Bästa seriealbumen någonsin?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Jag har precis (åter)upptäckt konceptet med seriealbum efter att införskaffat böckern om Alef-Thau, vars första album jag läste efter det gavs ut på svenska nån gång sent 80-tal eller så.

Vilka seriealbum bör jag införskaffa härnäst? Är mest sugen på vuxna, mörka berättelser. Gärna Fantasy eller SFI-fi men även annat (dock inge manga) går bra.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
I bokstavsordning:

Akira av Katsuhiro Otomo
Batman: The Dark Knight Returns av Frank Miller
Batman: Year One av Frank Miller och David Mazzucchelli
Chew av John Layman och Rob Guillory
Daytripper av Fabio Moon och Gabriel Ba
Locke and Key av Joe Hill och Gabriel Rodriguez
Maus av Art Spiegelman
Paper Girls av Brian K Vaughan och Cliff Chiang
Sandman av Neil Gaiman med flera
Scott Pilgrim av Bryan Lee O'Malley
Umbrella Academy av Gerard Way och Gabriel Bra
V for Vendetta av Alan Moore och David Lloyd
Watchmen av Alan Moore och Dave Gibbons
+ vad som helst av Ed Brubaker och Sean Phillips
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Om Alan Moore faller på läppen så är även Top 10 (snut-drama med superhjältar) och promethea (Moore förklarar hur han ser på magi) bra grejer.

Inkalen är en rätt flippad scifi-story. Det femte elementet tog de mest sansade bitarna av inkalen, sandpapprade ned dem och gjorde film av dem

Om du kan tänja lite på definitionen "vuxen", så kan jag varmt rekommendera bone och farbror Joakims liv
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Klassiker man måste rekommendera: Maus, Watchmen, Transmetropolitan och Dark Knight Returns.


Indie grejer som inte är så kända och som du borde läsa:
Copra: Copra är ritad, skriven och utgiven av en enda person och från början såld via etsy. Finns i samlade album nu och är magiskt bra. Det är ett kärleksbrev till första 12 numren av Suicide Squad från 80-talet. Det är smutsiga freaks med knappt några krafter mot världen.

Paper Girls: Som Stranger Things fast utan the cringe.

The Sixth Gun: En övernaturlig western som börjar småskaligt och sedan expanderad till fantastiska ställen.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Är Dark Horse mer likt Howards berättelser? Har bara läst de gamla Marveltidningarna... :ROFLMAO:
Njae. För mer Howardska stories har du ju Savage Sword of Conan, från 70-talet. Det är ju många gånger rena Howardtolkningar och ofta riktigt bra.

Dark Horse-varianten försöker göra en sammanhängande berättelse av det. Det är nog mer att jag gillar innehållet än att jag tycker det är så bra som ren Conantolkning. :)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Bone av Jeff Smith är den bästa allålders serien.
Hundra år i samma klass av Matts Källblad är arbetarlitteratur när den är som bäst.
Orc Stain av James Stroke är riktigt bra fantasy med independent känsla.
Vandrande Stjärnor av Lars Krantz är också ett måste. Väldigt rollspelig serie om ett 1800-tals Sverige i krig med en okänd fiende. Påminner om Noir, Kult och Mutant UA
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Förutom tidigare nämnda:

Arkham Asylum: A Serious House on Serious Earth (Grant Morrison, Dave McKean)
Batman: Killing joke (Alan Moore, Brian Bolland, John Higgins)
Dark Empire I (Tom Veitch, Cam Kennedy)
Dark Empire II (Tom Veitch, Cam Kennedy)
ElfQuest (Wendy Pini, Richard Pini)
Prins Valiant (Hal Foster)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Gou Tanabe’s Lovecraft-album, The Hound och At the Mountains of Madness 1+2.
Arkham Asylum: A Serious House on Serious Earth (Grant Morrison, Dave McKean) nämner jag igen pga bästa Batman.
Hellboy och relaterade serier av Mignola är ofta extremt läsvärda. Jag tycker man kan typ göra ett rollspelsäventyr av varenda story.
Blame! som g45 nämner men även Noise av Tsutomu Nihei är asbra om man gillar svärta.
Såhär ser Noise ut:
1613834442298.jpeg
Black Science av Remender/Scalera är sjukt jävla flummig och mörk på ett rent mänskligt plan. Det handlar om en grupp som hoppar mellan alternativa världar och ALLT går fel. Jag vill inte spoila för mycket men det känns liksom som att allt går fel och att det nästan alltid beror på att folk är svin. Snygg är den också, men jag tar en tråkigare bild för att inte spoila:
1613834628343.jpeg

Berserk är ju dock kungen av Mörk Fantasy. Ingen annan gör det ens i närheten så bra.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Jag har inte läst så supermycket serier så kan väl inte säga att min rekommendation väger så tungt men jag gillade iaf Rising Stars av J. Michael Straczynski mer än Sandman. Superhjältar, intressant idé, story ark med början, mitt och slut.
 
Top