Nekromanti Bästa settingen

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Eberron är den mest genomtänkta, stringenta spelvärlden jag någonsin spelat i. Och då gillar jag inte ens steampunk i vanliga fall!

Dark Sun är också vansinnigt stilren och smart. Dock är det ju knappt fantasy, så den går bort om det är det man är ute efter, och det är det just nu för min del.

Birthright är jäkligt underskattad. Lätt att spela lowfantasy, genomtänkt och nedtonat som jag gillar. Bra val för "standardfantasty".

Forgotten Realms är vansinnigt charmig och genomarbetad. Kanske är för att den varit med mig så länge, men jag tycker värld och gudar känns väldigt trovärdig på nåt knäppt sätt. Men lapptäckskänslan är läskig (liksom i Golarion), och jag tycker att det faktum att världen är så välbeskriven liksom låser mig som DM. Men jag håller inte med Vitulv om att den är standardfantasy. Jag tycker både den och Golarion är high fanstasy. Är det inte så?

Jag kan iaf inte bestämma mig för vad som är bäst, inte vad gäller sourcebooks heller. Många är välskrivna, ännu fler är ren jävla dynga.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Necross said:
Birthright är jäkligt underskattad. Lätt att spela lowfantasy, genomtänkt och nedtonat som jag gillar. Bra val för "standardfantasty".
Jag gillar hur Birthright är både lowfantasy och highfantasy sammtigt. Spelar man vanliga människor kan man inte ens vara en riktig magiker och man kommer behöva springa och gömma sig så fort en blooded karaktär visar sig. Spelar man blooded karaktärer är man en halvgud och formar världens öde genom sina handlingar.

Plus, läskiga spöklika halflingar :gremlaugh:
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
God45 said:
Jag gillar hur Birthright är både lowfantasy och highfantasy sammtigt. Spelar man vanliga människor kan man inte ens vara en riktig magiker och man kommer behöva springa och gömma sig så fort en blooded karaktär visar sig. Spelar man blooded karaktärer är man en halvgud och formar världens öde genom sina handlingar.
Håller med. Lite dunedain nästan över det. Så man får nästan lite nazi-vibbar :gremsmile:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Birthright är jäkligt underskattad. Lätt att spela lowfantasy, genomtänkt och nedtonat som jag gillar. Bra val för "standardfantasty"."

Birthright var najs.


Storuggla, bestämmer sig för tonic
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Ojdå.

Tja jag skulle säga Ravenloft och Birthright.

Birthright för att den hade en skön tanke där man styrde över ett land och hade betydligt mer taktik på större nivå inplanerat.

Ravenloft för att den är härligt gotisk pulp. Det bor vampyrer i slotten, varulvarna härjar i skogarna och i träsken dunkar voodotrummorna. Sedan suger ju D&D systemet till settingen men ändå en klar favorit.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Just det. Nyambe var faktiskt riktigt cool. Afrikanskinspirerad DND. Det enda som man störde sig på var att det var så enormt stora regioner. I övrig var stämningen skitbra.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Jag har mest bara settings jag gillar av princip, typ Mystara (har spelat Burning Wheel med kartan över Karameikos, men världen använde vi väl knappast), Greyhawk (implied setting-bitarna från 3.X-böckerna är mysiga, men jag har aldrig förstått mig på settingen i stort), och Wilderlands of High Fantasy (Ha, före Hunk!) som jag heller aldrig spelat i eller läst så noga.

Om man tolkar DnDish väldigt löst så hamnar vi typ i att Blue Rose är min favoritsetting, för där hittade jag faktiskt nåt i världsboken som jag ville göra ett äventyr på och spelade på grejer i världen.

Hedersomnämnande till Midnight (jäkligt spelbart koncept, men exakt hur världen ser ut tycker jag kvittar).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Necross said:
Håller med. Lite dunedain nästan över det. Så man får nästan lite nazi-vibbar :gremsmile:
Jupp, och sedan är ju alverna väldigt KKK och lynchar mäniskor som kommer in i deras skogar och grejer. Det var verkligen en massa rasism i settingen, men på ett bra sätt.

