Bästa West Marches-upplägget?

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Du ska styra upp en West Marches-kampanj på din trevliga lokala spelbutik.

Tanken är att ha ett gäng spelledare som har öppna bord med jämna mellanrum, med olika konstellationer av spelare som alla hittar på upptåg i samma värld. Respektive omgångs val påverkar nästa omgång, oavsett ifall det blir samma spelare eller inte. Eventuellt ska det även vara öppet för hela spelgrupper att “ansluta” sig till kampanjen och spela på eget håll.

Det ska inte krävas överdrivet mycket prepp mellan spelomgångarna.

  • Vilket spel väljer du? Varför?
  • Vilken spelvärld väljer du (om det inte framgår av spelvalet)? Varför?
  • Hur sköter du rapporteringen mellan spelledarna på ett smidigt sätt?
  • Något annat du tycker är viktigt att tänka på?
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
Jag skulle köra ÅrNoll. Hela upplägget med en Ark där allt utgår från, har för mig att det i reglerna framgår att kartan över Zonen är typ ritad på ett bord av strykarna som kommer tillbaka och delar information.

Rapporteringen mellan spelledarna skulle jag nog köra i Find My Path (om det går att vara flera som loggar in som SL där) och googledrive.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
1. Vad som helst egentligen, men just nu skulle jag vara sugen på Classic Traveller, Cyberpunk 2013, Runequest 2 eller gamla Marvel Superheroes
2. Vår egna som spelledarna skapar gemensamt
3. Discord-server, kanaler för SL-roller, kanaler för spelare, osv. + Google docs med mallar för SLPs, platser, tabeller, grupperingar, företag, rymdskepp osv
4. En kalender där allt som hänt och som planeras fylls i, med olika markeringar för olika grupper osv
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Hur sköter du rapporteringen mellan spelledarna på ett smidigt sätt?
Spelvärlden är beskriven i en wiki, som alla spelledare har tillgång till. Där finns listor på slumpmässiga möten, personer och rykten, beskrivning av de olika regionerna och beskrivningar av olika platser och de rum, invånare och skatter som finns där.

Spelledaren förväntas uppdatera wikin under spelets gång (så den får vara kortfattat skriven) när rollpersonerna gör saker som förändrar världen. Om drakens grotta är beskriven såhär:

* Stort grottrum med droppstenar i taket och golvet.
* Draken Angura den Allätande.
* 3000 gm, 8000 sm, 12000 km, ett slagsvärd med Förtrolla vapen E3.

så kan den efter att rollpersonerna varit där ha uppdaterats till att beskrivas såhär:

* Stort grottrum med droppstenar i taket och golvet och väggar svedda av drakeld.
* Liket efter draken Angura den Allätande.
* 12000 km.
* Längst in i grottan ligger den sönderbrända kroppen av en dvärg, omsorgsfullt täckt av stenar. På väggen har någon hackat in texten "Hjälten Ygul Ektunna föll i strid mot draken. Må hans själ festa i paradiset!"
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Ville ett tag göra en west marsches-kampanj till Coriolis med ett stjärnsystem som man utforskar. Men det är ju en del jobb.så lutar åt Mutant: År noll jag med.

Post-apoc i Sverige känns rimligt, då alla kan hyggligt snabbt få ramarna av världen.
Zonen är också tillräckligt meckig att ta sig igenom för att avstånden ska bli rimliga.

Återrapportingen hade jag gjort genom att skaffa en superstor korkplattevägg och slitna papper där alla spelarna får skriva ihop en sammanfattning på typ 5-6 meningar. Tanken är att det är Arkens krönikör som samlar ihop alla berättelser om zonen och gör de tillgängliga så får alla möjlighet att läsa. Kan kalla den Gryningsvalvets krönikor eller dylikt. skulle även vara ett bra sätt att locka nya spelare från butiken. 🙂
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag skulle nog välja Swords & Wizardry (eller Basic Fantasy Roleplaying) av några anledningar:
  • Finns sjukt mycket färdiga dungeons som kräver minimal prepp att köra
  • Alla regler finns gratis online
  • Finns väldigt mycket "stattade" monster
  • Finns färdiga slumptabeller för typ allt man kan tänka sig
  • Det går snabbt att rulla fram en RP när nya spelare tillkommer
  • XP funkar som bra incitament (tror jag) för spelare att vilja återvända ofta och äventyra
Edit: glömde rapporteringen... Skulle nog köra något cloudbaserat verktyg där alla SL kan skriva korta spelrapporter. Något enkelt och tillgängligt som exempelvis Google docs.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
OSR D&D, det är lätt, låg power level och levlar gör saker lätta att hantera. Folk kan äventyra ihop även om någon är level 7 och någon level 2.

Dark Motherfucking Sun! Det är tydliga äventyrarplatser, farligt att resa och att folk inte kan läsa löser många problem.

Detaljerade rapporter i typ Google Docs eller en Wiki.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
  • Vilket spel väljer du? Varför?
  • Vilken spelvärld väljer du (om det inte framgår av spelvalet)? Varför?
Jag skulle vilja slå ett slag för Fornsaga.
  • Fornnordisk järnålder är perfekt för att skapa just känslan av att vara i utkanten av världen.
  • Hexgeneratorn är riktigt ball.
  • Går att generera byar (nåja)
  • Alla rollpersoner har egna frågeställningar som spelarna vill besvara
  • Finns säsongs- och tillverkningsregler, även om jag inte vet hur väl speltestade de är.
  • Ett gediget regelsystem, åtminstone från vad jag minns om det när jag körde spelet för tre år sedan
  • Bra ensidestext som pitchar världen. Folk känner dessutom till världen.
  • Hur sköter du rapporteringen mellan spelledarna på ett smidigt sätt?
Kanske genom att spelarna också är roterande spelledare?

