Bästa svenska spelrapporterna

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Vilka är de bästa spelrapporterna/actual play rapporterna/spelreferaten på svenska? Bara i text, inga podcast eller videos.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Vilka är de bästa spelrapporterna/actual play rapporterna/spelreferaten på svenska? Bara i text, inga podcast eller videos.
En av alla trådar med minikrönikor, säger jag tex
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Har för mig att folk pratat väldigt gott om Tomas Härenstams krönika i Mutant: UA som publicerades på mutant.nu på förr-i-världen-tiden. Ingen aning om hur man hittar den idag, dock.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Den är knappast bäst, särskilt inte om man vill ha en fullständig bild av vad som faktiskt hänt, men jag tycker att mina spelare gjort ett finfint jobb med krönikan till våran kampanj i Världsrymdens vagabonder, nu pausad till förmån för något mer Discord-vänligt.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Har för mig att folk pratat väldigt gott om Tomas Härenstams krönika i Mutant: UA som publicerades på mutant.nu på förr-i-världen-tiden. Ingen aning om hur man hittar den idag, dock.
Tomas skrev två och jag har dem om det är intressant. Det är bland det bästa jag läst. Även von Vinkelslips MUA-krönika Skrot, svett och tårar är grymt bra (och pågår vad jag vet ännu).
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Själv skrev jag en krönika från vårt kampanjspel av Den Femte Konfluxen som just nu sträcker sig från april 2008 - juli 2017 då den av oklara anledningar tog uppehåll.

Dokumenterade även vårt kampanjspel från Mos Mosel, I reptilmännens klor och Den Grå Döden (original) aug 2010 - maj 2012.

Oklart hur bra detta är. Skönheten sitter som bekant i betraktarens öga... :)
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Den här. För att den dels är precis varför Trollbabe fortfarande är ett av de bästa. Dels för att det är en fin berättelse. Men framförallt för att den tar sådan bra balans mellan att berätta vad som skedde i spelet och vid spelbordet. En spelrapport får inte bara vara ett återberätta de av fiktionen i spelet. Jag vill ha fiktionen men samtidigt reglerna synliga. Spelarnas ooc-kommentarer. Höra skratten och tystnaden. SLs tankar. Osv.

 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
... bra balans mellan att berätta vad som skedde i spelet och vid spelbordet. En spelrapport får inte bara vara ett återberätta de av fiktionen i spelet. Jag vill ha fiktionen men samtidigt reglerna synliga. Spelarnas ooc-kommentarer. Höra skratten och tystnaden. SLs tankar. Osv.
Jag håller helt med om detta. Att bara läsa andras prosa om sina spelmöten funkar inte för mig, jag zoomar ut även om det är välskrivet (vilket det ibland är på det här forumet). Jag behöver meta-nivån också, då blir det mycket mer intressant och också givande, utvecklande, lärorikt.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Man blir ju nyfiken på syftet här. Recension? Inspiration? Nytt projekt à la världsbok-uppslag-per-sida? Annat?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag är sjuk imponerad över hur länge man vidhöll skrivandet! Jag ska läsa hela! :D
Jag har fått ganska hardcore bevis på att jag är en passionerad person (på gott och ont) som när jag väl fastnar för något lägger 700%... allt ifrån blogg-krönikor, via veckor av warhammer-konvertering för Trakorien (innan Svavelvinter RPG kom), via att ha sett filmhistoriens "bästa" filmer 1896-2004, till 1000+ uppladdade filer på en anonym dansk scenariosajt...

Ja, jag behöver antagligen hjälp... :D
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Vill även flika in två andra textbaserade Konflux-rapporter. "Steinristen" av Axel Henriksson och "Svavelvinterkrönikan" av Roney Lundell. Länkarna till båda dessa är tragiskt nog döda, MEN jag har iaf Steinristen PDF:en kvar (strax under 270 sidor).

@Brior kanske vet om Roney har sparat sin någonstans?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Jag har fått ganska hardcore bevis på att jag är en passionerad person (på gott och ont) som när jag väl fastnar för något lägger 700%... allt ifrån blogg-krönikor, via veckor av warhammer-konvertering för Trakorien (innan Svavelvinter RPG kom), via att ha sett filmhistoriens "bästa" filmer 1896-2004, till 1000+ uppladdade filer på en anonym dansk scenariosajt...

Ja, jag behöver antagligen hjälp... :D
Jag tänker inte hjälpa till, jag tänker enabla så hårt jag bara kan :D
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Något nytt format för mig men följer @Christoffer med stort intresse, mest pga Yoon-Suin men även Burning Wheel.

 
Top