Om man tolkar DnDish väldigt löst så hamnar vi typ i att Blue Rose är min favoritsetting, för där hittade jag faktiskt nåt i världsboken som jag ville göra ett äventyr på och spelade på grejer i världen.
Jag har en komplex realtion till Blue Rose där jag gärna vill spela i settingen men vad jag vill göra när jag spelar där är att bränna stället till marken :gremtongue: https://www.rollspel.nu/threads/57602Aldis%20måste%20brinna!.html#Post824016
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
God45 said:
Om man tolkar DnDish väldigt löst så hamnar vi typ i att Blue Rose är min favoritsetting, för där hittade jag faktiskt nåt i världsboken som jag ville göra ett äventyr på och spelade på grejer i världen.
Jag har en komplex realtion till Blue Rose där jag gärna vill spela i settingen men vad jag vill göra när jag spelar där är att bränna stället till marken :gremtongue: https://www.rollspel.nu/threads/57602Aldis%20måste%20brinna!.html#Post824016
Ja jag vet. Det låter inte så skoj. ^^
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
DeBracy said:
Hedersomnämnande till Midnight (jäkligt spelbart koncept, men exakt hur världen ser ut tycker jag kvittar).
+1 på den

Monte Cook's Arcana Unearthed
ska också ha ett hedersomnämnande för nytänkande.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
anth said:
Monte Cook's Arcana Unearthed
ska också ha ett hedersomnämnande för nytänkande.
Oh, jag hade glömt Arcana Unearthed/Evolved. +1 till den :gremsmile:
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Lite sen till partyt, men jag måste i alla fall (trots att Debbie hann före) säga Wilderlands of High Fantasy. Det är helt klart den setting som är mest old school och har mest charm. Om du bara vill skaffa en produkt till settingen skulle mitt tips nog vara City State of the World Emperor eftersom du i det kitet får både en komplett fantasystad samt kartor och beskrivning över dess omgivningar. De flesta äkta old schoolers skulle nog säga att City State of the Invincible Overlord kompletterad med Wilderlands of High Fantasy är bättre, men i World Emperor får du stad och omgivning i samma produkt och jag tycker också att den är mer lättillgänglig än CSIO+WoHF. Vill du skulle vilja utvidga kartan skulle nästa grej att komplettera med vara Fantastic Wilderlands Beyonde. Dessutom skulle jag också ladda ned och printa ut den här översiktskartan över Wilderlands, eftersom den är betydligt snyggare än de tidigare versionernas översiktskartor (och är gratis). Vissa Judges Guild-grejer kan vara riktigt dyra, men både City State of the World Emperor och Fantastic Wilderlands Beyonde har i alla fall jag lyckats köpa för ganska små slantar. Annars är också D20-varianten Wilderlands of High Fantasy Boxed Set och Player's Guide to the Wilderlands bra grejer, men de är snordyra nuförtiden.

Greyhawk är ju också en klassiker som jag har spelat (men inte spellett) en hel del och gillar. Där är väl World of Greyhawk-boxen det givna köpet och jag skulle nog kunna tänka mig att Living Greyhawk Gazetteer till 3E skulle kunna vara ett ganska vettigt supplement (den har inte alltför många 3E-grejer i sig om jag minns rätt). City of Greyhawk (som jag tror kom i box) har en polare och vi har haft kul stadsäventyr där. Jag har dock för mig att Gygax-purister inte gillar den, men jag kan minnas fel.

