Bästa scenariona/kampanjerna till KULT - Divinity Lost

PerW

Veteran
Joined
7 Jan 2021
Messages
54
Hej,

Jag tänker förbereda mig på att spelleda KULT - Divinity Lost och vill ha era tips på de bästa kampanjerna och scenariona som finns förutom de två jag har koll på "Black Madonna" och "The Judas Grail".
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Har bara kört Black Madonna i sin helhet och en mängd med småäventyr, mest homebrew. Vi kickade just igång Fallen Angels (det som är 30 år gammalt eller liknande) och det fungerade väldigt bra än så länge.
De scenarier som vi haft mest roligt med är:
The driver, The island of the dead (kryddade flygplanskrashen lite), La Cena. Alla de fungerade väldigt bra.
Vi brukar även köra Call of Cthulhu-äventyr fast med Kultregler. Det har varit en höjdare.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Vad har du för krav? Att man kan klämma in vilken RP som helst, eller går det bra med konventsscenarion? Jag har haft riktigt kul med Oakwood Heights, men det är ju en oneshot med förberedda rollpersoner.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Har bara kört Black Madonna i sin helhet
Hur tyckte du att det fungerade? Jag har visserligen inte läst det på ca 25 år, men mitt minne säger mig att de första delarna är bra, men sedan blir det otroligt rälsat, och osannolikt
(rollpersonerna ska springa runt i en rysk militärbas och skjuta folk)
. Gick det bra?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Har bara kört Island of the dead som är ett äventyr/One shot , för oss tog det cirka 4 spelmöten på runt 3 timmar att köra igenom .

Det kommer med en uppsättning färdiga karaktärer men vi kastade ut dom och spelarna skapade egna karaktärer .

Det är klassik hemsökt ö , fly ifrån ön scenario.





finns en samling äventyr på spelets hemsida .

 

PerW

Veteran
Joined
7 Jan 2021
Messages
54
Vad har du för krav? Att man kan klämma in vilken RP som helst, eller går det bra med konventsscenarion? Jag har haft riktigt kul med Oakwood Heights, men det är ju en oneshot med förberedda rollpersoner.
Bra konventsscenarion är också av intresse.
 

PerW

Veteran
Joined
7 Jan 2021
Messages
54
Har bara kört Island of the dead som är ett äventyr/One shot , för oss tog det cirka 4 spelmöten på runt 3 timmar att köra igenom .

Det kommer med en uppsättning färdiga karaktärer men vi kastade ut dom och spelarna skapade egna karaktärer .

Det är klassik hemsökt ö , fly ifrån ön scenario.





finns en samling äventyr på spelets hemsida .

Perfekt, tack!
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Hur tyckte du att det fungerade? Jag har visserligen inte läst det på ca 25 år, men mitt minne säger mig att de första delarna är bra, men sedan blir det otroligt rälsat, och osannolikt
En av de bästa kampanjerna vi kört som grupp. Men jag skrev om slutet. Gillade inte de sista delarna precis som du säger. Men jag gjorde om det för att passa gruppen bättre och avslutade allt med en episk strid i Metropolis där alla dog (Men inte dog, eftersom de var i metropolis osv).

Förtydligande: Militärbasen flög åt fanders. Det var så otroligt tråkigt. Den delen gjorde jag om till att de var fast i en drömvärld utan att veta om det. Så "verkligheten" började anta kusliga former. Tanten vid mjölkdisken stirrade på dem, en hund stod och skällde ljudlöst, barn som hoppade hopprep sjöng en ramsa som handlade om RPs död osv. Men allt väldigt subtilt.
Sen hamnade de i ett hus där verkligheten skalades bort meter för meter och ersattes av ljudlöst mörker som förtärde allt det vidrörde.
Lite "vi måste fly upp på övervåningen annars dör vi-känsla"
De blev fångade i ett badrum utan väggar (endast mörker och golv med ett fönster mot annat badrum hängande framför dem.
Varje minut så flimrade fönstret till, saker bytte plats och suddiga figurer kunde skymtas under ett ögonblick. Tillslut, efter dagar "inlåsta" i mörkret så insåg RP att de satt fast i en spegel i en familjs badrum.
Tiden som är relativ i drömvärldar snurrade snabbare för RP. De insåg att flimrandet i spegeln var dagscykler och de lyckades tillslut synka tiden till familjens tid (Power of the mind) och sen blev det ett äventyr där familjen trodde att RP var spöken som kom utklättrandes ur deras spegel osv.

Den körde vi istället för militärbas och pang pang.

Sen efter det så körde jag lite mystik a la Call of chtulhu-mysterier i stadsmiljö. Klassiska gamla luntor på bibliotek och rykten från wodootanter. De fann ledtrådar till hur de skulle besegra Chagidiel. Men de dog på fläcken (väldigt våldsamt) när de mötte honom. Den svarta Madonnan uppenbarade sig och de listade ut att de endast använts som redskap för att föra henne till Chagidiel. (noobs).
De återuppstod i inferno som levande döda och flydde genom, vad som bäst kan beskrivas som "flertalet Hellraiserinspirerade tortyrkammare dränkt i grönt ljus".
Äventyret slutade med att de kom ut till "den vanliga verkligheten" igen... lagom galna.

Hur det gick mellan den svarta madonnan och Chagidiel fick de aldrig veta.
 
Last edited:

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Nu är det ju inte riktigt vad du frågar efter, men Kulf kommer ju från ett Apocalypse World-hack (Kult: Illusionens Fångar, älskar det!) och jag ser få bättre sätt att utforska den personlig-skräck-grejen som jag upplever att Kulf vill göra än att spela Apocalypse World style-kampanjer utan förskrivna scenarion eller kampanjer. Jag har inte koll på hur bra spelet beskriver hur en spelar på det sättet men du har alltid Apocalypse World eller Monsterhearts som är bra på att berätta hur det fungerar. Om jag ska få uppleva skräcken av att upptäcka och att bli en del av världen bortom illusionen så vill jag gärna att berättelsen ska handla om min rollis och de teman, relationer och problem som cirkulerar runt hen, inte något förskrivet epos, hur bra det än må vara :)
 
Top