Nekromanti Bästa serierna

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Mina favoritserier

Conan - Barbaren av Roy Thomas, John Buscema, Ernie Chan med flera.
Den bästa fantasyn någonsin i den bästa fantasyvärlden någonsin. Robert E Howard allena kunde rårippa vår historia med riktigt hög klass, och genom en smått orientalistisk fascination för mellanöstern, mongolerna, stadsstater och vilda stäpper skapade han en unik fantasyvärld vars historiska trovärdighet och elegans såväl som rena mystik sällan eller aldrig efter det överträffats. Thomas och Buscema, och många andra, gjorde hans verk rättvisa med vansinnigt stämningsfulla och litterärt kvalitativa serier och högklassiga bilder - få kan teckna rörelse som Conans tecknare. (En elogé till den svenska översättaren Hårdråde). Efter 70 år bland litteraturen och säkert 30 år på seriemarknaden står sig Conan fortfarande som allra bäst.

Blade of the Immortal av Hiroaki Samura.
En psykologiskt djuplodande berättelse som har allt från våld och ond, bråd död till humor. Och stora ångestmängder, givetvis. :gremwink: Handlingen utspelar sig i 1700-talets Edo, där samurajsystemet är statt i sönderfall, och merparten av de inblandade personerna är snarare svärdsviftande, cyniska drägg än stolta samurajer. Här lyser de knastertorra samurajerna och urtråkiga jidai-geki-konventionerna med sin frånvaro - Hiroaki Samura har istället skapat några av de bästa och mest engagerande karaktärer jag skådat. Såväl dramaturgin som personskildringarna är mycket starka inspirationskällor till mitt eget spelledande. 'Blade of the Immortal' är en historiskt sett mycket imponerade skildring av livet i 1700-talets Edo, trots att serieskaparen tagit sig mycket stora friheter med detaljer och attityder. Och det tackar vi för, för en så skön mix av samurajideal och mer tidlösa ungdomsattityder har aldrig skådas.

Våldet är mycket stiliserat och ganska grafiskt överdrivet, med lemmar som flyger hit och dit, men annars är 'Blade of the Immortal' en jordnära och lågt hållen historia, medryckande i sin okonstlade enkelhet. Jag har rekommenderat den förr, och gör det igen - hårt, hårt, hårt.

Thorgal av Jean van Hamme och Gregorz Rosinski.
En enormt vältecknad fornnordisk fantasyserie i den tidiga medeltidens Europa (med en lätt avstickare till Centralamerika). Vikingen Thorgal är barn till Folket från stjärnorna, som flydde jorden för länge sedan, och därmed inte del av gudarnas skapelse och föremål för deras vrede - vilket tvingar honom in i allsköns elände, såklart. Thorgal själv är en riktig hjältefigur, men nyanserad och intressant, och många bifigurer är små mästerverk i sig. Omsider bildar han familj, och hans barn får givetvis del i hans öde. Speciellt bra är de jordnära episoderna, även om de med mer fantasyelement inte heller går av för hackor - medeltidsskildringen är helt enastående, även om alla tecken på kristendom av någon anledning lyser med sin frånvaro. Orsaken är jag väldigt nyfiken på. Framförallt är 'Thorgal' suverän inspiration, och enormt vacker. I Sverige har Alvglans gett ut ett par album, men en bättre översatt version (elogé till Leif Bergendorff) har länge gått i 'Fantomen', där snart allt utgivet material publicerats. Seriens färgläggning (som förvisso är enastående) gör sig också bättre i Fantomentidningens något mindre bildformat. Danskarna, med sin sunda seriekultur, har givetvis gett ut allt. Bilder från serien finns hos Le Lombard.

Valhall av Peter Madsen.
Enormt vältecknade och roliga varianter av de fornnordiska gudasagorna. Suveräna karaktärer, otrolig stämning, häftig dialog, underbar inspiration...you name it. 'Valhall' är så, så, så...bäst.

Stories of Little Red Guards, okänd författare, tryckt i Beijing 1975.
Små stumma, sedelärande serier från Folkrepubliken som vill visa hur "barnen finner nöje i att hjälpa varandra och hur de älskar kollektivet". Enormt gulligt tecknade.

Asterix av René Gosciny och Albert Uderzo.
Den här torde vara välkänd för alla. En enormt rolig, underfundig och vältecknad serie i en annorlunda historisk miljö. Höjden av mänsklig humor.

Laiyna av René Hausman & Pierre Dubois.
En vackert och mysigt tecknad och skriven, men ganska intetsägande, istidssaga. Första delens titel 'Alverskymning' var jag väldigt sugen på att rippa till 'Efter istiden', såklart. Formuleringen i dess första ruta var jag bara tvungen att låna. Inspirerande, om inte annat.

Roxanna av Le Tendre och Loisel.
En bisarr men vältecknad fantasyserie i 3 delar (album). Klart udda, men väldigt skön. Gavs ut av Horst Schröder då det begav sig.