Andra D&D settings jag antingen äger eller har spelat i:
Forgotten Realms (Snygga grejer, men jag har aldrigt förstått dess storhet. Skulle gärna spela i FR, men inte spelleda.)
Eberron (Tranformers tar över D&D. Det kan ju inte bli bra.)
Known World/Mystara (Mycket charmig lapptäckesvärld. Snygga produkter och kartor om man gillar 80-talsestetik)
Blackmoor (3E-grejerna är inte jättebra. First Fantasy Campaign är däremot en mycket charmig produkt, även om man genom att läsa den förstår varför Dave Arneson inte har släppt en massa grejer. 80-talsgrejerna är bra, men lite för hög powerlevel för min smak).

Om man också får räkna D20-prylar:
Scarred Lands (Fastnade aldrig riktigt för den. Men om du vill köpa mina grejer till den settingen kan jag säga att den är jättebra :gremsmile: ).
Kwown Realms (Goodman Games) (Charmig, men kartorna är gräsliga)
Erde/Airde (Troll Lord Games) (Tafflig. Om du vill ha min (inte alltför stora) samling av Troll Lord-grejer till 3E kan du få köpa dem riktigt billigt :gremsmile: )
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Scarred Lands (Fastnade aldrig riktigt för den. Men om du vill köpa mina grejer till den settingen kan jag säga att den är jättebra ).
Jag är ganska intresserad av att skaffa resten av Scarred Lands böckerna. Vilka böcker har du? Och hur mycket kan du tänka dig att sälja dem för? :gremsmile:
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
God45 said:
Scarred Lands (Fastnade aldrig riktigt för den. Men om du vill köpa mina grejer till den settingen kan jag säga att den är jättebra ).
Jag är ganska intresserad av att skaffa resten av Scarred Lands böckerna. Vilka böcker har du? Och hur mycket kan du tänka dig att sälja dem för? :gremsmile:
Skickar PM :gremsmile:
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Vill ge en Tribute till Wizards of the Coast "Multiverse". En samling universum som inte följer någon sorts gemensamma logikens lagar, utan bara har gemensamt att dom har en viss grad av magi. Som "Planeswalker" kan man färdas mellan universumen, och upptäcka alla de olika världarna. Det bräddar möjligheterna, om man säger så...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Bassejr said:
Vill ge en Tribute till Wizards of the Coast "Multiverse". En samling universum som inte följer någon sorts gemensamma logikens lagar, utan bara har gemensamt att dom har en viss grad av magi. Som "Planeswalker" kan man färdas mellan universumen, och upptäcka alla de olika världarna. Det bräddar möjligheterna, om man säger så...
Jag har aldrig förståt varför de inte släppt settingböcker för de olika Magic: the gathering världarna till D&D. Det är ju samma företag som gör båda.

Jag spellede ett spel i Inistrad i somras, det var riktigt bra som D&D värld. Men vad man borde köra är Ravnica :gremsmile:
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
God45 said:
Bassejr said:
Vill ge en Tribute till Wizards of the Coast "Multiverse". En samling universum som inte följer någon sorts gemensamma logikens lagar, utan bara har gemensamt att dom har en viss grad av magi. Som "Planeswalker" kan man färdas mellan universumen, och upptäcka alla de olika världarna. Det bräddar möjligheterna, om man säger så...
Jag har aldrig förståt varför de inte släppt settingböcker för de olika Magic: the gathering världarna till D&D. Det är ju samma företag som gör båda.

Jag spellede ett spel i Inistrad i somras, det var riktigt bra som D&D värld. Men vad man borde köra är Ravnica :gremsmile:
Om man googlar runt lite på de olika planes som nämns i MTG kan man hitta en del hemmagjorda moddar till Ravnica eller Zendikar. Har dock aldrig provat dom själv.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Bassejr said:
Vill ge en Tribute till Wizards of the Coast "Multiverse". En samling universum som inte följer någon sorts gemensamma logikens lagar, utan bara har gemensamt att dom har en viss grad av magi. Som "Planeswalker" kan man färdas mellan universumen, och upptäcka alla de olika världarna. Det bräddar möjligheterna, om man säger så...
Så Planescape med fokus på de materiella planen?
 
Top