Jag har fått Thorgal tipsad av flera andra och har läst första samlingen från Cobolt. Tyvärr fann jag den ganska dålig. Teckningarna är endast okej men manuset och historierna var en besvikelse. Banala och osammanhängande.Det mycket långa vikinga/historical fantasy-eposet "Thorgal" av Jean van Hamme och Grzegorz Rosinski är ett mästerverk. Dess absoluta höjdpunkter är trilogin "Landet Qa", "Tanatlocs ögon" och "Den galne gudens stad", där Thorgal söker upp spår av sitt förflutna i ett långt fjärran land, samt albumet "Alinoë", där Thorgals fru och unge son råkar ut för märkliga händelser när han är bortrest, och de lever isolerade på en öde ö, i ett försök att fly undan gudarnas dom. Thorgal är helt groteskt vältecknad och har fantastiska manus, men det är inget super-djuplodande, utan smarta, välkonstruerade äventyrsberättelser, som bara ibland, i synnerhet i "Alinoë", får ett mer nyskapande, karaktärsfokuserat narrativ. Man bör dock läsa hela serien för att få ut det mesta av den - den har getts ut i den svenska fantomenutgivningen genom åren, och finns även i fullständig albumutgivning på danska, och även, numera, i samlingsvolymer på svenska från Cobolt förlag.
Jag har fått Thorgal tipsad av flera andra och har läst första samlingen från Cobolt. Tyvärr fann jag den ganska dålig. Teckningarna är endast okej men manuset och historierna var en besvikelse. Banala och osammanhängande.
Är första samling inte representativ för resten av serien? Vad är det jag missar?
IDWs Transformers-serier. Det bästa är helt klart More than Meets the Eye, som senare relaunchades som Lost Light. Det är kärleksfull lek med existerande koncept och karaktärer, massor av humor, en del såpa-drama, väldigt queert, och överhuvudtaget kanske det intressantaste som hänt franchisen typ… nånsin.
Eventuellt kräver fullständig uppskattning att man har åtminstone lite koll på tidigare Transformerskaraktärer och så; det är såklart svårt för mig att avgöra hur någon som inte är så Transformersintresserad reagerar på serien när så mycket av min egen upplevelse handlar om att se nya sidor hos gamla karaktärer.