Bästa svenska skurken?

Sen har vi ju Kommandoran, hon var läskig som attans. Från Emil i Lönneberga.

För min del var jag livrädd för Emils koleriska pappa, Anton Svensson (Både gestaltad av Allan Edwall och från bokillustrationerna).
Jag brukade gömma mig bakom TV-soffan när han fick sina utbrott.
Men det var en vanlig enkel konflikträdsla, inte krypande psykologisk skräck som i Staffan Westerbergs barnprogram.
:gremsuck:

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook

Staten och Kapitalet? Har dessutom hört att de sitter i samma båt.

Ett alternativt svar är förstås Ville Vessla. Stig Nyman, den vedervärdige (polis-) mannen från Säffle, är ytterligare ett förslag.

Last edited:
Finns det inga lite mer spektakulära svenska skurkar? Någon som Jokern, Darth Vader, Hannibal Lecter? Jag har svårt att komma på någon.

Finns det inga lite mer spektakulära svenska skurkar? Någon som Jokern, Darth Vader, Hannibal Lecter? Jag har svårt att komma på någon.
Män som hatar kvinnor:
Martin Vanger är nazist, serievåldtäktsman, seriemördare och därtill fostrad till detta av sin likaledes vedervärdige far. Jag tänker att det placerar honom bland de mer spektakulärt onda skurkarna.

Pellefant är en värre Villain Protagonist än till och med Karlsson på taket.

Män som hatar kvinnor:
Martin Vanger är nazist, serievåldtäktsman, seriemördare och därtill fostrad till detta av sin likaledes vedervärdige far. Jag tänker att det placerar honom bland de mer spektakulärt onda skurkarna.
Det är sant. Det jag söker är kanske snarare en skurk med en gimmick eller unikt utseende. Martin Vanger är mer av ett totalt jävla as än en bra serietidningsskurk.

Jag tycker Shagul utifrån rollspel men kanske framförallt utifrån romanerna där han bl.a. våldför sig på Elmesum under åratal.

Moneyman i Beckfilmen med samma namn ligger också högt på svenska listan. Det är svårt osympatiskt att kasta spädbarn från hög balkong på flerfamiljshus.

Biskopen Vergérus i Fanny och Alexander.

Läraren Caligula i Hets.

Förmyndaren Nils Bjurman i Män som hatar kvinnor.

EDIT: "skurk med en gimmick eller unikt utseende" är dessvärre nog fortfarande bara Shagul.

Back