Annars en Discord-kanal där folk skriver och så är det en person (eller bot) som sitter och uppdaterar en wiki.

För kartor hade jag kanske gjort en app, eftersom den utökas och förändras allt eftersom.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
En variant om du inte vill göra Fantasy är att köra Kuf.

Okej, så gör såhär:

1: Skapa bitarna av världen som är i ”verkligheten” tillsammans. Så det kan vara en friskola i Skövde. Eller New York Citys smutsiga gator på 80-talet. Eller vad ni nu vill.

2: Varje spelledare tar rollen som olika Yttre gudar eller andra varelser bortom barriären. Så ”dungeonsen” och de andra sakerna i den andra dimensionen är olika beroende på vilken spelledare det är! Spelledaren Kajsa är ju Cthulhu medan Omar är Nyarlothothep så det finns andra saker i skuggorna beroende på vilken av dem som är närmast verkligheten nu (vem som spelleder).

3: Nu behöver man kommunicera om mycket mindre mellan spelledarna. Egentligen bara om något ändrats på ”Verklighetetssidan”.


4: Kuf är inte så fokuserat på våld, så har du spelare som vill slåss taktiskt måste man bygga utifrån det. Det går att göra (det är få Kuf grejer jag spelledit där inte folk slåss med varandra med baseball trän och magiska förmågor (men jag är jag)) men våld är inte centralt.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Du ska styra upp en West Marches-kampanj på din trevliga lokala spelbutik.

Tanken är att ha ett gäng spelledare som har öppna bord med jämna mellanrum, med olika konstellationer av spelare som alla hittar på upptåg i samma värld. Respektive omgångs val påverkar nästa omgång, oavsett ifall det blir samma spelare eller inte. Eventuellt ska det även vara öppet för hela spelgrupper att “ansluta” sig till kampanjen och spela på eget håll.

Det ska inte krävas överdrivet mycket prepp mellan spelomgångarna.

  • Vilket spel väljer du? Varför?
  • Vilken spelvärld väljer du (om det inte framgår av spelvalet)? Varför?
  • Hur sköter du rapporteringen mellan spelledarna på ett smidigt sätt?
  • Något annat du tycker är viktigt att tänka på?
1. "OSR", med Knave/Knape för de som inte har någon preferens för något annat. Snabbt, enkelt, billigt, och om din gubbe dör kan du snabbt göra en ny så du kan fortsätta spela.
2. Egen, så spelarna får upptäcka något helt från början. Och så slipper man att något UFO har pluggat in settingens alla detaljer och sedan sitter och drygar sig mot spelledarna. Spelbutiker som spelplats är vad de är...
3. Jag tycker att webforum som WRNU är fantastiska. Jämfört med alternativen så behålls historik, och det är lätt att fortsätta gamla diskussioner, jag tänker mig att ett sådant, slutet dito så spelledarna inte spoilar sig av misstag.
4. Rapporteringen mellan spelarna är minst lika viktig som den mellan spelledarna. West Marches är ju lite mer än "delad spelvärld", tanken är ju att man skall prova och spela med olika människor, inte bara bita sig fast i en grupp med en fast spelledare. Hur ser spelarna till att andra får del av deras ledtrådar och utforskning?
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
1.Väsen är nog också ypperligt för ändamålet. Finns en tydlig bas i spelet som också utvecklas ju mer som spelas, just det tror jag är svårt att komma så långt med om man bara har en spelgrupp som spelar några timmar i veckan.
2. Kasta in mysterier var som helst, fördelen med Väsen jämfört med ex ÅrNoll eller en stor Dunge/liknande är att det inte är något hexcrawl med avklarade rutor som "de där andra" redan utforskat. Om en grupp redan röjt upp bland trollen i Bylinge så är det inget som hindrar att en annan grupp fördriver maran i samma by.
3. Delade dokument, typ drive eller wiki, kanske en discord där det kan diskuteras och planeras mellan speltillfällena.
4. Samplanering så det inte blir upprepning kanske
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Stort tack för alla tips och tankar hittills!

Ett alternativt jag har övervägt är att köra Blades in the Dark, där alla rollpersoner är med i samma kriminella gäng. Det blir ju inte riktigt West Marches, då man heistar och intrigerar i en stad, snarare än utforskar vildmark.

Vi får se var det landar, men det är toppen att få med lite olika vinklar till de andra potentiella spelledarna, så att vi kan enas om något som känns inspirerande och vettigt.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,059
Jag hade också siktat på att köra Mutant År Noll och förlagt Arken till hemorten för igenkänning, men ändå inte. Apokalypsen har ju gjort ett och annat med omgivningarna.

För fantasy hade jag valt Svärdets sång. Känns som att både det och MÅ0 är mycket väl lämpade för West Marches-spel. Det är också en fördel att de finns på både svenska och engelska, och är lätta att få tag på.
 
Top