Nekromanti Bästa stridssystemet enl. kampsportare.

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,161
Ganska enkel fråga, ni som håller på med kampsport, fäktning, krogslagsmål etc.
Vilket reglesystem tycker ni simulerar en strid bäst OCH vilket system tycker ni gör det roligast?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Kroppens poesi översätts dåligt till rollspel och jag föredrar abstrakta system där jag kan skapa mina egna taktiska kompositioner som får bli någon form av symbol för den faktiska kampen. Jag har ännu inte sett något spel som ens snuddat vid att simulera den timing och improvisation det innebär att slåss IRL.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Jag håller med Rasmus. Det bästa stridssystemet är ett som låter spelarna fylla i detaljerna. Ju fler detaljer du stoppar in i form av anfallsslag, hitpoints och liknande, desto längre från "realism" hamnar du.

Med det sagt är det nog inte det svar du är ute efter. För mer detaljerade system beror det på vilken typ av fajt du vill simulera. Det är stor skillnad mellan ett slagsmål och en svärdsfajt. Vill du ha ett system som jobbar med svärdsfajter och du inte gillar att abstrahera ned det till ett tärningsslag så vill du nog ha ett som tar hänsyn till räckvidd och avstånd, till exempel.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag har funderat lite på det där. Göra lite teststrider i olika system med Anderson Silva mot Chael Sonnen (det var ett tag sen). Gurps var rätt hyfsat förutom att knockandet inte riktigt funkade. Om jag minns rätt så blev det rätt av eller på om man gjorde skada och gjorde man skada så var det lite för binärt, eller hur man ska säga.

Det som verkar vara problem oftast är utmattning och att man inte blir groggy av slag mot huvudet. Vissa spel saknar helt regler för submissions också. Rätt ofta är brottning väldigt kraftfullt tycks det.

Jag ville helst testa Eon, men hittade inte mina regler tyvärr. De har ju regler för utmattning som kanske funkar. Vad tror Eoniterna?

Sen är det förstås som andra sagt bäst att simulera så lite som möjligt och låta spelarna berätta om man vill ha realism, men det är ju jäkligt trist.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Det finns inget system som kan simulera alla aspekter av strid på något sätt. Jag är helt övertygad om att det är omöjligt att skapa ett sådant system.

Den viktiga frågan är om stridssystemet i ett spel är bra på att lyfta fram den känsla som är lämpligt för det spelet. Det största problemet brukar vara att annars actionfyllda spel får ett långsamt och stelt stridssystem fyllt av onödiga detaljer.

Exempel: Ett skräckrollspel ska ha ett stridssystem där känslor är viktiga och inte fysiska vapendata.

Jag har nästan alltid moddat om stridssystemen i spel jag spelat. Det är dock inte så konstigt eftersom jag oftast moddat om andra regler också. Allt för att få fram den känsla jag vill ha i kampanjen.

Ett stridssystem jag skulle vilja kika på är Noir's. Verkar lovande av de foruminlägg jag sett.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Faehrengaust said:
Ett stridssystem jag skulle vilja kika på är Noir's. Verkar lovande av de foruminlägg jag sett.
Jag skulle precis säga att det känns som om Noir är det som är det som kommit närmast imo.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Noir simulerar imo skjutvapenstrid väldigt bra, det är precis lagom abstrakt samtidigt som det tar hänsyn till helt rätt detaljer (tex är det jätteviktigt att ibland avvakta och försöka skapa en överblick av läget). Den enda brist jag kommer på spontant är att det går åt alldeles för mycket ammo alldeles för fort.

Men IIRC simulerar Noir inte närstrid riktigt lika bra, utan det är primärt med eldstrid som regelsystemet glänser.
 

Måns Bredelius

Veteran
Joined
9 Jan 2013
Messages
121
Location
Stockholm
Inget.

Men det skulle säkert gå att göra ett regelsystem som blir verkligt. Men det skulle bli väldigt tråkigt att spela. VÄLDIGT tråkigt att spela.

Rollspel behöver inte ha verklighets trogna strids sytem. Det är spel vi spelar. Hitta ett datorspel som har verkliga strider. Tekken? nä. Star craft? nä.

Sen är det historier vi frambringar och där behöver man bara det abstrakta. Som att läsa en bok.

Så egentligen funkar ALLA rollspels strids system.

Jag skulle i slutändan säga att. Det bästa strid systemet. Är det systemet du tycker är roligast och bäst att använda. Om det är pölar eller BRP.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Arvidos MC said:
Det var en del snack om The Riddle of Steel på den tiden, t. ex från Herr Nils, forumets största stridsnörd. Kanske kolla in det eller dess efterföljare Blade of the Iron Throne eller Song of Steel.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Riddle_of_Steel
Jag har TRoS och tycker inte det är så fantastiskt. Om man spelar med fäktare som tänker som fäktare så blir striderna rätt realistiska. Ger man spelet till en DnD spelare så tar det bara 5 minuter så försvinner realismen i min-maxandet. Stridssystemet ger möjlighet till realism om alla är med på det, men är samtidigt för öppet för tokoptimeranden.

