Nekromanti Bästa template + monster?

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag älskar templates, de kan förvandla en varelse till något helt annat, både kosmetiskt och spelmässigt. Nu undrar jag, vad är de coolaste template + monsterkombinationer ni kan komma på? Både de som bara är tuffa i största allmänhet (allt blir exempelvis häftigt med Insectile och Reptile-templaterna) såväl de som är grymma spelmässigt; som gör ett monster jättefarligt eller som ändrar dess roll markant.

Jag är så lökig så jag bara... öh, "Wood Elemental Grell borde vara bra. Flyghastigheten påverkas inte, den får lite naturligt skydd och det kan den ju behöva, samt en distansattack..." men samtidigt är jag ju medveten om att den kombon inte är riktigt hundraprocentig. Knappt ens halvbra. Fast jag kan tänka mig att den skulle se rätt grym ut.

Så... Era idéer?
 

rks

Warrior
Joined
7 Mar 2004
Messages
227
Location
Stockholm
Jag använder sällan templates och är riktigt usel på det - hade till och med strul att hitta "dire rat" häromsistens...

Vad jag gillar är att leka med abyssal- och celestial-'plates då de ger arketypiska monstrum. I min spelvärlds multiversum är det främst de HÖGA GODA som ger sig in i material plane-politik och då måste såklart de AVGRUNDISKA KRAFTERNA svara med motsvarande mynt. Och så blir det komplott, kompott, konspiration och (inte sällan) strid och krig.

Är det förresten så att man kan applicera hur många templates man vill på varje monstrum?
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Skugg-templaten fran Manual of the Planes rockar. Jag hade en lag-levels kampanjide om en invasion fran shadow plane av goblins och deras kompisar.

Det ballaste med den ar att man forutom lite grejs som alla skuggvarelser har lagger till en del formagor fran en lista, typ mirror image eller formagan att forflytta sig till shadow plane naturligt. W00T!

Min lista hade alltsa goblins (mirror image), hobgoblins (DR 5/+1) och bugbears (cause fear). Goblins var spanare, hobgoblins soldater och bugbears var renegater som var ute efter att skramma folk (tank Monsters, Inc) och egentligen inte vill invadera manniskornas varld for det var for jobbigt.

De hade dire wolves med sig som hade regeneration, och ledningen var givetvis barguests. Sedan fanns det en massa vermin och vanliga djur som bara hade kommit med - jattespindlar som kan mirror image ar scary rent visuellt, och det fanns ocksa en padda som hade cause fear-formagan, folk skulle liksom komma och beratta om det har hemska monstret, och sa var det bara en skuggpadda som anvande sitt naturliga forsvar mot predatorer.

Fran Savage Species finns en sorts ooze-template som ger balla kanonmatsmonster av skrackfilmstyp, men min favorithobby var annars att applicera SS-templates pa manniskor och gora dem till Blixt Gordon-raser (ni vet, skogsfolket, grottfolket, sadana dar latt modifierade manniskor som Blixtan sprang pa hela tiden - i en MAD-parodi fick han mota de varsta, FOLKFOLKET som var precis som manniskor).

Axiomatiska kobolder ar en annan av mina favoriter, det var en galen Lawful Evil trollkarl som hade dom som sina trupper. Kusligt valorganiserade, eftersom axiomatiska monster kan koordinera sig telepatiskt.

Alla templates blir dessutom balla om man applicerar dem pa en shambling mound.

Slutligen finns det en snubbe som heter Jurgen Hubert som gjort en D&D-varld som heter Urbis. I den varlden ar illithid en template. Vanliga mindflayers ar manniska/illithid, men det finns alltsa en hel massa djur och humanoider som ar infekterade av psioniska hjarnkrubbare som fatt balla tentakler och psikrafter och grejs. Den finns pa natet men nu ar jag URL-los sa jag lamnar det som en ovning at folket.

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Är det förresten så att man kan applicera hur många templates man vill på varje monstrum?
Inte riktigt, men nastan. Savage Species hade en grundlig genomgang av det dar, plus i vilken ordning man bor applicera dem.

Erik
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Oh, du är ju lysande

Skugg-templaten fran Manual of the Planes rockar. Jag hade en lag-levels kampanjide om en invasion fran shadow plane av goblins och deras kompisar.

Det ballaste med den ar att man forutom lite grejs som alla skuggvarelser har lagger till en del formagor fran en lista, typ mirror image eller formagan att forflytta sig till shadow plane naturligt. W00T!

Min lista hade alltsa goblins (mirror image), hobgoblins (DR 5/+1) och bugbears (cause fear). Goblins var spanare, hobgoblins soldater och bugbears var renegater som var ute efter att skramma folk (tank Monsters, Inc) och egentligen inte vill invadera manniskornas varld for det var for jobbigt.

De hade dire wolves med sig som hade regeneration, och ledningen var givetvis barguests. Sedan fanns det en massa vermin och vanliga djur som bara hade kommit med - jattespindlar som kan mirror image ar scary rent visuellt, och det fanns ocksa en padda som hade cause fear-formagan, folk skulle liksom komma och beratta om det har hemska monstret, och sa var det bara en skuggpadda som anvande sitt naturliga forsvar mot predatorer.
Låter ju helt tokbra. En av de bästa applikationerna till D&D jag sett i text på år och dar. Kudos.
 

Snurgla

Veteran
Joined
19 Feb 2003
Messages
137
Location
Göteborg
Det är en av skillnaderna mellan 3.0 (som Savage Species) och 3.5, faktiskt. I 3.0 applicerade du alla sorters templates, men du fick göra det i en viss ordning. I 3.5 lades det till requirements för templates (t.ex. any Undead creature), vilket gjorde att man löste det där ändå.
 
Top