Nekromanti Bästa skräckrollspelen

Isilme

Veteran
Joined
2 Oct 2003
Messages
100
Jag funderar på att införskaffa ett skräckrollspel, och undrar vilket som är trevligast.
Tänkte köpa Kult från golem.se, och upplägget verkar rent genialiskt (dock Matrix-varning på det) men någon jag talade med tyckte att det var alltför blodigt och våldsamt, och jag vill hellre har skräck på ett annat sätt - mystik, gotik, mörker, inte svart mot vitt utan snarare att allt går i grått, fällor och intriger, om man nu kan beskriva det så. Finns det stora uppslag och möjligheter till det i Kult?
Sen funderade jag på Call of Cthulu, är det något att ha? Vet inte särskilt mycket om det.
Och till sist är jag intresserad av vampire-rollspel, eftersom vampyrer alltid är trevligt.
Pga av bristande ekonomiska tillgångar har jag inte råd att köpa allt, så nu behöver jag all hjälp jag kan få, och är mycket intresserad av vad ni har att säga.
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Även om jag tyvärr aldrig spelat dem själv tror jag mycket på Unknown Armies och Little Fears. Har köpt dem och skulle gärna prova dem om jag fick chansen någon gång.
Little Fears tror jag kan bli riktigt läbbigt, eftersom huvudpersonerna är barn, och klarar bara spelarna av den lilla detaljen så ser i alla fall jag många möjligheter till en hel del kusligheter på flera olika sätt.
Daniel
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Tänkte köpa Kult från golem.se, och upplägget verkar rent genialiskt (dock Matrix-varning på det)"

Det är snarare tvärtom - det är Kult-varning på Matrix. Det sägs att tidigare utgåvor av Kult tjänade som inspiration till Wachowski-bröderna.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
"(...) jag vill hellre har skräck på ett annat sätt - mystik, gotik, mörker, inte svart mot vitt utan snarare att allt går i grått, fällor och intriger, om man nu kan beskriva det så. (...) Och till sist är jag intresserad av vampire-rollspel, eftersom vampyrer alltid är trevligt."

Tja, då borde du väl gilla Vampire, för precis allt du räknar upp finns där. Visserligen är dess spelvärld - World of Darkness - numera avslutad och out of print, till förmån för ett nytt Vampire som skall släppas senare i år. Smakprov på det nya finns här. Själv tycker jag mycket om det gamla (det finns tre upplagor av det gamla, och IMO så är den tredje - Revised Edition - bäst), och tycker inte att det nya verkar alls lika bra. Men det är ju min personliga åsikt, och jag vet att alla inte håller med mig. Att produktlinjen är officiellt avslutad borde inte vara något problem egentligen; det finns massor av material redan, så bara för att det inte släpps nytt så lär det knappast råda nån brist.

Vad gäller CoC så tycker jag själv inte om det alls. Jag ogillar både systemet och den grundläggande premissen (dvs att rollpersonerna prompt skall vara så ändlöst obetydliga och att alla tentakelförsedda blobs skall vara så fruktansvärt incomprehensible att man blir galen och så övermäktiga att man blir köttfärs). Jag tänker dock inte raljera mer om det, utan låter de som gillar spelet få gå igenom dess bra sidor istället.

Vad gäller Kult så anser jag mig inte ha tillräcklig koll för att kunna diskutera spelet som helhet. Jag vet att jag ogillar regelsystemet samt en del detaljer i spelvärlden, men överlag så vet jag för lite. Så även där överlåter jag en eventuell närmare presentation åt spelets fans.

Men min röst hamnar på Vampire the Masquerade Revised. 'Tis a good buy.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
Jag kanske är pyttepyttelite lite gnällig nu, men kunde du inte ha kollat igenom de inlägg som var aktiv senaste veckan.. Jag menar, det är ju ändå bara 8 trådar... och ena heter till och med "Var får man tag på skräckrollspelen".. Jag hade liksom inte påpekat detta om det varit 30 trådar.. Jag hade liksom inte påpekat detta om tråden hetat "Jag älskar korv".. Det är 8 trådar och en har ett lämpligt namn..

