Bästa seriealbumen någonsin?

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Jag sällar mig till den som hyllar Sandman-sviten.

Om man gillar humor och övervåld så rekommenderar jag Lobo's Back's Back där supervarelsen Lobo (detta i samma universum som Superman och Batman) beter sig som ett svin mot änglar, jävlar och de flesta andra. Det är en av de få saker som kan få mig att genuint fnissa.

Tidiga Marvels universum sett från en vanlig människas ögon är Marvels av Alex Ross och Kurt Busiek. Intressant blick, välskrivet och intressant illustrerat. (Alex Ross målar åt det fotorealistiska hållet.)
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Gillar:
Mouse Guard
The Invisibles
Watchmen

Tänkte ta mig an hyllade Blame! nu.
 

PerW

Veteran
Joined
7 Jan 2021
Messages
54
Det finns också flera fantastiska seriealbum från min barndom innan Sandman och Watchmen ens getts ut. Ett axplock:

Marsupilami - av belgaren André Franquin som även står bakom Spirou och Gaston
Lucky Luke - av en annan belgare; "Morris"
Tintin - av fransmannen Hergé
Asterix - av två fransmän; seritecknaren Albert Uderzo och manusförfattaren René Goscinny
 

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
Jag har nyligen blivit intresserad igen av serier, och många av de som nämnts i tråden är gamla klassiker som definitivt bör läsas, men jag hittade en del nya (eller, nya för mig i alla fall) grejer som var skitbra som jag hjärteligt rekommenderar;

Fantasy: Europeiska serier som utspelas i landet Arran från flera olika perspektiv med 25 album Elves, 15 album Dwarves, 7 album Orcs & Goblins, och 2 album Mages (listade I den läsordning jag körde)

SciFi: Europeisk episk serie som handlar som konspirations-teorier (typ philadelphia experiment) + ancient aliens, 20 album (so far) Prométhée
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Oj, det finns så mycket bra! Bland mina favoriter finns:

Watchmen
Sandman
Battle Angel Alita
Joe Matt Peepshow
Berlin: Stad av sten
Smålands mörker
Batman: Killing Joke
From hell
American splendor
Uzumaki
Batman: Dark knight returns
Två trötta typer

Sen finns det ju många seriekaraktärer som är helt fantastiska men där det är svårt att hitta ett favoritämnen, exempelvis Judge Dredd, Spider-Man, Spawn, Arne Anka, Tintin etc.

Sen måste jag ju även lägga en sympatiröst på mitt egna färdigställda men ej utgivna seriealbum Som det kanske alltid varit 😄😄😄
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Skreemer, av Milligan.

Sedan, på det hela taget, gamla Tungmetall/2000+, Pox och Epix är alltid en suverän startpunkt för att hitta bra stuff. Jag har en komplett samling (inklusive tillhörande special-utgåvor), och jag har hittat shitloads av bra stuff där.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Sen måste jag ju även lägga en sympatiröst på mitt egna färdigställda men ej utgivna seriealbum Som det kanske alltid varit 😄😄😄
Är det på gång med utgivning?

Jag håller själv på med ett eget album, och två där jag bidragit med material, plus ett seriefanzin som hållt på sen 2004 om jag minns rätt.

Ber om ursäkt om detta räknas som trådkapning.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Tråden verkar nu handla om bra, snarare än det bästa, seriealbumet. Följaktligen:

Transmetropolitan
Invisibles
Socker-Conny
Jag Arne
American Splendor (olika albumtitlar)
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Tack för alla bra svar,

Har ni några tips på bra seriealbum i steampunk, cyberpunk eller solarpunk miljö?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Tack för alla bra svar,

Har ni några tips på bra seriealbum i steampunk, cyberpunk eller solarpunk miljö?
Battle Angel Alita är typ både cyberpunk och steampunk. Akria är cyberpunk, och skiljer sig dessutom rejält från filmen, så ge den en chans även om du sett filmen. Batman: Dark Knight Returns är kanske inte helt och fullt cyberpunk, men har en hel del av estetiken och känslan av mörk dystopisk framtid finns definitivt där. Black Magic M66 är skriven av Masamune Shirow som även skrivit Ghost in the shell. Det var ett antal år sedan jag läste den så minns inga detaljer, men är rätt säker på att den var cyberpunk.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Battle Angel Alita är typ både cyberpunk och steampunk. Akria är cyberpunk, och skiljer sig dessutom rejält från filmen, så ge den en chans även om du sett filmen. Batman: Dark Knight Returns är kanske inte helt och fullt cyberpunk, men har en hel del av estetiken och känslan av mörk dystopisk framtid finns definitivt där. Black Magic M66 är skriven av Masamune Shirow som även skrivit Ghost in the shell. Det var ett antal år sedan jag läste den så minns inga detaljer, men är rätt säker på att den var cyberpunk.
Masamune Shirow gjorde ju även Appleseed. Även den viss mängd cyberpunk.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Tack för alla bra svar,

Har ni några tips på bra seriealbum i steampunk, cyberpunk eller solarpunk miljö?
Har inte orkat läsa igenom hela tråden så andra kanske redan har tipsat

The League of Extraordinary Gentlemen, av Alan More
Girl Genious, av Mr/Mrs Foglio
Herald: Lovecraft & Tesla
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
270
Lägger in Tintin, den postapokalyptiska Simon du Flauve, Busterserien Kevin Kid Cox, Illustrerade Klassiker: det stora kriget (om 1a världskriget)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Det mesta som kallats klassiker är inte värda något mer än sin plats i litteraturhistorien. Mycket av det som är bra, trots sin plats i litteraturhistorien, är fortfarande riktigt uselt och kasst på många sätt.

Tintin, Spirou, Asterix, Alan Moores hela katalog, Frank Millers dito, och så vidare. Det mesta är som bäst ointressant och fyllt av urusla troper istället för bra handling, som sämst aktivt fyllt av rasism, misogyni, antisemitism och annat genuint vedervärdigt. Även många moderna klassiker som jag tycker jättemycket om har jag svårt att helt och hållet älska, pga detaljer som är onödiga, urusla och förtar stämningen helt - Saga, framför allt.

Kanske lite tillspetsat, men inte ett skämt.

EDIT: Kan säga att jag tycker samma sak om många vanliga böcker som kallas klassiker - Strindberg bör inte läsas av någon människa, utöver möjligen de som är intresserade av svenska språkets utveckling runt sekelskiftet, tex. Men det är en helt annat historia.

(Krank gillade innan editen)
 
Last edited:
Top