Nekromanti Bästa sci-fi författaren

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Har ni några favoriter? Jag har faktiskt fastnat för Dan Abnetts Warhammer 40K-böcker, trots/tack vare (kan inte bestämma mig) hans extremt snabba stil, och übermaxade huvudpersoner.
Aasimov var en favis, men det har blivit lite för... mossigt. Huh, helgerån!!! :gremblush:
Kan lista en hel del andra, men vad tycker ni?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Liftarens guide...

Behöver jag säga nått mer ??? :gremwink:
Klart den tok-roligaste-flummigaste-bästa SF-bok jag läst...
Visst, sen år är ju Asimov & co. åxå redigt bra !
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Greg Egan- Bäst vad gäller science fiction baserat på vetenskapliga idéer. Kan som ingen annan få en att känna sig som en grottmänniska som står och tittar på en skyskrapa.

Dan Simmons- Hyperion-serien är det ballaste vad gäller storskalig ödesmättad space opera som jag någonsin läst.

Neal Stephenson- Skriver på en helt egen frekvens. Är däremot ännu bättre när han inte skriver science fiction.

Iain M Banks- Naturligtvis! Smart och sexig space opera. Rymdskepp som är större och smartare än alla andras. Massor av spel...

Tråden kanske skulle flyttas till kulturforumet förresten?

/tobias
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Fel forum

Den här tråden hör väl egentligen hemma på rollspelskulturforumet?

Hur som helst, här är tre av mina förslag:

Iain M Banks, på grund av hans Culture-böcker.
Kim Stanley Robinson, för hans Mars-serie.
Arthur C Clarke, när han skrev själv.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Liftarens guide...

"Kan man kalla Liftarens för sf? Jag kallar det snarare för extremt välskriven socialkritik"

En hel massa god SF är välskriven socialkritik. Titta till exempel på Neuromancer.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Liftarens guide...

Mmm, ska väll erkänna att jag inte är så inne på polotik... :gremblush:
Men, det kanske stämmer, vad vet jag.. B
ra är den iaf !
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Visst är det så!

En annan intressant aspekt är ju hur drivande sf-författare är på utveckling. Säger inte att de är profeter, men en hel del grejer som har beskrivits av författare har ju fallit in. Ta Jules Vernes ubåtar och månfärder till exempel. Kul!

Mänskligheten är ju rolig på det sättet att får någon bara en idé, så kommer forskningen förr eller senare på ett sätt att uppfylla det.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Orson Scott Card för hans otroligt välskrivana Ender böcker och Asimov för hans filosofiska novellsamlingar och självklart Doggas för H2G2.

/Elin som faktisk har Starship Titanic spelet
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Alfred Bester - Tigermannen (på engelska Tiger! Tiger! eller The Stars our Destination beroende på om det är den brittiska eller den amerikanska utgåvan).

Jag läste den första gången då jag var i 12-13-års-åldern och tyckte att den var väldigt bra, läste om den i fjol och tyckte att den var ännu bättre, och det händer inte särskilt ofta. (Asimov, till exempel, orkar jag inte riktigt med längre, så när sf-inkvisitionen kommer och knackar på åker väl jag dit jag också)

-JPS-
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Re: Liftarens guide är genre = KULTKLASSIKER!

På mitt ex står det just Kultklassiker. En bok som skriver det om sig själv (jaja boken kan inte skriva...) måste vara alldeles speciell!
 

Eskil

Warrior
Joined
10 Oct 2001
Messages
292
Re: Liftarens guide och andra...

På tal om Neuromancer, William Gibson borde definitvt kunna kvala sig in på bäst-listan om man räknar in cyberpunk till scifi. Någon nämnde Neal Stephenson och jag håller med om att han är en otroligt skicklig författare, både hans scifi- samt icke scifiverk.

Men Douglas Adams är såpass bra (och udda) att han skriver i en klass för sig själv.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Bortsett från Harlan Ellison?

I så fall har jag ingen aning.
 

don Larsson

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
67
Location
Örebro
Re: Liftarens guide...

Liftaren är en trevlig bok så långt som jag läst (ca 1.5 kapitel). Har även sett delar av TV-serien, som är skojiga. Dock inte spelat spelet, gammal Infocom-klassiker. Och apropå Douglas Adams: han besökte Örebro Universitet och dog inom ett år efter detta. Mystiskt samband... Noam Chomsy föreläste på samma universitet för några månader sedan...
 

don Larsson

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
67
Location
Örebro
Isaac Asimov är nog min favorit (dels för att jag nog läst honom mest, och dels fr att jag inte har någonting emot parenteser i skönlitterära texter). Vissa robotnoveller är fantastiska. 1984 av George Orwell är också en höjdare, om man räknar den till sci-fi. Lite lagom beskrivning av en totaliserande stat.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Asimov.

Mina favoriter:

[color:\\"blue\\"]Asimov[/color] som redan nämts andra håller jag som min största favorit.

Andra jag gillar är:

[color:\\"green\\"]Heinlein[/color] Dock är en del av hans senare böcker inte lika bra imho.
[color:\\"green\\"]Douglas Adams[/color] Hyteriskt rolig serie även om det är de två första böcker böckerna som klart bäst.
[color:\\"green\\"]Orson Scott Card[/color] Enders Spel är den enda jag läst av honom men det är å andra sidan en av den bästa SF-boken jag läst.
 
Top