Nåväl.. Det är väl bara jag som gör så? Alltså kollar igenom de senaste trådarna innan jag frågar.. Antagligen för att jag har blivit rätt forumsvan vid det här lagt.. Vitulv var i alla fall så vänlig att länka till en massa skräckrollspel i den tråden och sedan följde PAX upp med en drös till med länkar..

Nåja.. Du kanske frågade om folks åsikter? Tja.. Folks åsikter om de rollspel de prövat brukar i regel vara lika hjärntvättade som en av Dr Hfuhruhurrs hjärnor som råkat lämnats kvar i en biltvätt.. Var istället lite nidisk och gå in på de olika företagens hemsidor och ta det rollspel som du tycker verkar ballt..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som är nyfiken på Little Fears, men det mest för att han själv hade tänkt ett skräckspel på samma koncept
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Kanske inte vad du vill höra, men skräck ligger i hur man spelar, inte vad man spelar.

Mina mest framgångsrika skräcksessioner har varit med GURPS, i en lagom skräckig miljö. Det kan ha varit världens undergång med folk som förvandlas till monster eller enkla medel som en mörk detektivhistoria i New Orleans med voodoo-inslag.

Välj ett spel som passar dig och spela sedan i en miljö och i situationer som du finner skrämmande. Funkar mycket bättre än skräck på burk.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
jag skulle på rak arm rekomendera de här spellen: V:tM, CoC, Kult eller Chock..
De spelen har jag haft synnerligen trevliga skräckupplevelser med. Vilket av dessa du än väljer så tror jag abbsolut att du kommer att få det trevligt !
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag funderar på att införskaffa ett skräckrollspel, och undrar vilket som är trevligast."

GURPS Cabal kombinerat med GURPS Illuminati.

Tänk dig att världen egentligen styrs av en konspiration. Det finns lager på lager, från flickscouter hela vägen upp till regeringen, Majestic och ÖB. Tänk dig att hela denna konspiration styrs av en kabal bestående av magiker, vampyrer, varulvar och andra otäckingar, som har sett bortom det fysiska lagret av verkligheten och in i verklighetens egentliga natur. För dem är det fysiska rätt ointressant, annat än som en bas att utgå ifrån. Vanliga oupplysta människor är bara medel att utnyttjas till det som egentligen pågår bortom universums väv, och de där slempropparna har alltså inte mycket sympati eller ens empati för vanliga dödliga, som till exempel din rollperson.

Tänk dig att du just har fått en glimt i denna större verklighet.

Och tänk dig sedan att du just inser att de där magikerna, varulvarna och vampyrerna egentligen är rätt snälla, relativt det som de egentligen står emot.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Komplettering: Vad gör ett spel skräckigt?

Jag har skrivit en del om skräckrollspel här och här.

Det finns en del intressant att läsa där.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
En tråkig verklighet (ANT).

Det finns inga bra skräckrollspel.

Bara bra skräckspelledare.

- Lycan från Shaggai
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Att ekonomin spelar roll komplicerar det hela. CoC är nämligen ett trevligt spel om man köper många av de stora, välskrivna kampanjerna till det, men det är rätt oinspirerat om man bara har råd med regelboken (om du inte redan är helt såld på Lovecrafts böcker).

För att gilla Vampire ska du egentligen inte gilla vampyrer, utan det är viktigare att du gillar kajalpennor, svarta sammetskavajer, smeknamnet Memnoch och bleka tonårstjejer som skriver dikter där varannat ord börjar med "för", såsom "förrutnelse", "förtvinar", "förgängligt" och "förblöder". Om du skulle köpa Vampire i tron om att få läsa om klassiska blodsugare hämtade från vår folklore så blir du säkert besviken. Då skulle jag istället lägga pengarna på ett mjällschampo, acnekräm och ett bra skärp så du slipper använda hängslen i framtiden. (Närå, jag bara skojar med en annan kille på forumet som gillar sånt, vilket jag tycker är nördigt)

Förlåt för den lilla avstickaren. Det är bara det att jag har skrivit så många sådana här inlägg att jag blir galen om jag inte får jazza upp dem på något vis.

