Bästa seriealbumen någonsin?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Tack för alla rekommendationer återigen.

Då har jag köpt:

Batman: Year One
Batman: The Long Halloween
Batman: The Return of the Black Knight
Batman: The Killing Joke
V for Vendetta
From Hell
Watchmen
Maus
Persepolis

Nu jäklar ska det läsas!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Tack för alla rekommendationer återigen.

Då har jag köpt:

Batman: Year One
Batman: The Long Halloween
Batman: The Return of the Black Knight
Batman: The Killing Joke
V for Vendetta
From Hell
Watchmen
Maus
Persepolis

Nu jäklar ska det läsas!
Inte något dåligt på den listan! Berätta vad du tycker när du läst! :D
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Okko av Hub - samuraj äventyr i en fantasy värld med magi, musköter (något mycket andra samuraj historier struntar i) o mini-mekor gjorda av trä, stål, rep o silke.

Kill Six Billion Demons - Weard fantasy serie som handlar om en modern tjej som får en extremt mäktig sten implanterad i sitt huvud o sedan teleporternas till den dekadenta staden i mitten av multiversum där hon först blir rejält traumatiserad, flyr i från o sedan återvänder för att rädda sitt ligg som blev kidnappad samtidigt (för att det är rätt, inte för att hon är kär i honom). Världen är i design mer inspirerad av Asien, Afrika, och Mellanöstern än Europa o USA, o du kommer inte se några klassiska fantasy raser dyka upp.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Stand Still, Stay Silent av Sundberg - Ett Norden efter en katastrof med mytologiska tecken. Enklaver skickar ut utforskare för att finna svar. Svensk/Finsk skapare. Publiceras både i tryck och som webserie.
Håller med om rekommendationer. Nättversionen finner du här: Stand Still. Stay Silent - webcomic (sssscomic.com) - första kapitlet är egentligen bara hur första generationen handskades med smittan o kan i praktiken hoppas om man finner den ointressant
 

Kungfetti

Veteran
Joined
14 Nov 2012
Messages
118
Location
Höganäs
Jag tjatar alltid om Castle Waiting av Linda Medley. Hon har tagit avstamp i sagornas värld där titelns slott är det slott där Törnrosa föll i sömn. Men hon har lämnat det för länge sedan och nu är slottet en säker plats för människor som behöver någonstans att gömma sig. Del ett är kanske lite åt det sega hållet men del två är rent guld.

Det är vältecknat och bra berättat, men det som verkligen gör det är att hon lyckas vända sagotraditionerna på huvudet. Det är kollektivet, inte hjälten, som står i fokus och det är livet och relationerna som är det viktiga, inte att ge sig ut på några sök. Låter kanske tråkigt men jag blev helt blown away och tycker att Medley lyckats med det Joanna Russ försökte göra med The Female Man. (Det vill säga skapa ett ickepatriarkalt berättande.)

Läs och säg om jag har fel :)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag rekommenderar varmt Usagi yojimbo volume 12: Grasscutter. Usagi yojimbo har många riktigt bra album och egentligen vill jag rekommendera allihop, men Grasscutter är en av de absolut bästa berättelserna.
Även The Dragon Below Conspiracy är ett jättebra samlingsalbum med Usagi. Tror det är volym sex eller sju?
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
555
Location
Uppsala
Jag skulle vilja påstå att en av de serieskapare som gjort mest för att visa på mediets möjligheter är David Mack (hans webbplats). Hans serie Kabuki är någon sorts cyberpunkhistoria, men minst lika mycket som händer inne i huvudet på karaktärerna som i den yttre rymden. Det finns så mycket att hitta i hans bilder. De är den saknade länken mellan prosa och film, enligt min mening.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jag skulle vilja påstå att en av de serieskapare som gjort mest för att visa på mediets möjligheter är David Mack (hans webbplats). Hans serie Kabuki är någon sorts cyberpunkhistoria, men minst lika mycket som händer inne i huvudet på karaktärerna som i den yttre rymden. Det finns så mycket att hitta i hans bilder. De är den saknade länken mellan prosa och film, enligt min mening.
Det är så himla coolt att första albumet av Kabuki var hans examensarbete!

Mack tecknade också en del av Brian Bendis ypperliga run på Daredevil.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
För att ta litet saker som inte nämnts så ofta eller alls i tråden:

Greg Rucka: Queen & Country; Stumptown
Mike Carey: The Unwritten; Lucifer
Walt Simonson: The Incredible Thor (hans Thor finns samlat i en gigantisk omnibus)
Mike Mignola, John Arcudi: Hela sviten av Hellboy, B.P.R.D. och B.P.R.D.: Hell on Earth. Utom Abe Sapien, som man med gott samvete kan hoppa över.
Jeff Lemire: Black Hammer; Descender; Ascender
Si Spurrier: Coda; Constantine - the Hellblazer
James Tynion IV: The Department of Truth
Jonathan Hickman: Hela hans sviter på Fantastic Four, FF, och Avengers
Kieron Gillen: The Wicked + The Divine; Die; Darth Vader (på riktigt - särklassigt bästa Star Wars-serie som gjorts); Doctor Aphra
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Jonathan Hickman: Hela hans sviter på Fantastic Four, FF, och Avengers
Jag har inte läst några av hans Marvel-serier, men uppskattade verkligen East of West och The Manhattan Projects.

(Eller jo förresten; hans Dawn of X och Power of X har jag ju läst, och de var väldigt bra -- så bra att jag inte ville förstöra upplevelsen genom att fortsätta med den ordinare X-men, som antagligen kollapsade i crossover-träsket efter ungefär fem nummer...)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jag har inte läst några av hans Marvel-serier, men uppskattade verkligen East of West och The Manhattan Projects.
De två jag nämnde är superba, och dessutom hyggligt fristående. I hans Avengers får han dessutom förstöra hela multiversum (det är det som följs upp med nya Secret Wars som också var Hickman).

(Eller jo förresten; hans Dawn of X och Power of X har jag ju läst, och de var väldigt bra -- så bra att jag inte ville förstöra upplevelsen genom att fortsätta med den ordinare X-men, som antagligen kollapsade i crossover-träsket efter ungefär fem nummer...)
Jo, den är mycket mindre sammanhållen, och sedan lämnade han det hela oavslutat när Marvel kom fram till att de villa ha det som status quo ett tag i stället. Inferno är det som är Hickman och relevant för att se vart han höll på att ta saker. Och X of Swords var en rätt bra crossover. Men inte alls den sammanhållning som Fantastic Four + FF och Avengers hade.
 
Top