Herman Storm av Eirik Ildahl, Jean-Yves Mitton och Enrique Villagrán.
I grund och botten en rätt vanlig journalist-serie, men Eirik Ildahl har många bra idéer och uppvisar goda kulturhistoriska kunskaper i sina manus, som lyfter upp en hel del. Speciellt "De Hjärtlösa", som handlar om organmånglare i Indiens slum, var mycket, mycket intressant. Har liksom 'Thorgal' gått ganska länge i 'Fantomen'.

Elfquest av Wendy och Richard Pini.
Även om jag bara läst 'originalet' är jag nödd och tvungen att hålla med - historien om alverna som jagas ut ur sitt hem av människor under stenåldern är, om än alltför snäll och inte vidare bra tecknad, mycket, mycket bra.

Prins Valiant av Harold Foster.
Den är kanske inte så bra, egentligen, och det skriiker 50-tal om den, och inte heller historieskildringen är något underverk, men berättelsen om rundabordsriddaren från Thule är bara så, så klassisk. Mest ren kuriosa, förmodar jag...den har inte åldrats med värdighet.

Fantomen av vem som helst utom Lee Falk, åtminstone.
Den svenska Fantomen-utgivningen har mycket att erbjuda emellanåt i form av intelligenta plotts och bra historisk inspiration - speciellt de historiska episoderna är intressanta, då Claes Reimerthi och co är suveräna på att hantera vår historia. Tyvärr är ju Fantomen som koncept ytterst tråkigt, och seriens egen skapare Lee Falk fullständigt inkompetent. Tack och lov för den svenska utgivningen, även om också dess alster vanligtvis är rätt dåliga.

Megatokyo av Fred Gallagher.
Väl mainstream för min smak, och alldeles för amerikansk, men den är bitvis riktigt engagerande, och jag kan inte låta bli att identifiera mig alltför mycket med Piro efter en plågsam incident på en buss. Tragiskt men sant.

Som synes tycker jag bäst om europeiska serier. När japanska serier väl är bra är de riktigt, riktigt bra, men jag har hittils bara stött på en jag verkligen älskat. Amerikanska serier har jag mycket svårt att finna tilltalande, förmodligen för att de oftast är alldeles för 'häftiga' och för sparsamma med seriositet och trovärdiga och engagerande karaktärsskildringar. Européernas blomstrande seriekultur producerar de mest seriösa och vackraste alstren, ofta i intressanta historiska miljöer, och det har hittils varit de som haft mest att erbjuda mig. Utöver de två pärlorna Conan och Blade of the Immortal, då.

- Ymir, adjektivmisshandlare
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
För min del så läser jag inte så välldans mycket seriaewr, utan det lir mest böcker.
Fast min favorit är nog Fantomen, han är en sådandär hjälte som funnits med hela tiden. Har nog aldrig tröttnat på honom.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: [möjligen Ranma-spoiler]

fattar inte hur man kan ha så dåligt lokalkänne dom
vet inte om detta är med i mangan men jag gillar det avsnittet när han skall ta sig till skolan där Ranma går och hamnar på samma hotell hela tiden :gremsmile:
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Mina favoritserier

åh här ä'r ju fler jag missat

thorgal är cool, och valiant är bra, kul att de har blivit ny producerade
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,188
Location
Borås, Sverige
Re: Mina favoritserier

Gillar sättet som Roxanna avstyr en strid på... Misstänker att det hade viss influens på hur klassen Houris skapades till AD&D en gång i tiden i ett nummer av tidningen Beholdern (Spelföreningen Dragon's dens medlemstidning) =^_^=

Asterix och Tintin är ju klassiker som alla måste ha läst.

/Ulfgeir
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,188
Location
Borås, Sverige
Re: [möjligen Ranma-spoiler]

Möjligt den kommer senare. I mangan har de ju den här saken:

Ruta 1: Han frågar en lokalperson efter vägen till Furinkan High. Får svaret "Om du menar i Tokyo så är det 500 miles norrut."

Ruta 2: Han frågar en lokalperson efter vägen till Furinkan High. Får svaret "Om du menar i Tokyo så är det 500 miles söderut."
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,422
Re: Mina favoritserier

Asterix och Tintin är ju klassiker som alla måste ha läst.

Åh, givetvis... Hur kunde jag glömma det? Asterix är min favorit! :gremsmile:
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,984
Location
Linköping
Kalle och Hobbe
Bill Waterson är bäst helt enkelt.


Hurra! En serie som (okultiverade) Feuflux känner igen bland alla Wuggishoko och andra knepiga saker ni läser. :gremwink:

Kan ta en överblick av mitt serieägande.

Calvin and Hobbes - the Indispensible

Ernie del 4 t.o.m. 7

Arne Anka - del 1 och 3.

Rick O'Shay - Spökstaden.

That's it. Vilken storsamlare jag är va? :gremwink:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,422
Kalle och Hobbe

Den glömde jag också... Attans!

