Bästa världsboken på svenska

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Jag har ett projekt jag vill göra. Men jag behöver en riktigt bra världsbok på svenska. Stadsböcker, landsböcker med mera är fine. Vilken är bäst?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Zonernas zoologi, fast den räknas kanske inte? Är också svag för mycket av settingmaterialet som finns i MUA spelarbok, men där ligger det insprängt bland en massa annat, så det är inte heller ett jättebra exempel...

Lintovaffären (Oktoberlandet)

Annars ovanstående.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Känns annars som renodlade världsböcker inte längre är på modet. Försökte tänka på aktuella svenska spel och kom inte på många. Det är väl Eon då?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Känns annars som renodlade världsböcker inte längre är på modet. Försökte tänka på aktuella svenska spel och kom inte på många. Det är väl Eon då?
En världsbok utan äventyr är lite meh, hellre ett äventyr som innehåller lite världsinformation isf.
Men helst ett ordentligt äventyr OCH en världsbok - more is more, som någon sa.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Damarien (Eon IV) och Thalamur (Eon III) är de bästa jag läst på svenska. Världsbeskrivningen i grundboken till DoD Chronopia är också magnifik.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Beror lite på vilken del du är ute efter, om det är hur det eventuellt är uppspaltat, nivån av detaljer eller stämningen i språket. Mitt val är Terone.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Bäst skriven av de jag har läst är tveklöst Trakorien. Den är också full att liv, krokar, infall, upptåg.

Kandra är inte i samma klass, men det finns mycket att gilla i den.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Bäst skriven av de jag har läst är tveklöst Trakorien. Den är också full att liv, krokar, infall, upptåg.

Kandra är inte i samma klass, men det finns mycket att gilla i den.
Trakorien har kanske bästa konsten i en Svensk rollspelsbok. Det är typ nakna kvinnor med för många ben och vikingar på enorma tusenfotingarna men alltihop ser ut som bilderna i en gammal Sovjetisk skolbok. Det ser ut som mardrömsvisionerna jag har när jag är febrig.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Alltså Kandra i all ära, men jag har haft anledning att återvända till den och blev helt förbluffad över hur slätstruken den var. Baksidestexten säger nästan allt.

"Kandra - Staden som en gång i tiden var ett vadställe men som nu är en handelsstad."

Det är typ som Keep on the Borderland men utan Borderland. Men det sagt så älskar jag kandra, och bara namnet ger mig gåshud.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Alltså Kandra i all ära, men jag har haft anledning att återvända till den och blev helt förbluffad över hur slätstruken den var. Baksidestexten säger nästan allt.

"Kandra - Staden som en gång i tiden var ett vadställe men som nu är en handelsstad."

Det är typ som Keep on the Borderland men utan Borderland. Men det sagt så älskar jag kandra, och bara namnet ger mig gåshud.
Gav inte Enhörningens horn lite mer fluff till Kandra?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Gav inte Enhörningens horn lite mer fluff till Kandra?
Ah, Enhörningens hörn. Mycket underskattat 😉. Men nä, det gjorde det inte, tvärtom förutsatte det om något att man hade Kandra för att göra sista delen av äventyret rättvisa.
 
Top