Nekromanti Bästa stadssupplementet?

Sitter och läser i Cursed Scroll 6: City of Masks till Shadowdark och undrar om man får återuppliva en urgammal tråd såhär?

Tycker City of Masks är fantastiskt spelbart, precis som det mesta jag läst av Kelsey Dionne. Korta men kärnfulla passager som kräver mycket lite fantasi för att bygga timtals äventyr med.

Andra riktigt bra stadssupplement jag har i hyllan är Cthulhu City till Trail of Cthulhu. Planerar fortfarande min west marches-kampanj kring den och så fort barnen är stora nog att jag med gott samvete kan spela en gång i veckan så smäller det.

Mitt absolut bästa stadssupplement - och potentiella favoritrollspelsbok - måste ändå vara Electric Bastionland. Inga städer, varken i rollspel eller annan media, känns lika levande för mig som Bastion.

edit: såg nu att denna tråd har en "nekromanti"-tagg. Jag är inte helt införstådd på vad det betyder, om jag brutit mot en forumregel genom att skriva i den så ber jag om ursäkt!

Last edited:
Vornheim är den bästa. Men jag ser fram mot den där nya till DoD. Givet upphovsmännen kan den bli fantastisk. Krilloan är toppen, men säkert svår att få tag på, tyvärr.

Vill också varmt rekommendera ”101 city encounters for Dungeon Crawl Classics”. Otroligt mysig och inspirerande liten stadsäventyrsmodul.

Har just börjat läsa Arkand till DoD, och så här långt är jag helt hooked! Bara kartan satt jag och detaljstuderade och fantiserade utifrån under bra lång tid. Vid en snabb bläddring kunde jag konstatera att boken dessutom medvetet verkar bryta med klichéer som att alver är smärta och vackra (älskar bilden på den tämligen runda alvdivan!), och den mest hyllade danserskan i staden är – en gift halvling. Bra! Tror detta har potential att bli ”vår”stad lång tid framöver.

Last edited:
Gillar fantasystaden Kindaras i detta Fenix-nummer från 2009. Numret har för övrigt just städer som tema och innehåller ett ganska långt intervjusvep med olika svenska skapare (jag gjorde intervjuerna och skrev även två artiklar till numret). Vet inte om detta nummer går att beställa i tryck fortfarande (möjligen har Åskfågel slutat sälja lösnummer). Numret, som är riktigt matigt, dyker dock upp ganska ofta på Tradera.

https://www.speltidningen.se/fenix2-09.html

Last edited:
Fantasystaden Kindaras i detta Fenix-nummer från 2009 där även jag själv skrivit en del. Numret har för övrigt just städer som tema och innehåller ett ganska långt intervjusvep med olika svenska skapare. Vet inte om det går att beställa i tryck längre (möjligen har Åskfågel slutat sälja lösnummer). Numret dyker dock upp ganska ofta på Tradera.

https://www.speltidningen.se/fenix2-09.html
Letade fram detta nummer, och ja, det ger en hel del bra tips om rollspelsstäder! Påmindes om gamla favoriter som Sandukar (från Noir), men även numrets egen stad Kindaras. Bra grejer!

Helt ärligt så är nog det bästa stads-"supplementet" jag läst om på länge den Casablancakarta/-turistguide från 1943 som @Genesis hittade för ett tag sedan! Mycket coolare eller mer användbart än så kan det inte bli.

Vornheim är den bästa.
Jag gillade Vornheim. Jag använde den som supplement till Planescape och förflyttade äventyren till Sigil. Tabellerna kunde vara rätt användbara för "citycrawl". Även om den kändes lite ostrukturerad och stilen kändes lite väl mycket "stream of consciousness" ibland. Men jag antar det var väl lite av charmen .

Back