That's it. Vilken storsamlare jag är va? :gremwink:

Men... Har du inte lärt dig? Man samlar inte... man lånar kompisarnas serier. Det är så jag läst det mesta, även om jag äger några Asterix och några Tintin. :gremsmile:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Men... Har du inte lärt dig? Man samlar inte... man lånar kompisarnas serier. Det är så jag läst det mesta, även om jag äger några Asterix och några Tintin.
Japp, det är så det går till! Jag lånar allt från min vän Johan (xertaix eller bastion) hoppas inte han har nått emot det för jag tänker fortsätta. :gremsmile:

/Balderk, ärlig

Det här var mitt 1800:e inlägg! Gud, jag som skulle hitta på nått bra sådant inlägg... äh, får göra ett bra 1801a inlägg istället :gremsmile:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Mabuse

Hur knyter den an till Mabuse-filmerna? om den gör det alls...?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
öhm. ge mig Vögelein nu?
eller helst igår?

berätta mer mer mer!
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: [möjligen Ranma-spoiler]

kanske det

men här så går han i första scenen in i en by och besegrar ett stort vildsvin, sedan så får han vägen utpekad, andra gången så kommer han till byn så sitter alla inne i ett hus(tillsammans med vildsvinet) och spelar något brädspel, samma tredje gången, fjärde gången så serman honom gå in genom dörren för att sedan bara vända igen :gremlaugh:
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
så går det till här hemma, alla stjäl serier från mig
ingen annan blir fattig bara jag *suck*
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Vitulvs favoriter

Här kommer några av mina favoriter;

Judge Dredd

Megacity-1´s stenhårde lagväktare. Polisman, domare och bödel i en och samma skepnad. Kan det bli mer macho? Gillar särskilt "Judgement on Gotham" där Judge Death, Mean Machine Angel, Domare Dredd och Judge Anderson drar till Gotham och krigar loss. Stackars Batman!

Lobo

En extremt våldsam intergalaktisk prisjägare som stoltserar med bedriften att utplåna befolkningen på sin planet (genocide anyone?). Alla utom en... Rekommenderade alster är The last Czarnian (var det så det stavades?) och Batman-Lobo, där Lobban drar till Gotham för att ta kål på Läderlappen himself. Utgången är rätt oförutsägbar kan jag lova.. Stackars Batman.

Strontium Dog

Det här är en serie som jag inte vet så mycket om. Jag har läst den ett par gånger och gillat vad jag sett. Den gick bl.a. i Magnum (någon mer än jag som saknar den tidningen?).
Nåja, huvudpersonen Johnny Alpha, är en muterad prisjägare. Intergalaktisk faktiskt. Han är hård och har balla vapen. Den bästa episoden är när Johnny och hans tyske vän blir inblandade i en tävling mellan brottslingar där man utrymt en hel stad och sedan kör "last man standing".
Grymt.

Peter Madsen´s Valhall har redan nämnts och beskrivits så den lämnar jag därhän med en enda uppmaning; LÄS!

X-Men

Japp, faktum är att jag älskar mutanterna i X-men i allmänhet. Wolvie i synnerhet. Fighterna mellan Wolverine och Sabretooth rockar.

Tintin

Tja, hade Tintin tecknats idag så hade den nog aldrig getts ut. Politiskt inkorrekt så att det duger. Kolla bara in Tintin i Kongo. Tintin är skoj på många sätt, men att en serie med så mossiga värderingar lever kvar tyder på att berättarkonsten är odödlig.

Asterix

´nuff said.

Kalle Anka

Kalle är odödlig. Det bästa ges ut som Kalle Anka Pocket, men min absoluta favorit genom tiderna är följetången om de fyrkantiga äggen.

För övrigt så är jag väldigt svag för Fantomen . Men jag låter bli att motivera det.

Cat Claw var en skön serie som gick i Magnum. Halvnakna tjejer som slåss är mysigt. Och det är därför jag också nämner Axa . Stenålderskvinna i en värld efter apokalypsen. Båda två visar tuttarna ofta och omotiverat och då blir Vitulv glad.

Det var några av mina favoriter. Det dyker säkert upp flera.

/Vulf - som tycker om serier.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,937
Location
The Culture
Tintin

Tja, hade Tintin tecknats idag så hade den nog aldrig getts ut. Politiskt inkorrekt så att det duger. Kolla bara in Tintin i Kongo. Tintin är skoj på många sätt, men att en serie med så mossiga värderingar lever kvar tyder på att berättarkonsten är odödlig.
Man får väl betrakta den som färgad av den rådande världsbilden då den skrevs. Till seriens försvar kan man väl också säga att den blev något mindre rasistisk efter hand; Tintin i Kongo är ju trots allt tecknad någon gång på stenåldern när raslära fortfarande var rumsrent.

/tobias
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Det var precis det jag menade [NT]

NT = No Text (Ingen text)
 
Top