någon jag talade med tyckte att [Kult] var alltför blodigt och våldsamt, och jag vill hellre har skräck på ett annat sätt - mystik, gotik, mörker, inte svart mot vitt utan snarare att allt går i grått, fällor och intriger
Det låter onekligen som om Vampire skulle passa dig, men Kult är nog inte ett dåligt val, heller. Det är nämligen inte alls så våldsamt som din kompis gör gällande. Man kan förstås spela så, men de flesta är överrens om att de flesta nyanser i spelet ändå går att finna när man spelar mer vardagliga sessioner där skräcken får krypa sig inpå spelarna via mer sofistikerade vägar. Det handlar mer om vansinne, resignation, uppgivenhet, desperation, ångest och nervösa sammanbrott.

Och så är det knarkigt. Vilket är bra.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
"Jag funderar på att införskaffa ett skräckrollspel, och undrar vilket som är trevligast."

Även jag tänker slå ett slag för Little Fears, ett helt sjukt sjukt spel som jag skulle kunna kalla underbart, men det skulle nog bara bli smaklöst. Jag har läst igenom det, men kommer nog aldrig spela det om jag känner mig och min nuvarande spelgrupp.
Nåja, har du rätt typ av spelare så införskaffa det. Det är inte särskilt dyrt och det är värt varenda krona. Tummen upp!
 

Isilme

Veteran
Joined
2 Oct 2003
Messages
100
Faktum är att jag inte läs Lovecraft nej, men kanske borde jag?
Bortsett från att jag förmodligen kan klassas som "blek tonårstjej" så förstår jag vad du menar. Jag kollade också upp länken du bifogade och kom fram till att Kult verkar mest passande (
Jag vill ha mycket mystik och gillar tanken på att det finns onämnbara fasor som lurar i skuggorna och som vi närhelst kan bli utsatta för
). Och jag gillade särskilt det med
vansinne, resignation, uppgivenhet, desperation, ångest och nervösa sammanbrott.
, men är samtidigt väldigt sugen på Vampire. Dels pga att jag är våldsamt förälskad i tja...mystik, gotik, gråskalor, intriger, fällor, onämnbara fasor i skuggorna (och i ens egen hjärna) osv, dels pga att jag vill ha den till lite efterforskningar för en novell jag skriver.
Mitt intryck är att vampyrer har blivit lite...tja...mesiga, vanliga och ospännande (precis som alver blivit eftersom de finns i varenda fantasybok man lägger näsan i, de har stötts och blötts men ingen har lyckats få det riktigt rätt, bortsett från Tolkien, och det är ungefär intrycket jag fått av vampyrer också) och därför vill jag se om jag har rätt, och isåfall om jag kan göra något åt saken :gremwink: Dessutom hoppas jag få några vettiga svar på endel förfrågningar jag har angående dem.
Men det bästa verkar ju onekligen vara att jag kombinerar Kult och Vampire, eller lyssnar på andra som talat och helt enkelt skriver egna skräckrollspel med t ex Eons regler, men då kanske jag behöver lite inspiration först och det är väl där böckerna kommer in i alla fall.
Jag tror jag har en ganska bra uppfattning om hur jag vill att äventyret ska te sig även om jag inte riktigt har det "på ord" än.
 

Isilme

Veteran
Joined
2 Oct 2003
Messages
100
Nej du har rätt, det borde jag kollat. Jag ber om ursäkt, med bortförklaringen att jag hade bråttom och i princip inte kollade alls. Men nu vet jag till nästa gång.
Och tja, det var åsikter jag ville ha...men det går säkerligen lika bra med länkar.
Dock har jag bestämt mig för att avvakta, läsa på lite hemsidor, kolla lite i spelbutiken i stan och under tiden knåpa på ett skräckigt äventyr till Eon (det verkar billigast).
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Först: Förlåt att jag trodde du var kille och inte ens brydde mig om att kolla in din profil. (Jag är tydligen lite fördomsfull mot rollspelare, tror jag, och tar en hel del för givet)

Faktum är att jag inte läs Lovecraft nej, men kanske borde jag?
Det är en rätt mossig författare, men många gillar honom. Jag personligen är dock inte så förtjust i honom och har svårt att relatera till hans karaktärer.

