Nekromanti Bästa sättet att läsa en bok i PDF-format?

ergo

Veteran
Joined
3 Mar 2015
Messages
29
Har nyligen crowdfundat och fått en bok i PDF-format. Tänkte att jag skulle läsa den på min läsplatta (Kindle) men texten blir svårhanterlig - antingen för liten eller alldeles för svårnavigerad på en e-ink-skärm. I min naivitet tänkte jag enkelt göra om PDF:en till e-boksformat. Det funkade men layouten blev minst sagt borkad.
Jag har läst en del på min dator med bara den vanliga PDF-läsaren vilket fungerar helt ok MEN de gånger jag glömmer av mig så stänger jag av datorn och då tappar den vart jag var sist (Windows 8.1) vilket är ohållbart i en bok med över 100-sidor, tycker jag.

Så jag vänder mig till er: någon som har tips på tjänst eller läsare som fungerar bättre att läsa PDF-böcker i än det som jag redan beskrivit?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,650
Location
Rissne
Jag har numera mina PDF:er i Acrobat Cloud, en molntjänst knuten till Adobe Acrobat. Den är ingalunda perfekt, men den håller reda på var jag är i böcker och så. Jag läser nästan bara på surfplatta; min 10" androidapparat har visat sig funka ypperligt just för rollspels-PDF:er.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
PDF är inte ett speciellt bra format för böcker som ska läsas på olika skärmar. PDF är ett format för utskrift på papper av i stort sett känd storlek.

Jag har ett jätteprojekt där jag konverterar en shitload böcker i diverse blandade format till vanlig hederlig txt, just därför att den då kan anpassas efter enhetens krav och användarens önskemål. Det känns också som ett framtidssäkrare format.

Är det böcker med bilder så brukar jag istället konvertera till CBZ/CBR. Det är snabbare att bläddra, ger ofta mindre filer och känns även det mer framtidssäkert.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,650
Location
Rissne
Nackdelen med txt är att man ändå behöver någon form av märkspråk för formatering (t.ex av kapitelrubriker, kursiv stil, etc). Då tycker jag man lika gärna kan köra html+css som är väldigt människoläsliga och därmed framtidssäkra format. Och då är epub svårslaget, eftersom det i princip bara är en xml med metadata, html+css+kanske en bild eller två, ihoppackade med zip (som ju är väldigt väldokumenterat; om cbz räknas som framtidssäkert bör epub göra det också).

Ickekrypterade pdf:er är ett ganska lättdekrypterat och lättläst format, lite beroende på vilka specialgrejer man lägger in. I grunden ligger i postscript, trots allt...
PDF är mycket riktigt från början ett tryckformat, men det har idag ett gäng fördelar som gör att det funkar även i E-böcker förutsatt att man kan räkna med åtminstone en "bokstor" skärm. Vilket man ju ändå måste göra med cbr/cbz. Skillnaden är att man i konverteringen till cbz blir av med en massa information; vill man ha ut texten i efterhand måste man OCR:a. I en PDF, som kan göras mindre än en CBR om man vet vad man håller på med (i en pdf är texten text med lite positionsangivelse, i en cbz är det ju bilder dvs varje pixel sparas), finns texten kvar och bilderna behålls. Skillnaden blir att i en cbr blir allt pixligt när man zoomar in; i en pdf renderas texten som vektor.

Däremot tänker jag mig absolut att den variant av epub som använder fast layout istället för flödande text i längden lär vara bättre än pdf, som har lite för mycket onödig overhead.


