Nekromanti Bästa sci-fi författaren

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Arthur C Clarke

...om man nu ska välja någon. Har läst väldigt lite scifi, men 'Sånger från vår fjärran jord' klår det mesta.

- Ymir, tycker till.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: Frank Herbert

"Detta enbart för den första boken DUNE..."

Tycker du? Jag menar, visst, han drar verkligen ner på action i nästa bok, men om jag ska vara helt ärlig känns andra boken mycket djupare. Och så har den ett helt fantastiskt slut (liksom första).

I övrigt så gillar jag Philip K. Dick och den där ryske stollen som skrev "Svårt att vara gud"... vem var han, nudå? Boken "Picknick vid vägkanten" är också värd att minnas, dock kan jag inte heller här dra mig författarens namn till minnes.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Frank Herbert

Tycker du? Jag menar, visst, han drar verkligen ner på action i nästa bok, men om jag ska vara helt ärlig känns andra boken mycket djupare. Och så har den ett helt fantastiskt slut (liksom första).
De tre eller fyra (osäker) första böckerna planerades och skrevs som en enhet, vilket är orsaken till att ettan inte står på egna ben.

I ettan får Paul fördelarna av sin precognitiva förmåga, i tvåan blir den ett problem och i trean blir Paul själv ett problem, vars enda lösning är att ersätta honom med hans son som i fyran blir ett ännu större problem. Paul ser vart allt är på väg men har ingen möjlighet att påverka det till det bättre. Med bara första boken så blir bara historien en rätt så menlös äventyrshistoria utan djupare mening, det är de andra böckerna där man ser att personerna bara är marionetter i ödets trådar som lyfter serien.

Boken "Picknick vid vägkanten" är också värd att minnas, dock kan jag inte heller här dra mig författarens namn till minnes.
Det är Strugatskij som gjort den.
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Just Aasimov är dessvärre något jag inte orkar läsa om, helt enkelt. Allt annat brukar jag faktiskt läsa om ett par gånger, när det gått ett tag.

Så se! du har en röst pådin sida!!! :gremgrin:
 
G

Guest

Guest
Re: Bästa sci-fi författaren (inkvisitorn är här)

Asimov, till exempel, orkar jag inte riktigt med längre, så när sf-inkvisitionen kommer och knackar på åker väl jag dit jag också

Hur kan du säga (eller till och med tycka) så? Stiftelse-trilogin har jag nog läst fem sex gånger... Får inte nog av honom...
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Liftarens guide och andra...

Klart cyberpunk räknas som SF! vad skulle det annars vara

/Jonas, läser inte SF, än... Men funderar på bladerunner....
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Bästa sci-fi författaren (inkvisitorn är här)

Hur kan du säga (eller till och med tycka) så?

Lätt: "Jag orkar inte riktigt med Asimov längre"

Det var inte så svårt.

Notera att jag inte säger att Asimov är en dålig författare, för det är han inte. När det gäller sf är han en av de tre-fyra författare man inte kan gå förbi, helt enkelt. Men jag orkar ändå inte läsa hans böcker just nu. Om det känns bättre så kan jag jämföra honom med författare som Sir Walter Scott, Cervantes eller James Joyce, som också är bra, viktiga och nästan obligatoriska, men som jag inte heller orkar läsa.

-JPS-
 

Cesa

Veteran
Joined
4 Sep 2002
Messages
71
Location
Örebro
James P. Hogan...

...skulle jag kanske inte påstå är bäst, men när vi ändå har en SF-tråd kanske någon kunde tipsa om vilka av hans böcker som är bra.

I jakt på Rymdresor/Alpha Centauri teman så stötte jag på Voyage from yesteryear som jag tyckte var underbart bra. Kanske lite för lite centrering på karaktärerna och deras känsloliv för att jag skulle vara nöjd, men bra spänning, handling och trovärdighet.

Så någon som läst mer av honom kanske kan tipsa om vad som är värt att läsa och vad som (eventuellt) bör undvikas.
 
Top