Dessutom stör jag mig på att stridssystemet har en helt annan mekanik och känsla än resten av spelet. Samtidigt ska jag dock medge att spelet inte alls är dåligt (det finns mycket som är sämre) och har många intressanta idéer. Främst i de delar som inte rör strid...

PS. Författaren till spelet är en riktigt duktig fäktare.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,161
En sak jag tänkt på är två vapen, de flesta verkar ju vara övrens om att man kan träna med ett vapen i varje hand, men när det skall till att slåss så bör man hålla sig till ett. Detta kan jag köpa, men om det inte varit för Myamoto Musashis Fem ringars bok där han, förutom 20 timmars träni g om dagen rekomenderar användandet av två svård när man är i numerärt underläge. Tankar på det?
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
obak said:
Myamoto Musashis Fem ringars bok där han, förutom 20 timmars träni g om dagen rekomenderar användandet av två svård när man är i numerärt underläge. Tankar på det?
20 timmar/dag? när ska man hinna slåss på liv och död?

Två svärd låter som en rimlig chansning i ett extremt trängt läge. Speciellt om man verkar veta vad man sysslar med.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,161
Han angav inga exakta siffror, ville bara mena att han tränade all vaken tid.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
obak said:
En sak jag tänkt på är två vapen, de flesta verkar ju vara övrens om att man kan träna med ett vapen i varje hand, men när det skall till att slåss så bör man hålla sig till ett. Detta kan jag köpa, men om det inte varit för Myamoto Musashis Fem ringars bok där han, förutom 20 timmars träni g om dagen rekomenderar användandet av två svård när man är i numerärt underläge. Tankar på det?
För ungefär 10-15 år sen tränade jag Kendo på en klubb där tränaren snabbt och effektivt slog bambusvärdet ut handen på mig när han kom på mig med att hålla det i en hand. samtidigt som han - likt mystiska kampsportstränare i filmer - skrek att jag var en idiot.
I vuxen ålder skulle jag aldrig ta att någon skrek åt mig att jag var en idiot, inte ens i de lägen som jag faktiskt är en idiot, men i ställt tillskrev den yngre Kofot nån slags visdom till det där.

Några år senare tränade jag naginata på en helt annan klubb där ryktades om att en kille i kendo-klassen som var en jävel på det där med kendo tränade med två svärd och att det var "skitsvårt" att ta poäng mot honom.

Så jag gissar på att det beror på.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
OBD said:
Jag har funderat lite på det där. Göra lite teststrider i olika system med Anderson Silva mot Chael Sonnen (det var ett tag sen). Gurps var rätt hyfsat förutom att knockandet inte riktigt funkade. Om jag minns rätt så blev det rätt av eller på om man gjorde skada och gjorde man skada så var det lite för binärt, eller hur man ska säga.

Det som verkar vara problem oftast är utmattning och att man inte blir groggy av slag mot huvudet. Vissa spel saknar helt regler för submissions också. Rätt ofta är brottning väldigt kraftfullt tycks det.
Detta är ju jäkligt intressant. Om man tittar på mma får man ju för sig att den som träffar den andre på hakan tillräckligt hårt först vinner - iaf om hen följer upp direkt med mer dödliga träffar.

Mystiskt att inget (större) spelsystem tagit upp det mer noggrannt. Det blir väl för ospännande kanske. (Samma gäller för submissions)
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,161
Nån som minns den svenska klassiker wastelands, där dog ju folk oftare pga. chocken än traumat. Iofs så var den tabellen lite väl kännslig eftersom en vanlig knattehockeymatch borde slutat åtminstone med tre komapatienter och en begravning.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Musashi stajlar en hel del ska man veta. Att använda två svärd är inte vanligt, man håller ju med vänstern och styr med högern. En hand bara då och då. Som när man drar/hugger (vänstern håller i sayan då).
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
obak said:
Han angav inga exakta siffror, ville bara mena att han tränade all vaken tid.
..och ändå hade han tid att skriva, måla, resa, duellera och romantisera gångna tider med sina suparkompisar. :gremwink:
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Western hade både omtöcknande och dödlig skada. Jag minns hur en av mina spelare hamnade i situationen att han mountade (no homo) sin motståndare och ground and poundade honom. Spelaren blev irriterad på systemet för att han inte lyckades knocka sin motståndare ur det läget. Det var innan vi kollade på MMA så våra förväntningar på slagsmål var nog mer påverkade av jackie chan än av nån realism.

I western blev det i vart fall de där situationerna när ena sidan får in en smäll och sen kunde mata på med slag för att hålla den andre omtöcknad. Oftast var det dock inte snytingar man gav varandra utan bly.

Western kanske är det bästa rollspelet jag testat för realistiskt våld. Dock får man väl husregla submissions.

Submissions är dock lite för osnyggt för rollspel tror jag. Eftersom det inte finns nån domare som bryter fighten så bänder man till killens arm går av, och det anstår ju inte en hjälte. Dessutom blir det lite fånigt om fighten fortsätter och man måste bryta nåt mer.
 
Top