Krypterade och DRM:ade pdf:er och epubs är däremot en extremt ickeframtidssäker styggelse. Såklart.
 

ergo

Veteran
Joined
3 Mar 2015
Messages
29
Tack för svar alla. Tänker införskaffa en ny surfplatta framåt slutet på sommaren tror jag men ska kolla på Acrobat Cloud!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Nackdelen med txt är att man ändå behöver någon form av märkspråk för formatering (t.ex av kapitelrubriker, kursiv stil, etc). Då tycker jag man lika gärna kan köra html+css som är väldigt människoläsliga och därmed framtidssäkra format. Och då är epub svårslaget, eftersom det i princip bara är en xml med metadata, html+css+kanske en bild eller två, ihoppackade med zip (som ju är väldigt väldokumenterat; om cbz räknas som framtidssäkert bör epub göra det också).
Nja, jag kör med enkel formatering:

* Två blankrader innan kapitel,
* Blankrad mellan stycken.
* CRLF vid styckeslut, inte vid radslut.

Funkar fint för mig, och ganska lätt att tolka till formatering vid behov.

HTML är väl OK, men det är lite soppigt att göra en visare för, vilket, i en framtid där HTML inte längre kanske finns (i en version tillräckligt lik dagens), ställer till problem. Visst, man kan falla tillbaka på ren text, men då är man ju där igen.

För mig finns det en anledning till. När man ska konvertera tiotusentals böcker, då kommer varje musklick per bok att lägga till dagars arbete. Jag vill hålla ner arbetet så mycket det går.

När det gäller zip så ser jag det som ett nödvändigt ont. Det är inte speciellt framtidssäkert. Titta på format som LHA, PP, LZH, ACE med flera. De finns knappt idag. Det kan hända med zip också. Dock, med CBR/CBZ och epub så kan man ju i alla fall förstå innehållet lätt, så det handlar mest om att packa upp dem innan det inte längre går.

Ickekrypterade pdf:er är ett ganska lättdekrypterat och lättläst format, lite beroende på vilka specialgrejer man lägger in.
Nja, jag tycker att olika versioner och sånt kan ställa till det. Likaså är dess hantering av inbäddade typsnitt ibland lite strulig.

PDF är mycket riktigt från början ett tryckformat, men det har idag ett gäng fördelar som gör att det funkar även i E-böcker förutsatt att man kan räkna med åtminstone en "bokstor" skärm. Vilket man ju ändå måste göra med cbr/cbz.
Just kravet på en bokstor skärm är ett problem för båda formaten.

Skillnaden är att man i konverteringen till cbz blir av med en massa information; vill man ha ut texten i efterhand måste man OCR:a.
Nejdå, du har rätt att lägga in textfiler också i CBR/CBZ.

I en PDF, som kan göras mindre än en CBR om man vet vad man håller på med (i en pdf är texten text med lite positionsangivelse, i en cbz är det ju bilder dvs varje pixel sparas), finns texten kvar och bilderna behålls.
Fast en modern komprimeringalgoritm tar ner det till nästan ingenting. Det PDF-er jag konverterar brukar bli lite större än halva storleken som CBZ.

Skillnaden blir att i en cbr blir allt pixligt när man zoomar in; i en pdf renderas texten som vektor.
Det beror på bildens upplösning och hur mycket du zoomar. Lämpligen väljer man en upplösning som funkar vid rimlig zoom.

Däremot tänker jag mig absolut att den variant av epub som använder fast layout istället för flödande text i längden lär vara bättre än pdf, som har lite för mycket onödig overhead.
Fast jag vill ha flödande text. Då utnyttjar jag min skärm bäst. Dessutom vill jag ha möjlighet att ändra textstorlek och få texten automatiskt omflödad.

Krypterade och DRM:ade pdf:er och epubs är däremot en extremt ickeframtidssäker styggelse. Såklart.
Jo, fast åtminstone PDF är ju lätt att ta bort lösenordet från. epub har jag sämre koll på.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,650
Location
Rissne
Troberg;n93818 said:
Fast jag vill ha flödande text. Då utnyttjar jag min skärm bäst. Dessutom vill jag ha möjlighet att ändra textstorlek och få texten automatiskt omflödad.
Det kan du få med epub, men inte cbz.