är samtidigt väldigt sugen på Vampire. Dels pga att jag är våldsamt förälskad i tja...mystik, gotik, gråskalor, intriger, fällor, onämnbara fasor i skuggorna (och i ens egen hjärna) osv, dels pga att jag vill ha den till lite efterforskningar för en novell jag skriver.
Då tycker jag faktiskt att du skall satsa på vampire. Det finns många elaka saker som "vanliga" rollspelsnördar brukar säga om vampirespelare, men det mesta är bogus. Vampire bjuder helt klart på väldigt bra medel för mycket av det du skriver om ovan. Dock tror jag att du kan bli besviken när det gäller efterforskningarna. Eller det beror på vad du menar: Vampires vampyrer är en fri nytolkning, de struntar exempelvis helt i vitlökar och vigvatten. De är uppdelade i olika klaner som alla har olika karaktärsdrag och förmågor. Här menar somliga att de bara är att betrakta såsom olika sorters bleka superhjältar, medan andra snarare ser enorma möjligheter för intressanta karaktärsporträtt, förvecklingar, möten mellan olika kulturer och... tja, jag personligen tycker att den delen av vampire är den bästa. Jag kunde på en gång säga "ha, den här klanen är ju jag," och direkt se hur andra klaner passade in på mina kompisar. Vampyrklanerna blandar både olika bilder av hur vi ser på vampyrer (dekadenta Toreador, drakoniska Tzimische, liderliga Nosferatu, bestialiska Gangrel, osv) men kommer också med egna tankar, vilket gör att det blir betydligt mer nyanserat än man kanske annars skulle kunna tro. Sedan får ju förstås också varje enskild individ vara på sitt eget sätt.

Nu är jag en Kultfantast, så jag använder helst de riktigt fina orden om mitt eget älsklingsspel, men mycket av det jag sagt stämmer faktiskt in på Vampire också. Så se det inte som att du går miste om en masa bara för att du väljer det rollspelet.

Gör så här, vetja, det finns en quickstart-version av Vampire som man kan läsa, helt gratis. Den är förstås kraftigt nerbantad, men man får en bra insikt om hur spelet och vampyrerna fungerar. Den kan du läsa här. Ta en titt på det och känn efter.

Det finns också vampireversioner som utspelas under andra tidsperioder; den mörka medeltiden och den viktorianska eran, om man nu föredrar det. Jag personligen är förtjust i Dark Ages eftersom jag bara behövde köpa en enda bok (=regelboken) för att få alla klaner, även småklaner såsom Ravnos, Followers of Set och Assamites. Och jag älskar klanerna.

Det bekymrar mig dock att du skriver att du gillar Eon's regler, för Vampire har väldigt lösa regler som inte alls påminner om Eon's. Överhuvudtaget så har de flesta skräckrollspel mycket simplare regler än Eon, och motiverar detta med att man behöver flyt och spelhastighet för att det ska kunna bli läskigt. Hoppas du inte blir besviken på reglerna i Vampire.
 

Isilme

Veteran
Joined
2 Oct 2003
Messages
100
Ingen skada skedd.
Och vad det gäller efterforskningarna så tror jag bara det är en fördel att det är en nytolkning. Jag vill känna till så många tolkningar som möjligt! Dels för att kunna göra det så nytänkande men samtidigt klassiskt som möjligt, dels för att jag vill se hur de skapar skräckstämning och dels för att jag vill se hur man har löst de olika problem som gör att vampyrer är hur ologiska som helst. Jag menar... hur kan vampyrer vara allergiska mot vitlöksdoft om de inte såvitt jag förstår inte behöver eller ens kan andas in den? osv...
Vad det gäller klanerna tycker jag de verkar väldigt intressenta av det lilla jag sett. Och jag är nog mest inne på att köpa Dark Ages isåfall (tycker bättre om att spela i medeltid än i nutid).
Och att reglerna är "lösare" behöver faktiskt inte vara en nackdel om de inte är alltför orealistiska, för trots att jag gillar Eons realism så har jag känt att det kan komma ivägen för spelandet ibland. Dessutom måste man ju testa nytt!
Nu ska jag sätta mig och läsa igenom quick-start-versionen, och tackar för all hjälp.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag menar... hur kan vampyrer vara allergiska mot vitlöksdoft om de inte såvitt jag förstår inte behöver eller ens kan andas in den?"

