Nekromanti Bättre sätt att presentera recensionsstatistik ...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Efter att ha funderat en smula saken har jag beslutat mig för att presentera statistiken över recensenternas kontra besökarnas betyg på Fenix’ rollspelsrecensioner på ett nytt och bättre sätt.

Procent var ett suboptimalt sätt att visa avvikelserna, då skillnaden mellan 1 och 2 är 100 % medan skillnaden mellan 19 och 20 är 5,3 % – trots att det i båda fallen handlar om en skillnad på 1 betygspoäng.

Därför presenteras avvikelserna hädanefter i betygspoäng – avrundat till närmaste heltal. Avrundningarna gör att en betygsskillnad som anges som ±0 kan variera mellan –0,5 (avrundas uppåt till ±0) och +0,4 (avrundas nedåt till ±0). Då betygsskalan sträcker sig från 2 till 20 tycker jag inte att det känns nödvändigt att ha en noggrannhet på delar av poäng.

När jag ändå är i farten passar jag på att ta fram lite mer statistik än tidigare. Tyvärr har jag inte kvar underlagen för mer än den senaste statistiken (oktober 2006), men så här ser den ut:

Antal betygsatta recensioner: 65
Andel recensioner där recensenternas betyg är inom ±1 poäng från besökarnas: 68 %
Andel recensioner där recensenternas betyg är samma som besökarnas: 28 %
Andel recensioner där recensenternas betyg är lägre än besökarnas: 40 %
Andel recensioner där recensenternas betyg är högre än besökarnas: 32 %
Största avvikelse där recensentens betyg är lägre än besökarnas: –4
Största avvikelse där recensentens betyg är högre än besökarnas: +4
Snittavvikelse: ±0
Median: ±0

Och så här fördelar sig avvikelserna:

–4:
–3:
–2: ••••••
–1: ••••••••••••••••••
±0: ••••••••••••••••••
+1: ••••••••
+2: ••••••••
+3: ••••
+4:

Några frågor på detta?
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Antal som röstat!

Det är tämligen relevant att veta hur många som röstat.

Om tre har röstat och de samtliga gett extrema betyg gör det en stor avvikelse, medan om det är 300 som röstat något sånär inom felmarginalen ger det mycket mindre påverkan.

Eller faktorerar du in hur många som röstat?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Re: Antal som röstat!

Det är klart att det spelar in. Spannet på avvikelserna var mycket större när jag började mina mätningar, beroende på att i vissa fall var det bara en enda besökare som röstat – och dessutom helt annorlunda jämfört med recensenten.

Men jag tänker ändå inte redovisa hur många som röstat på varje recension.

Varför?

Jo, för då skulle jag behöva lista samtliga betygsatta recensioner, och den informationen kan alla redan se om de följer länken i mitt inlägg ovan.

Däremot skulle jag kunna lista hur många som röstat totalt, och då förstås även medelvärdet per recension.

Fast det får bli först från och med nästa recensionsstatistikuppdatering, eftersom ett antal besökare har varit inne och röstat sedan jag tog fram oktobersiffrorna.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Det blir fint så!

Sålänge du redovisar hur många som totalt röstade är jag nöjd. Det är bättre än idag och skall väl inte vara väldans mycket merjobb för dig att redovisa heller :gremsmile:.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Det är kanske hemskt att ha en sån åsikt men jag tycker inte att det finns en poäng i att recensenternas betyg ska överensstämma med läsarnas. När jag går på teater är jag alltid mäkta imponerad av att dom ens vågar ställa sig där framm, mitt framför allas blickar utan att rodna. Jag tror dock inte att det vore bra om teaterrecensenterna hade den inställningen...

Jag tror (vilket ju låter elitistiskt och hemskt redan när jag skriver det) att recensenter och är pedagoger, man gör ett arbete som läsare inte mäktar med att utföra själv, nämligen att jämföra olika produkter med varandra, analysera dem objektivt (jag älskar till exempel Filmen G och skulle ge den en tjuga men rent objektivt inser jag att den är skit) och osentimentalt fälla sin dom.

