att vid längre avstånd så får man börja sikta i bana, skjuta indirekt? Då borde inte SYN vara det som avgör mest utan snarast bågens räckvidd (hur långt bort man kan skjuta rätt på målet) och skyttens skicklighet med just båge. Däremot kanske man skulle kunna säga att väldigt låg eller hög SYN ger en modifikation på träffslaget på längre avstånd?

Modifikation för att målet rör sig är definitivt något som saknas i grundreglerna. Jag brukar ge +Ob1T6 om det springer i sidled i förhållande till skytten (alltid om det är på längre än normalt avstånd).

Mvh / Phelan
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Faktum är...jag ser överhuvudtaget inget behov av modifierade regler för avståndsvapen, tycker de är jättebra som de är. Det enda som stör mig är att en genomsnittlig Henéa är för klen för att kunna hantera en noloinbåge tillfredställande...regler för att variera storleken på bågar hade behövts, eller helt sonika en ännu mindre alvbåge...

Men annars kan jag inte direkt se några brister, faktiskt. Vad är det som är så illa att man tvunget måste modifiera reglerna för det?

- Ymir, oförstående
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
"Du gillar regler, va?"

Gillar att fundera.

"..vid längre avstånd så får man börja sikta i bana, skjuta indirekt?"

Absolut. Hur ska jag spegla det? Bågen ger ju inverkan genom att bli olika svåra att träffa med. Skickligheten är ju vad man slår emot, inte det som avgör hur svårt det är, eller hur? Alltså kan man inte säga att skickligheten som spelar roll för hur många tärningar man ska slå. Man kan säga att på det o det avståndet är det lika svårt för alla att träffa, men jag tycker om tanken på skillnad genom syn.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
"Ymir, oförstående"

Kan du motivera alla regler i eonboken? Mycket av det är med mest för att dom kunde göra lite fler regler som behandlade saker. Du får gärna se det här som en frivillig regel. :gremwink:

Bristerna påpekade jag framförallt i det gamla inlägget. Om du vill ha en mindre alvbåge så lär ju henea ha gjort en mindre alvbåge. Vad de sen kallar den spelar väl ingen roll? Om du skulle använda det här systemet skulle de dessutom kunna ha bågar gjorda till dem. De skulle kunna göra bågar till Sty 8, få kortare skadeavstånd.
En till brist som jag anser vara en riktig brist är att syn kvittar. Det spelar ingen roll om jag har 5 eller 18 i Syn. Jag vill att det ska göra det.
Sen tycker jag om tanken på att svårigheten och skadan inte sitter ihop. Att det inte blir jätteskillnad av att springa lite närmare, utan att skadan och svårigheterna kommer ojämnt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Det enda som stör mig är att en genomsnittlig Henéa är för klen för att kunna hantera en noloinbåge tillfredställande..."

Tja, en genomsnittlig människa är för klen för att kunna hantera en långbåge tillfredsställande också (och nu menar jag inte enligt Eons regler utan enligt verkligheten). Och som jag sa, vad spelar det för roll om hälften av henéa inte kan använda bågen när det är den andra hälften som använder den? Vad är problemet?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Noloinproblemet

'Nästan varenda vuxen henéa har en noloin' - Alver - Förbannelsens Folk, sidan 66.

Intrycket som ges i den modulen är kort sagt att så gott som alla vuxna henéa har en noloinbåge. Noloin är något av varmans jaktbåge, en helt annan sak än långbåge, ett vapen som enbart används av skolade skyttar i krig.

- Ymir, som känner igen den här diskussionen
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Men den som har ett högre FV kommer ju träffa oftare på längre avstånd! Är man skicklig klarar man avståndsbedömningen bättre.

Som det är just nu speglar väl de olika avstånden effekten av att skjuta i bana? Om du absolut vill ändra något vore det väl bättre att utgå från STY-krav och räkna med att specialanpassade bågar, extra hårt spända så att STY-kravet precis svarar mot användarens STY, kommer få modifierade värden för kort-normalt-långt-mycket långt. Men det känns som om du kommer skapa en väldans massa extra beräkningar för bågar, men du avgör ju själv om arbetsinsatsen jämfört med ökad spelupplevelse går plus eller minus som effekt av detta.

Mvh / Phelan
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
"..kommer få modifierade värden för kort-normalt-långt-mycket långt"

Det enkla sättet vore ju att bara använda biten om skadeavstånd, och använda det ökade avståndet för svårighet också. Dock så ville jag skilja på skada och svårighet.
 

samiis

Warrior
Joined
20 Sep 2002
Messages
355
Location
Kristianstad
blev för mycket för mig att läsa allt det där på ett lov...

men som jag tog det så skulle en kortbåge kunna skjuta längre än en långbåge, om bara ägaren har tillräckligt bra SYN... ??
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
"men som jag tog det så skulle en kortbåge kunna skjuta längre än en långbåge, om bara ägaren har tillräckligt bra SYN... ??"

Nej. Bågarna går fortfarande lika långt, det var svårigheten för att träffa som förändrades beroende på Syn.
 
Top