Nekromanti Bästa soloäventyren/ spelböckerna

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Jag syftar på sånna böcker där man får val, typ "om du gör si, bläddra till sidan x, om så, sidan y". Vilka är de bästa ni läst/spelat?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Det stora namnet är väl Lone Wolf, som för länge sedan fanns utgivet som Ensamma Vargen på svenska. De tyckte jag var roliga.

Finns sedan en serie som heter Fighting Fantasy som är ganska stor. En av de mer kända äventyren är Warlock of the Firetop Mountain (Häxmästarn i Röda Berget på svenska om jag inte minns helt fel). Jag tycker dock personligen att just det äventyret är uruselt och bör undvikas.

Vill man ha något riktigt bisarrt skall man leta upp gamla Nintendo Gamebooks med Super Mario och Link i huvudrollen. De är konstigt skrivna och ganska elakartade i vilka hemska öden de beskriver för sina hjältar när man väljer fel. ;-)
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Jag anser mig själv vara något av en expert på soloäventyr, eller "bokspel" som jag kallade dem på tiden det begav sig. Jag har även en rejäl samling pga är hoarder :gremsmile:

Fighting fantasy-serien består av mer än 50 böcker som skiftar en hel del både författarmässigt och i setting. Space Assassin, Freeway Fighter, Appointment with F.E.A.R. (superhjältar) och House of Hell (skräck) är alla böcker i serien. Det är rejält tilltaget, vad många skulle kalla high fantasy. En del av dem är sjukt svåra också om man inte fuskar. Jag gillade Häxmästaren i Röda berget (Warlock of Firetop Mountain) men en favorit är Deathtrap Dungeon (Fasans labyrint), nummer 6 i serien.

Ensamma vargen (Lone Wolf) är även det en lång serie som är mindre old school fantasy. Silverstjärna är en spinoff i samma värld vill jag minnas.

Sedan har du rymd-triologin Avfällingen, Mekanon och Baals bojor. Bra grejer :gremsmile:

Tigerns väg är en ninja-serie.

Utöver det har jag många udda titlar, som Super Mario, även om jag inte har just den. Vad sägs om Narnia bokspelet? Eller Bloodfeud of Athens?

Långt inlägg, fråga mer om du undrar! Som svar på din fråga gillar jag Fighting Fantasy bäst!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Jag gillade tidiga Ensamma Vargen, men inte senare.

Annars ligger nog "Full fart bakåt" och ett som jag TROR hette "Fem och spöktåget" högt på min lista.

Det senare hade ruskigt snygga handouts med hemliga koder, en karta och små väskor som användes för att hålla reda på vilka prylar man hade med sig.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
MattiasLejbrink said:
Tigerns väg är en ninja-serie.
Åh, den kommer jag ihåg! Den måste jag försöka få tag i.

En rolig detalj med just Fighting Fantasy är att en av de mer produktiva författarna heter Steve Jackson. Många har trott att det är samma Steve Jackson som i Steve Jackson Games (pappa till GURPS och Illuminati), vilket dock inte stämmer eftersom det är två olika mr Jackson det handlar om. Det som verkligen krånglar till det dock är att GURPS Steve Jackson också skrivit typ en eller två Fighting Fantasy, så det blir lite luddigt efter ett tag. ;-)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Trygg-Torkel är det objektivt bästa. Sedan kan ni såklart diskutera vilket som är näst bäst, men att diskutera vilket som är bäst känns rätt konstigt i en värld med Trygg-Torkel.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Om Trygg-Torkel är "bra" eller ej kan verkligen diskuteras, men jag är rätt säker på att det är unikt i det att spelaren/läsaren inte får fatta några beslut om handlingens utveckling.

I stället slår man en tärning för varje drag för att se vad som händer härnäst.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Tomatalven said:
Ska kolla om dessa finns på sfbok lr liknande!
Många av dessa serier finns nyutgivna, så det är inte omöjligt. Annars rekommenderar jag att söka på Tradera.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Trots att det var Ensamma Vargen som var det stora namnet gillade jag alltid böckerna om Silverstjärna (Grey Star) bättre. Bättre persongalleri, och hur awesome var inte shadakinerna som skurkar? Dessutom fanns faktiskt en viss resurshantering i Silverstjärna iom att man spenderade magipoäng som multipel för sin skada i strid (som iof slumpades sedan).
 

Byrax_UBBT

Veteran
Joined
10 Feb 2013
Messages
14
De bästa jag läst är Ensamma Vargen nr 5 "Skuggor i sanden" och Tigerns väg nr 4 "Härskaren (tror jag den heter)". Skuggor i sanden hade bra atmosfär och ett persongalleri över seriens genomsnitt, och i Härskaren skulle man styra en stad, vilket var kul.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Nintendo-äventyren var faktiskt förvånansvärt ok, vill jag minnas. Skojiga pussel och flummiga storys, som det ska vara.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
En annan modern klassiker är ju Action Castle. Fast det räknas kanske inte heller, för det är inte för en spelare. Men det är lite samma genre.
 
Top