Bästa speldesign föreläsningen: Magic: the Gathering: Twenty Years, Twenty Lessons Learned

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,888
Location
The Culture
Det är intressanta saker han tar upp, även om jag känner igen det mesta från hans designkolumn, som jag brukade läsa.

Vad jag saknar är någon form av förslag på hur lektionerna ska tillämpas. Samtliga exempel han tar upp handlar ju om hur de gjorde något, och sedan visade det sig att det blev bra eller dåligt. Ofta visste de inte själva hur det skulle bli. Men hur ska vi göra när vi tillverkar egna spel för att se till att få de bra reaktionerna, och undvika de dåliga?

Det är naturligtvis väldigt svårt att svara på. Om det var lätt skulle alla spel bli perfekta.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,690
Location
Göteborg
Herregud vad den mannen kan producera powerpoint-slides. Det är typ en per mening han säger, med en rolig bild han hittade på internet.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,606
Location
Uppsala
Men hur ska vi göra när vi tillverkar egna spel för att se till att få de bra reaktionerna, och undvika de dåliga?
Speltesta. Skicka ut på testläsning. Speltesta. Blindtesta. Speltesta igen. De iterationer M:TG skapar i form av olika set etc är ju kommersiellt gångbara och det är betalande kunder som "speltestar". Jag skulle säga att den viktigaste läxan från hans snack är att testa nya saker hela tiden--knappt alls de tjugo sakerna i sig.
 
Top