Jag går inte heller med på att alla rollspel som skrivs är bättre än genomsnittet (10:a), men det är ju min smak, och jag tycker att det mesta som görs är skit :gremlaugh:

Hoppas jag inte karvat i utnötta sår med ännu ett Fenix-betyg-inlägg, kunde bara inte hålla fingrarna från tangentbordet.

Jag tycker texterna ofta är mycket bra, det är mest siffrorna som jag vid varje nummers läsning får mig att klia mig skallig.

- Nilo, som inte vill något ont...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Re: Bättre sätt att presentera recensionsstatistik

För det första: betyget 10 (jag antar att du menar 5/5) är inte definierat som ett genomsnitt. "Genomsnittligt bra rollspel" tycker jag saknar mening om man inte har betygsatta rollspel att utgå ifrån. I stället finns det en betygsskala där 5 är definierat som "godkänt".

Sedan är jag lite osäker på vad din poäng är. I de första styckena känns det som om du idealiserar recensenterna (vi är också människor och gör misstag ibland, som att vi inte lyckas hålla oss tillräckligt objektiva, i den mån detta nu är efterstävansvärt) men i slutet verkar du sakna kopplingar mellan betygen och texterna.


/Dimfrost
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Re: Bättre sätt att presentera recensionsstatistik

kanske svamlade jag bortom all mening. jag var nog lite trött när jag skrev det där. Sorry. jag återkommer...

jag menade inte att varken idealiserade recensenterna eller göra ner dom, jag menade rent generellt hur jag tycker om recensioner, inte bara av rollspel, jag tror jag tänkte lite högt.

Jag förstår dock inte riktigt vad du menar med första stycket. Ett omdöme är ju alltid en jämförelse, annat vore ju omöjligt.

Jag tror min poäng är att jag, helt utifrån min egen smak, saknar låga betyg, och min andra viktiga (i mitt tycke) poäng är, att jag inte tycker man ska bry sig om vad läsarna anser om spelen. jag tycker inte det är ett relevant mått på recensionernas "duglighet". Därmed inte sagt att jag inte tycker om recensionerna. De är mycket väl utförda.

Så. Jag börjar känna att det kanske inte är min sak att ha en massa åsikter om just det här ämnet. Ska vi enas om att Fenix är en förbannat bra och nyttig tidning och att jag ibland svamlar bortom all rimlighet? (Därmed inte sagt att jag inte vill att du ska besvara mitt inlägg)

- Nilo
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: Bättre sätt att presentera recensionsstatistik

Jag går inte heller med på att alla rollspel som skrivs är bättre än genomsnittet (10:a), men det är ju min smak, och jag tycker att det mesta som görs är skit
Om alla rollspel får över 10 i betyg så betyder det inte att de alla är bättre än genomsnittet utan bara att de är bättre än "godkänt" på någon av de två delkriterierna. De jämförs alltså inte mot varandra utan mot en fast kvalitetsskala. Det finns inget som säger att 10 skulle vara medelbetyg, det vore snarare sorgligt om hälften av alla spelprodukter inte ens är godkänt bra.

Fast om du tycker att minst hälften inte är godkända så förstår jag att du tycker betygen är för höga. Men det har fortfarande inget med genomsnitt att göra.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Re: Bättre sätt att presentera recensionsstatistik

Jag förstår dock inte riktigt vad du menar med första stycket. Ett omdöme är ju alltid en jämförelse, annat vore ju omöjligt.
Jag menar att 10/20 inte behöver vara genomsnittligt. Man skulle kunna definiera en skala mellan 1 och 10 så att ett fullkomligt genomsnittligt spel får betyget 2, om det man vill göra är just att differentiera bland de bästa spelen.


/Dimfrost
 
Top