För t.ex. rollspelsböcker, där illustrationer och layout är en del av innehållet, torde därmed epub vara överlägset. Framtidssäkert med enkel HTML (Det är inte speciellt svårt att bygga en visare för grund-HTML. Lite av den enklare CSS:en är inte mycket svårare. man måste inte använda all den mest avancerade html5-syntaxen direkt), omflödande, men med bilder. Har du kollat upp vilken HTML som normalt används i epub eller gissar du bara?

Och även om man KAN lägga textfiler i cbz så går fortfarande layoutinformation förlorad, kopplingen mellan text+bild behåller du inte med mindre än att rendera texten som pixlar vilket är extremt dumt.

Observera att jag är helt ointresserad av vad som funkar bäst i just ditt speciella fall. Jag talar i allmänhet. Jag försöker inte övertyga dig om att byta varken format eller arbetssätt; det finns nästan inget som intresserar mig mindre än vilket format du personligen använder för just dina projekt.

Troberg;n93818 said:
Just kravet på en bokstor skärm är ett problem för båda formaten.
Skillnaden är att det ur en PDF går att få ut texten utan OCR. Men som sagt, Epub är för elektronisk läsning överlägset båda. cbz kan jag möjligen tänka mig för serietidningar eller för böcker som ENBART är bilder.


Att göra en rak konvertering från cbz till pdf låter förresten jättedumt, varför skulle man göra det? Rimligen har man ett original som man exporterar till respektive format, och sedan gör man en avvägning mellan informationsförlust och filstorlek i varje enskilt fall. Och så exporterar men även till epub och väger in motsvarande. Där epub då har fördelarna från båda.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
krank;n93820 said:
Att göra en rak konvertering från cbz till pdf låter förresten jättedumt, varför skulle man göra det?
Det gör jag inte. Jag konverterar alla mina serier från PDF till CBZ/CBR.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
ergo;n93618 said:
Har nyligen crowdfundat och fått en bok i PDF-format. Tänkte att jag skulle läsa den på min läsplatta (Kindle) men texten blir svårhanterlig - antingen för liten eller alldeles för svårnavigerad på en e-ink-skärm. I min naivitet tänkte jag enkelt göra om PDF:en till e-boksformat. Det funkade men layouten blev minst sagt borkad.
Jag har läst en del på min dator med bara den vanliga PDF-läsaren vilket fungerar helt ok MEN de gånger jag glömmer av mig så stänger jag av datorn och då tappar den vart jag var sist (Windows 8.1) vilket är ohållbart i en bok med över 100-sidor, tycker jag.

Så jag vänder mig till er: någon som har tips på tjänst eller läsare som fungerar bättre att läsa PDF-böcker i än det som jag redan beskrivit?
Bästa sättet? Nääää.Att läsa en riktigt bok slår alla pdf:er och ipads. Men om du absolut måste så säger jag nog Ipad. Kindle verkar inte vara något att hänga upp i granen. Eller varför inte en laptop?(dock inte mindre modell).
 

ergo

Veteran
Joined
3 Mar 2015
Messages
29
Kärlekscraft;n93917 said:
Bästa sättet? Nääää.Att läsa en riktigt bok slår alla pdf:er och ipads. Men om du absolut måste så säger jag nog Ipad. Kindle verkar inte vara något att hänga upp i granen. Eller varför inte en laptop?(dock inte mindre modell).

Kindle är bra skit. Föredrar det alla dagar i veckan mot vanliga böcker.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Om det är en PDF: läs den på en vanlig iPad.
Om det är en ePub: läs den på en Kindle eller motsvarande (Kobo etc med liknande svartvit skärm)
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,232
Location
Stockholm
Kindle finns som program till dator. Då kan du slänga in pdf:er och läsa dem på datorn och så kommer den ihåg var du avslutade sist. Fördelen här är ju att du använder Kindle till annat, så då har du hela samlingen på ett ställe. För om jag förstod saken rätt så har du inte en surfplatta av typen iPad, för den är ju annars utmärkt för pdf:er (även där funkar Kindle-appen utmärkt).
 
Top