Bästa swordfight

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Det har blivit en del häng på hotellrummet här i Göteborg och därmed en hel del planlöst klickande på youtube. Av någon anledning började jag klicka runt på olika svärd-fajter från olika filmer.

Och det i sin tur fick mig att undra, vilka är era favoriter bland svärd-fajter på film? De flesta av oss här gillar ju svär

Jag har två favoriter. Min första är striden mellan Aragorn och Lurtz i Fellowship of the Rings. Tempot, klippningen och koreografin är oklanderlig! Lätt den bästa fajten Jackson fått till i sina filmer om Tolkiens Midgård!


Min andra favorit är duellen från filmen Twilight Samurai. Inte bara för hur snyggt duellen är koreograferad, med minimal klippning och utan musik, men även vad duellen avslöjar om huvudpersonen. Riktigt bra gjort!


Så, ge mig era favoritscener med svärdfajter! 😊
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Så, ge mig era favoritscener med svärdfajter! 😊
Flera bra har ju redan listats, men ingen sån här lista är komplett utan duellen från Rob Roy.


— · — · — · — · —

Sen har vi den här, kanske den bästa svärdsfajten från Star Wars, alla kategorier, där minst 95% är build-up + aftermath. Det börjar inte förrän typ en minut in, men jag skulle rekommendera att man tar sig tre minuter och tittar på hela.

 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,109
Med risk för att gå vagt OT.

Bästa fighten alla kategorier (om än med vapen som inte är enbart svärd, men det förekommer svärd i fighten) är: musikfighten från Kung Fu Hustle:


Sedan är jag också svag för Hero, som har många bra strider. Bland annat ”nameless vs sky”. Älskar den där tropen när en av kombattanterna behåller sitt vapen i skidan tills hen möter en *riktig* motståndare.

 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
247
Vet inte om den här kvalificerar sig (svärden dyker upp lite senare än ”vanligt” kan man säga). Men den är välkoreograferad och grisig. Sedan att deras stamina är way för maxed out är ju en annan femma.

 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,977
Location
Göteborg
Det har blivit en del häng på hotellrummet här i Göteborg och därmed en hel del planlöst klickande på youtube. Av någon anledning började jag klicka runt på olika svärd-fajter från olika filmer.

Och det i sin tur fick mig att undra, vilka är era favoriter bland svärd-fajter på film? De flesta av oss här gillar ju svär

Jag har två favoriter. Min första är striden mellan Aragorn och Lurtz i Fellowship of the Rings. Tempot, klippningen och koreografin är oklanderlig! Lätt den bästa fajten Jackson fått till i sina filmer om Tolkiens Midgård!


Min andra favorit är duellen från filmen Twilight Samurai. Inte bara för hur snyggt duellen är koreograferad, med minimal klippning och utan musik, men även vad duellen avslöjar om huvudpersonen. Riktigt bra gjort!


Så, ge mig era favoritscener med svärdfajter! 😊
Crying Freeman:
[/URL]
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Rob Roy är alltid mitt go to-val när den här frågan kommer upp. Men den har redan nämnts så det får bli ett +1 på den.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,921
Location
Ludvika
Fighten mellan Indigo och Mannen i Svart från Princess Bride som Blongo redan länkat till är så klart den absolut bästa.

Men jag håller nog fram den här från "De Fyra Musketörerna" som en god tvåa:


Den är skitig och lorting, full av tjuvnyp och desperation, och framför allt blir de stridande helt jäkla utmattade. Värjor (well, den här typen av värja. Eller "rapier" som frankofilerna gillar att kalla dem) är fan i mig tyngre än vad man ofta tror!
 
Top