Hur kan vampyrer få noja om den tittar på ett kors? Hur kan vampyrer fortsätta att existera och röra på sig i all evighet trots termodynamiken? Och så vidare.

Det finns vissa saker med vampyrer som vetenskapen helt enkelt inte bör ge sig på.
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Vetenskap är nys.

Bah. vetenskap! Kom ihåg att det inte finns några som helst övertygande astrologiska bevis för att vetenskap fungerar.
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Det finns en mycket god poäng i att sätta sig ned och fundera genom vilken typ av skräck man vill spela. Det gör man kanske enklast genom att kopiera - vilka böcker och filmer gillar man själv, vad "skrämmer" en? Vilken stämning vill man ha? De kodord du räknar upp känns förstås ganska Vampire, vilket många redan påpekat. Men det kan mycket väl även stämma in på Kult. Konflikten mellan Vampire och Kult är en gammal följetong här på forumet där många slag redan utkämpats. Förhoppningsvis börjar vi tröttna på det.

Personligen skulle jag slå ett slag för Kult. Varför? Utan att vilja starta ett inflammerat meningsutbyte återigen så skulle jag säga att Vampire inte är ett renodlat skräckspel - åtmintone inte på det sätt som Kult är. Jag har förstått att det finns gott om Vampire-spelare som lyckas få ut vad de kallar god skräck ur Vampire. Trots en ganska omfattande erfarenhet av spelet har jag nog aldrig upplevt det så. Gott om fällor, intriger och moraliska dilemman på väg mot en dunkel framtid i en gotisk atmosfär, visst. Men galenskap, sammanfallande verklighet, mystik, gåtfullhet - då skulle jag välja Kult. Jag tycker också att det är värt att göra en poäng av att Vampires spelvärld är ovanligt väl genomlyst och... för mig åtminstone, sitt ämne till trots ganska avmystifierad. Visst, det finns gott om vampyrklaner och underligheter att undersöka. Men allting rör sig ändå inom ett universum med ganska klart definierade gränser (samt att magin tyvärr pendlar mellan superhjältekrafter och Dungeons & Dragons - till skillnad från Kult, där magi t.ex. är mer hotande och främmande) och tydliga strukturer. För mig är det antitesen till mystik (för en som står inför att upptäcka World of Darkness som spelvärlden i Vampire kallas kan det dock säkert innebära gott om överraskningar och mystik i stor mängd).
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,920
Location
Nordnordost
Re: En tråkig verklighet [OT]

Hear, hear!

Det är busenkelt att plocka fram ett "skräckrollspel" och sedan säga att man skall spela skräck. Det svåra är att faktiskt förmedla en känsla av skräck. Just förmedlandebiten vet jag inte något spel som hjälper till mycket med, CoC gör en massa referenser till Lovecraft men man får inga konkreta tips (samma sak gäller för Dark Ages-versionen). Vampires tyndpunkt ligger i det politiska spelet vampyrerna emellan och skräck är inte något närliggande alls. De WoD spel där man spelar vanliga människor har vissa tendenser att kunna bli bra för skräck, men i Hunter så blir det lite glammig Punisher-känsla över allt när jägarna plockar igång sina specialförmågor. Chill/Chock är jag inte läst nog för att kunna yttra mig om, men Kult innehåller en del element som nog ger lite skräckkänsla men där har man istället ett rätt underligt regelsystem som stjäl showen IMO.

Och liksom GURPS-spelledaren som tyckte att hans spel var lämpligt för skräck, så är min bästa skräckupplevelse i ett "vanligt" spel, Twilight 2000 eller kanske SRR.

Så egentligen, ta vilket spel som helst (gärna ett där alla kan reglerna så ni slipper tänka på dem när monstret kommer hasande i skuggorna) och börja klura på hur du skall förmedla en känsla av skräck.
 
Top