Nekromanti Bästa skräckrollspelen

Mörker

Warrior
Joined
21 Jan 2004
Messages
309
Location
Hindenburg
Där är jag HELT med dig Krille... det finns många frågetecken som inte går att räta ut så vitt jag kan se...

Ta bara exemplet att vampyrer aldrig gör sig av med kroppsliga avfall någonsin, de tar in blod men det försvinner aldrig, och enligt fysikens lagar kan materia aldrig förstöras, bara omvandlas. Många säger att de "använder" blodet. Jaha, men det som blir kvar måste ÄNDÅ ta vägen någonstans (andning, lättning av blåsan eller what'eva!)...
 

KaGGe

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
196
Location
Umeå
Jag skulle lägga vantarna på Kult medans jag kan,. även fast CoC är helt ovärdeligt, men det är klart i kult och coc är karaktärsbladen anpassade efter människor, och i vampire är dom för vampyrer ( duh ), kanske inte spelar så stor roll för er, men för mig spelar de all roll.
 

KaGGe

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
196
Location
Umeå
Re: Komplettering: Vad gör ett spel skräckigt?

stämningen gör allt. allt jag har att säga.
 

Torak

Veteran
Joined
1 Nov 2001
Messages
17
Re: En tråkig verklighet [OT]

Haller med. En bra SL kan fa vilket som helst spel att funka i vilken som helst stil; jag har sett Vampire bli komedi och Star Wars (WEG) bli mycket bra skräck.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: En tråkig verklighet [OT]

Haller med. En bra SL kan fa vilket som helst spel att funka i vilken som helst stil; jag har sett Vampire bli komedi och Star Wars (WEG) bli mycket bra skräck.
Det behövs inte ens en bra spelledare för att Vampire ska bli komedi, det räcker att gruppens gangrel konstaterar om ventrue (vilket också finns i gruppen) att de är så överspända att man kan vässa en penna i röven på dem (helst utan att ventruen hör det). Sedan behöver man bara fråga ventruen om en penna så är skräckstämningen garanterat borta. Tro mig, jag har sett det hända...

Skräck i Star Wars är väl bara att införa stormtrupper som faktiskt kan träffa vad de skjuter på. Jösses vad spelarna skulle känna sig körda då!
 

Torak

Veteran
Joined
1 Nov 2001
Messages
17
Re: En tråkig verklighet [OT]

Det behövs inte ens en bra spelledare för att Vampire ska bli komedi, det räcker att gruppens gangrel konstaterar om ventrue (vilket också finns i gruppen) att de är så överspända att man kan vässa en penna i röven på dem (helst utan att ventruen hör det). Sedan behöver man bara fråga ventruen om en penna så är skräckstämningen garanterat borta. Tro mig, jag har sett det hända...
Alldeles rätt, tyvärr. Nu menade jag i och för sig planerad komedi... :gremgrin: Komedi som funkar i sammanhanget snarare än "Nu slutar vi vara seriösa".

Skräck i Star Wars är väl bara att införa stormtrupper som faktiskt kan träffa vad de skjuter på. Jösses vad spelarna skulle känna sig körda då!
Hehehe, jo... Men i det här fallet var RP ute på uppdrag och hittade en Nebulon B kringflytande i rymden. Vi bordade skeppet och gorde genomsökning, hittade ingen. Plötsligt började rörelsedetektorer pipa....

Aliens i Star Wars. Mycket tufft.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: En tråkig verklighet [OT]

Alldeles rätt, tyvärr. Nu menade jag i och för sig planerad komedi... Komedi som funkar i sammanhanget snarare än "Nu slutar vi vara seriösa".
Vad är oseriöst med det? Det är precis en sådan sak en gangrel kan förväntas säga om en ventrue...
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: En tråkig verklighet [OT]

Å andra sidan så är det där nåt ett par vanliga människor kan tänkas säga också. Vill spelarna prompt sabba stämningen så är det inte svårt. Att moona vid spelbordet tenderar också att döda all eventuell skräck, och det oavsett vilket spel som spelas.

För övrigt så är de där stereotyperna i minoritet. Det står i boken. Så en Gangrel förväntas nog inte säga nånting alls, faktiskt. Det kan med fördel jämföras med att ha en vit och en svart i samma spelgrupp...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Indeed !

Det finns inga bra skräckrollspel.

Bara bra skräckspelledare.
Joo, där har du absolut en poäng !!
En bra SL gör synnerligen mycket, oavsett spel...
En av mina bästa spelupplevelser var just i CoC där vi hade en helt sanslöst skön sl som lyckades plocka fram skräckfaktorn till max !!!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: En tråkig verklighet [OT]

För övrigt så är de där stereotyperna i minoritet. Det står i boken. Så en Gangrel förväntas nog inte säga nånting alls, faktiskt. Det kan med fördel jämföras med att ha en vit och en svart i samma spelgrupp...
Varför beskriver man då de egenskaperna i regelboken? Det är få spel som beskriver personlighetsskillnader mellan svarta och vita...
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: En tråkig verklighet [OT]

"Varför beskriver man då de egenskaperna i regelboken? Det är få spel som beskriver personlighetsskillnader mellan svarta och vita..."

Kanske för att somliga tycker sig vilja gestalta minoriteter? Jag vet faktiskt inte - jag har inte skrivit spelet. Jag vet bara vad som står i boken, och där står att klanstereotyperna främst är fördomar. Tycker man sen att det gör klanbeskrivningarna till slöseri med trycksvärta, då får man väl tycka det. Det känns liksom inte riktigt relevant.
 
Top